ממשל טראמפ הודיע בשבוע שעבר לחברות טכנולוגיה כי הוא מבטל את הרישיון שניתן להן למכור מוצרים לוואווי - כך מדווחת סוכנות הידיעות רויטרס. בנוסף, הממשל צפוי לדחות עשרות בקשות להוצאת רישיון. אחת החברות שנפגעו מהמהלך היא ענקית השבבים אינטל, שקיבלה בעבר אישור מיוחד למכור לוואווי.
2 צפייה בגלריה
וואווי ודונלד טראמפ
וואווי ודונלד טראמפ
טראמפ אמר את המילה האחרונה
(צילום: AP, Shutterstock)
ההחלטה התקבלה בעקבות סדרה של פגישות בין בכירים במשרדי המסחר, המדינה, ההגנה והאנרגיה של ארה"ב. במהלך הפגישות הוחלט כי וושינגטון לא תסכים למכור לוואווי טכנולוגיות עם יכולות 5G, הדור החדש של הקישוריות הסלולרית. אחד המקורות של רויטרס מסר כי 150 בקשות להנפקת רישיונות, בשווי 120 מיליארד דולר, המתינו לאישור ורובן יידחו. בנוסף, יבוטל הרישיון שכבר הוענק לשמונה חברות. תהליך העיבוד של בקשות נוספות לרישיונות, בשווי 280 מיליארד דולר, טרם התחיל - וגם אלה צפויות להידחות. מדובר ככל הנראה במהלך האחרון של טראמפ, שיסיים את כהונתו ביום רביעי הקרוב, נגד וואווי. הנשיא היוצא הפך את המאבק בענקית הטכנולוגיה הסינית למשימה אישית, ובשנים האחרונות הוא פעל כדי למנוע ממנה לקבל חוזים להקמת תשתיות 5G ואף הכריז על חרם נגדה. לטענת הממשל, וואווי מסייעת למאמצי הריגול של סין ולכן מהווה סכנה לביטחון הלאומי.
2 צפייה בגלריה
מ
מ
סמארטפון של וואווי. המכירות צנחו
(צילום: וואווי)
בעקבות החרם, בשנתיים האחרונות וואווי אינה יכולה להתקין על הסמארטפונים שלה את חבילת השירותים המלאה של גוגל - יוטיוב, ג'ימייל, חנות האפליקציות וכו' - והיא מתקשה לקנות רכיבים לייצור מכשירים. מכירות הסמארטפונים של החברה צנחו באופן דרמטי ולאחרונה היא נאלצה למכור את הונור, חברה-בת שלה שמייצרת סמארטפונים מוזלים. וואווי אף הודתה כי לא תוכל להמשיך לייצר בעצמה מעבדים לסמארטפונים. בשבוע שעבר החליט הממשל היוצא להכניס את שיאומי, יצרנית הסמארטפונים מספר 3 בעולם, לרשימה שחורה האוסרת על אמריקנים להשקיע בה. המהלכים האלה מצטרפים לשורה של החלטות נגד חברות טכנולוגיה סיניות בטענה שהן מסכנות את ביטחון ארה"ב: במהלך כהונתו נאבק טראמפ גם בחברת ZTE, הכריז על חרם נגד הרשת החברתית טיקטוק ואסר על ביצוע עסקאות עם שורה של אפליקציות.