בשנים האחרונות "בית חכם" הפך לביטוי שגור של ממש, וככל שעובר הזמן יותר ויותר אנשים מתחילים לסגל לעצמם שלל מוצרי בית חכמים - זאת בעיקר בגלל התחרות בין היצרניות השונות שמובילה למחירים נגישים יותר, לצד העלייה המרשימה ביכולות הטכנולוגיות של המוצרים.
4 צפייה בגלריה
Indoor Cam 2K Pan & Tilt
Indoor Cam 2K Pan & Tilt
Indoor Cam 2K Pan & Tilt
(צילום: רועי האן)

עוד סקירות:

אחת מיצרניות מוצרי הבית החכם הפופולריות בשוק ישראלי היא חברת Eufy, שהיא חברה בת של תאגיד אנקר (Anker) הסיני, שהחל להפיץ את פורטפוליו המוצרים שלו בישראל באופן די רחב במהלך השנים האחרונות. לצד מוצרי Eufy ניתן למצוא בישראל גם מוצרים של מותגי הבת Soundcore, Nebula ו-Roav. מרבית מוצרי התאגיד מיובאים לישראל תחת היבואן הרשמי Futurecell.
אל מפתן הדלת שלי הגיעו בשבוע שעבר שני מוצרים חכמים של Eufy, הראשון הוא מצלמת האבטחה הביתית של החברה, Eufy Indoor Cam 2K Pan & Tilt, והשני הוא פעמון הדלת החכם של החברה, Eufy Security Video Doorbell 2K HD. בשני המקרים ניתן כמובן להבין שני דברים - הראשון הוא ש-Eufy ממש לא יודעת לתת שמות אטרקטיביים למוצרים שלה, והשני הוא שעיקר הגאווה של החברה על שני המוצרים האלו נובע מרזולוציית הצילום שעומדת על 2K. עוד דבר שחשוב מאוד להבין הוא שעל אף שהאיכות והתמורה למחיר של מוצרי Eufy בהחלט מורגשת (תכף נפרט על זה בהרחבה), בשבועות האחרונים התפתח שיח שלילי למדי על המותג: בחודש שעבר גילו כמה חוקרי אבטחה שניתן, עם קצת ידע, להפעיל די בקלות את הפיד של מצלמות החברה גם באמצעות תוכנות הצגת וידאו חיצוניות - מה שלמעשה מוכיח באופן חד-משמעי שהנתונים שנשמרים על ידי Eufy לא מוצפנים מקצה לקצה, בניגוד להבטחות החברה. בנוסף, התגלה כי בחלק מהמקרים הנתונים של המצלמות נשלחים לענן המידע של החברה, גם אם המשתמשים בחרו שלא לעשות זאת - אין ספק שבעקבות הגילויים האלה קשה לסמוך באופן חד משמעי על המותג.
מ-Eufy נמסר בתגובה לטענות: "אנחנו מחויבים לפרטיות ולהגנה של נתוני המשתמשים שלנו ומעריכים את קהילת חוקרי האבטחה שהביאו את הפריצה לידיעתנו. כל צילומי הוידאו שנאספים על ידי מצלמות החברה, לרבות צילומים שנאספים באמצעות טכנולוגיות זיהוי פנים, מוגנים על פי תקנות GDPR ומאוחסנים באופן מקומי ומוצפן במכשיר המשתמש בלבד".

Indoor Cam 2K Pan & Tilt

איכות הבנייה של המצלמה טובה, ואהבתי את העובדה שהיא יחסית קטנה כך שאפשר להציב אותה כמעט בכל מקום כל עוד יש בקרבת המקום חיבור לחשמל. בנוסף למצלמה, האריזה כוללת גם תושבת ייעודית שמאפשרת לתלות את המצלמה על הקיר. כבל החשמל לצערי מגיע עם חיבור Micro-USB מיושן. מחיר המצלמה אגב הינו 279 שקלים.
התפעול וההגדרה של המצלמה פשוטים למדי הודות לאפליקציית הבית החכם של החברה העונה לשם Eufy Security. אחרי שנתחבר לאפליקציה עם חשבון המשתמש שניצור, נוכל להקים באפליקציה בית חכם של ממש שאליו נוכל לשייך את כל המוצרים שנרצה (לא מדובר בממשק פורץ דרך, אבל הוא בהחלט נוח וקל לשימוש וטוב שכך). נוכל בנוסף לחלק אותם לחדרים, להקצות להם שמות מיוחדים ועוד. Eufy מאפשרת לבצע צימוד ורישום מהיר של המוצרים באמצעות סריקת קוד QR המוטבע על גבי כל אחד מהמוצרים של החברה - נוח וקליל מאוד.
4 צפייה בגלריה
אפליקציית Eufy Security
אפליקציית Eufy Security
אפליקציית Eufy Security
(צילום מסך)
את התמונות והסרטונים שהמצלמה מקליטה ניתן לשמור על גבי כרטיס MicroSD שאפשר לחבר למצלמה באמצעות חריץ הרחבה ייעודי, או על גבי שירות האחסון בענן של Eufy - שירות שלצערנו עולה כסף במסגרת מינוי חודשי. כאן פחות אהבתי שאין אפשרות לחבר את המצלמה לשירותי הענן שכבר יש לי מינוי אליהם (גוגל דרייב למשל), ושאם אני רוצה לגבות משהו בענן אני מחויב להשתמש במנוי של Eufy. מנגד, יש אפשרות לחבר את המצלמה למערכת אחסון מבוסס רשת (NAS) תומכת, כך שאם יש לכם אחת כזו בבית תוכלו לאחסן את כל המידע של המצלמה שם.
המצלמה תומכת בשלל פיצ'רים שימושיים מעבר ליכולות הצילום שלה, למשל "Pan & Tilt", משמע היכולת לכוון את זווית הצילום למעלה ולמטה וכן לימין ולשמאל. מעבר לכך, ניתן לדבר דרך המצלמה מרחוק ויש לה יכולת לקטלג בני אדם ואפילו בעלי חיים באופן אוטומטי. אם כבר בבעלי חיים עסקינן, ניתן לשנות את רמת הרגישות וההקלטה האוטומטית של המצלמה כך שהיא לא תקליט סתם בעלי חיים או בני אדם שעוברים בפריים, ואפילו להגדיר שהמצלמה תשמיע משפט שהקלטנו מראש במקרה שבעל החיים שלכם עושה משהו שהוא לא אמור לעשות (אצלי זה פחות עבד בזמן שניסיתי להוריד מרחוק את הכלב שלי מהספה, אבל זה כנראה קשור לכלב שלי ופחות למצלמה). פיצ'ר נוסף ומעניין במיוחד הוא היכולת להפוך את המצלמה למוניטור ייעודי לתינוקות - במצב זה המצלמה תשלח לטלפון שלכם התראה ברגע שהיא זיהתה תנועה של התינוק, וכן התראה נוספת במידה והוא התחיל לבכות.
4 צפייה בגלריה
תחרות בריאה: מצלמות האבטחה הביתיות של Eufy ושיאומי
תחרות בריאה: מצלמות האבטחה הביתיות של Eufy ושיאומי
תחרות בריאה: מצלמות האבטחה הביתיות של Eufy ושיאומי
(צילום: רועי האן)
איכות הצילום והשידור של המצלמה לא רעה בכלל, אך בכנות קשה לי להגדיר אותה בלב שלם "2K" - רוב הזמן כן הצלחתי לשים לב לקשיים בשידור של תמונה חדה ורציפה, גם בזמן שידור ישיר (כאן לצערי היה גם קצת דיליי בין השידור שהוצג לי לבין המציאות, אבל זה סביר להניח נבע מהאיכות של חיבור הרשת אצלי בבית) וגם בזמן צפייה בהקלטה. יחד עם זאת, בהשוואה למצלמות אבטחה ביתיות אחרות שבדקתי, איכות הצילום כן טובה וחדה יותר, וניתן לראות בבירור פרטים שהיה לי קשה לראות עם מצלמות אחרות. דבר נוסף שאהבתי כאן הוא שהמצלמה מסוגלת לזהות פרצופים ולקטלג אותם - המצלמה אפילו מסוגלת לשלוח לכם לטלפון תמונה מיידית ברגע שהיא קולטת שאדם נכנס לפריים, כך שתמיד תדעו מי מסתובב בסביבת המצלמה.

Security Video Doorbell 2K HD

אחרי שהשתעשעתי עם המצלמה הביתית של החברה עברתי לבחון את פעמון הדלת החכם שלה, וגם כאן כאמור הגאווה המרכזית של Eufy היא איכות המצלמה שהוא כולל, שמסוגלת לצלם גם היא ב-2K. המחיר: 899 שקלים.
4 צפייה בגלריה
Security Video Doorbell 2K HD
Security Video Doorbell 2K HD
Security Video Doorbell 2K HD
(צילום: רועי האן)
בניגוד למצלמת האבטחה שלא הגיעה עם יותר מידי דברים לצד המצלמה עצמה, כאן Eufy כוללת לצד פעמון הדלת עצמו יחידת בקרה מעניינת שלה היא קוראת "HomeBase". יחידת הבקרה הזו למעשה מסוגלת לתפקד בין היתר גם כרמקול שישמיע את צליל הפעמון כאשר נלחץ עליו, וגם לאחסן בתוכה את הצילומים וההקלטות שהפעמון מבצע. המערכת כוללת בנוסף התממשקות מלאה לאלכסה, הסייעת הקולית של אמזון.
ההגדרה של הפעמון החכם קצת יותר מסובכת מזו של המצלמה, אבל בפועל גם כאן בסופו של דבר נשייך בשלב הראשון את יחידת הבקרה של הערכה לאפליקציית Eufy Security ולאחר מכן את פעמון הדלת עצמו - גם כאן נוכל לשייך לכל מוצר שם ייחודי משלו ולמקם אותו בחדרים הווירטואלים השונים שנגדיר בתוך האפליקציה.
את הפעמון עצמו ניתן למקם ברמת העיקרון היכן שתרצו, אך ניכר שהשימוש במוצר רלוונטי בעיקר בבתי קרקע פרטיים. הערכה כוללת מתאם לחיבור של הפעמון לקיר, כולל מתאם למיקום של הפעמון בזווית בצורה שתמקד את זווית הראייה של המצלמה לכיוון שער הכניסה או הדלת של הבית (שימושי מאוד אם הדלת שלכם ממוקמת בסמוך לכביש). אם כבר עסקנו במכוניות חולפות, פיצ'ר שימושי נוסף מאפשר לנו לכוון את רגישות המצלמה לבני אדם בלבד, כך שלא תקבלו התראה בכל פעם שחולף רכב בזווית הצילום של הפעמון.
תכונה נהדרת נוספת שיש לפעמון הזה היא היכולת שלו לעבוד באופן אלחוטי לחלוטין וללא צורך בחיבור ישיר לחשמל - מה שמאפשר לנו למקם את הפעמון גם אם אין שקע חשמל בקרבת מקום. הפעמון מגיע עם סוללה פנימית המספקת כחצי שנה של פעילות לפני הצורך בטעינה. מנגד, ניתן כמובן לחבר את הפעמון לחשמל ואפילו ליחידת הפעמון הרגילה של הבית במידה ויש לכם כזו - Eufy כוללת את כל החוטים והחיבורים הדרושים לכך בערכה ומסבירה במדריך המשתמש איך להגדיר את הכל.
עוד פיצ'רים חכמים ש-Eufy כוללת כאן: התראה אוטומטית שנשלחת לטלפון שלכם ברגע שמישהו לחץ על פעמון הדלת, והיכולת לשגר התראה במקרה שהמערכת זיהתה עצם כלשהו שעבר ליד הפעמון גם אם הוא לא לחץ עליו (כאן ניתן כאמור לכוון את הרגישות של המצלמה ואת סוגי האובייקטים שעבורם תשוגר התראה).
מעבר לכך, המערכת כוללת עוד שלל פיצ'רים חביבים, בהם היכולת להגדיר "תשובות מהירות" שנוכל לשגר ישירות לרמקול של הפעמון במקרה ומישהו למשל מצלצל בפעמון אבל אנחנו לא זמינים בבית על מנת לפתוח לו את הדלת. Eufy מציעה שלוש הודעות מהירות מוכנות מראש (בשפה האנגלית בלבד), והיא מאפשרת להקליט בנוסף 3 הודעות מהירות מותאמות אישית (כאן כמובן אפשר לדבר בכל שפה שרוצים). באשר לאיכות הצילום, גם כאן קשה לי להגדיר אותה "2K" בלב שלם, אבל בדומה למצלמה האבטחה האיכות אכן טובה יותר ממרבית מצלמות האבטחה/הבית החכם שיצא לי לבדוק בעבר.

השורה התחתונה

קשה מאוד לשבח מוצר שבסופו של דבר מצליח לעשות את מה שלשמו הוא נועד (ודי טוב יש לציין) אך באותו הזמן החברה שמתפעלת אותו עושה כל דבר פרט ללהודות בטעות שלה ברגע האמת - בייחוד שהטעות הזו נוגעת באופן ישיר בנתונים האישיים של הלקוחות שלה. חשוב מאוד להבין את הטענות שמוטחות בימים אלו במותג ואת התשובות שלו לטענות האלה - אם תשאלו אותנו אנחנו כבר הרבה פחות להוטים להכניס את המצלמות של המותג לבית שלנו, לפחות כרגע.