אפל הגבירה את מאמציה לפתח מנוע חיפוש משלה על רקע האפשרות שתיאלץ לוותר על הסכם המיליארדים שבמסגרתו מנוע החיפוש של גוגל הוא ברירת המחדל במכשירים שהיא מוכרת - כך מדווח העיתון Financial Times.
2 צפייה בגלריה
גוגל ואפל
גוגל ואפל
ההסכם בסכנה. גוגל ואפל
(עיבוד תמונה. צילום: shutterstock)
מהדיווח עולה כי בגרסה האחרונה של מערכת ההפעלה של האייפון, iOS 14, אחרי חיפוש בחלון שמופיע במסך הבית מוצגות תוצאות שנאספו על-ידי אפל עצמה ולא על-ידי גוגל. בנוסף, אפל מציעה השלמות אוטומטיות משלה לחיפושים. כמו כן, אפל הגבירה לאחרונה את פעילותו של האפלבוט - מנגנון שפיתחה כדי לאסוף עבורה מידע על אתרים ברשת. גורמים בתעשייה אומרים כי ההתפחויות הללו מצביעות על התקדמות משמעותית בדרך לפיתוח של מנוע חיפוש עצמאי.
ההסכם בין אפל לגוגל עלה לכותרות בשבוע שעבר בעקבות כתב האישום שהגיש משרד המשפטים האמריקני נגד גוגל בגין הפרת חוק ההגבלים העסקיים. בתביעה נטען כי גוגל משלמת לאפל מדי שנה סכום שנע בין 8 ל-12 מיליארד דולר כדי שמנוע החיפוש שלה יהיה ברירת המחדל באייפון, באייפד ובמכשירים נוספים. משרד המשפטים האמריקני טוען כי ההסכם הזה פוגע בתחרות ובחדשנות.
2 צפייה בגלריה
סונדר פיצ'אי וטים קוק
סונדר פיצ'אי וטים קוק
יריבים ושותפים. מנכ"ל גוגל סונדר פיצ'אי ומנכ"ל אפל טים קוק
(צילום: AP)
גוגל היא השחקן הדומיננטי ביותר בתחום החיפוש ברשת בפער עצום: 92% מהחיפושים באינטרנט מתבצעים באמצעות המנוע שלה, וכמחצית מהם מגיעים ממכשירים של אפל. לכן ההסכם בין החברות כה חיוני לשתיהן. אפל הצדיקה בעבר את ההסכם והסבירה כי מנוע החיפוש של גוגל הוא הטוב ביותר והמשתמשים מעדיפים להשתמש בו על פני אלטרנטיבות כמו בינג של מיקרוסופט או DuckDuckGo. עם זאת, לא מן הנמנע שאפל נערכת לתרחיש שבו הרגולטורים ייאלצו אותה ואת גוגל לשים סוף לשיתוף הפעולה ביניהן ולמעשה יכריחו אותה להציע למשתמשים מנוע חיפוש אחר כברירת מחדל.

הטאלנט שעבר צד

לאפל יש את הכלים לבנות מנוע חיפוש מוצלח: כסף, כידוע, לא חסר לה. ולפני כשנתיים וחצי היא שכרה את שירותיו של ג'ון ג'יאנדראה, מי שהיה ראש תחום החיפוש בגוגל. באופן רשמי הוא עבר לחברה מקופרטינו כדי לסייע לה לחזק את תחום הבינה המלאכותית ולשפר את יכולותיה של הסייעת הקולית סירי, אבל הוא הביא עמו גם שנים רבות של ניסיון בתחום החיפוש. בנוסף, אפל מגייסת מהנדסים בתחום ובמודעות הדרושים שהיא מפרסמת, טכנולוגיית החיפוש שלה מתוארת כ"פורצת דרך".
ניסיונות קודמים של אפל להיאבק ראש בראש בגוגל לא עלו יפה. אפליקציית המפות שלה נחשבה לכישלון כאשר הושקה ב-2012 ורק בשנים האחרונות היא מתחילה לצמצם את הפער. עם זאת, העובדה שהיא מעוניינת כעת לחזק את תחום החיפוש לא מפתיעה לגמרי: החברה מעדיפה לשמור לעצמה כמה שיותר שליטה במוצריה, גישה שעומדת בין היתר מאחורי המעבר למעבדים מתוצרת עצמית במחשבי המק; ובשנים האחרונות היא הופכת לאט לאט מחברה שמוכרת חומרה לחברה שמוכרת שירותים, למשל אפל TV פלוס, אפל ניוז פלוס, אפל ארקייד ועוד. בהחלט ייתכן שהשירות הבא שלה יהיה מנוע חיפוש.