שריל סנדברג, סמנכ"לית התפעול של מטא (לשעבר פייסבוק) ומספר שתיים בחברה, עוזבת אחרי 14 שנים בתפקיד. במהלך כהונתה, סנדברג הביאה את החברה לשיאים אך מנגד גם התמודדה עם לא מעט ביקורת ושערוריות. היא עוזבת את החברה כעת בתקופה מאתגרת שבה היא שוב ממציאה את עצמה מחדש, ואולי זה גם מה שעומד מאחורי העזיבה.

עוד בנושא:

המבוגר האחראי

סנדברג הצטרפה לפייסבוק כשזו עדיין הייתה סטארט-אפ, ומנכ"ל ומייסד החברה, מארק צוקרברג, בן 23 בלבד וחסר ניסיון. היא הגיעה לחברה עם רקורד מרשים - בוגרת הרווארד, שעבדה בין היתר תחת שר האוצר האמריקאי לורנס סאמרס בתקופת כהונתו של ביל קלינטון, וכן בגוגל כסגנית נשיא לתפעול ומכירות אונליין גלובליות. שם, עזרה להצמיח את המודעות המותאמות אישית שלהם מעסק קטן לעסק של מיליארדי דולרים.
2 צפייה בגלריה
שריל סנדברג
שריל סנדברג
שריל סנדברג
(צילום: EPA)
לפייסבוק היא הגיעה כדי לפתח אסטרטגיה של מוניטיזציית משתמשים עבור החברה, אבל גם כסוג של "מבוגר אחראי". סנדברג אמרה אז כי "ההזדמנות לעזור לעוד חברה צעירה לגדול ולהפוך למובילה גלובלית היא הזדמנות של פעם בחיים". ואכן, סנדברג עזרה לפתח כמה מהפורמטים למודעות בגרסאת הווב, ולאחר מכן בנתה את אסטרטגיית הפרסום במובייל. הפרסום המותאם אישית הפך למנוע ההכנסות העיקרי של החברה עד היום.
מאז הצטרפותה, החברה עברה מהפך, וצמחה לאחת החברות הגדולות והמשפיעות בתעשיית ההייטק, ובכלל בעולם. עסק הפרסום הדיגיטלי שלה הוא השני בגודלו בעולם, אחרי גוגל. ההכנסות של פייסבוק ב-2007, לפני שסנדברג הצטרפה היו 153 מיליון דולר. ב-2011, שנה לפני שהונפקה, כבר עמדו על 3.7 מיליארד דולר. בשנה שעברה הגיעו לסכום של 117 מיליארד דולר. שווי השוק של החברה אף חצה בנקודה מסוימת את טריליון הדולר.

קידום נשים

ההצלחה של פייסבוק הפכה את סנדברג לאחת הנשים החזקות בתעשיית ההייטק, וספרה רב-המכר שפרסמה ב-2013 חיזק את המיתוג שלה ככזו. "לפרוץ קדימה" ("Lean In" במקור) הוא ספר שמתמקד באתגרים שאיתן מתמודדות נשים בעולם העבודה, ובדרכים שבהן הן יכולות לקדם את עצמן חרף האתגרים. סנדברג גם הקימה תנועה לקידום נשים בעקבות הספר. לאחר מותו המפתיע של בעלה הראשון, דייב גולדברג, סנדברג פרסמה ספר נוסף בשם "אופציה ב'" על ההתמודדות עם האובדן.

מצעד השערוריות

לצד ההצלחות, היו גם לא מעט אתגרים. עם השנים, שמה של פייסבוק נקשר בשערוריות רבות, וסנדברג התמודדה עם ביקורת רבה בשל תפקידה הבכיר בחברה, ואף התייצבה להעיד מול הקונגרס האמריקאי. בין הבולטות שבשערוריות היו הניסיון הרוסי להתערב בבחירות ארה"ב ב-2016, באמצעות הפצת דיסאינפורמציה ותכנים מפלגים בפלטפורמה, כאשר לפי דיווחים סנדברג התעלמה בתחילה מהסוגיה; שערוריית קיימברידג' אנליטיקה, במסגרתה מידע של מיליוני משתמשים דלף לחברת הייעוץ הפוליטית הבריטית; המהומות בקפיטול בינואר 2021, שסנדברג טענה כי אורגנו בעיקר בפלטפורמות אחרות וספגה על כך ביקורת; הדלפת אלפי המסמכים הפנימיים על-ידי המדליפה פרנסס האוגן, מהם עלה כי בחברה מודעים להשפעות השליליות של מוצריה, כמו פגיעה ברווחה הנפשית של נערות, אך לא פועלים כדי להתמודד עם הבעיות הללו; וכמובן ביקורות על כך שמטא, שפרט לפייסבוק מפעילה גם את וואטסאפ ואינסטגרם בעקבות רכישות ענק, עוצמתית מדי ואף מתנהלת כמונופול.
לפי דיווחים, בין סנדברג וצוקרברג יש חוסר הסכמה בנושאים שונים הקשורים להתמודדות עם אותם משברים, בהם מדיניות ניטור התוכן בפלטפורמה - שסנדברג הייתה מעדיפה שתהיה נוקשה יותר.

תקופה מאתגרת

סנדברג עוזבת בתקופה שבה מטא מתמודדת עם מספר אתגרים לא פשוטים. בהווה, היא חווה האטה בהכנסות מפרסום ובצמיחה במספר המשתמשים. אלו נובעים בין היתר משינוי מדיניות הפרטיות של אפל, שהביא לכך שפחות משתמשי אייפון מאפשרים לנטר את הפעילות שלהם לטובת פרסום מותאם אישית, וגם מתחרות קשה מהיריבה טיקטוק, שצומחת במהירות ומצליחה להביא אליה קהל צעיר יותר. בפברואר, פרסום הנתונים הפיננסיים של החברה הביא לירידה חדה במחיר המניה ומחיקה של 230 מיליארד דולר מערכה ביום אחד.
ומבחינת העתיד, צוקרברג שם את כל יהבו על המטאברס - חזון לאינטרנט עתידי שבו נבלה חלק ניכר מזמננו בחללים וירטואליים. אותו חזון מצריך השקעות מסיביות - בבניית חומרה, פיתוח תוכנות, תכנון מערכת מסחר ועוד. מנגד, הוא לא צפוי להניב רווחים בקרוב ובכלל לא ברור עדיין איך הוא בדיוק ייראה, ובטח שלא מה יהיה המודל הכלכלי שלו.

סופו של עידן

סנדברג לא התייחסה באופן מפורש לסיבת העזיבה שלה בפוסט בפייסבוק שבו הודיעה עליה. היא אמרה שהיא לא לגמרי בטוחה מה יביא העתיד, ושכרגע היא מתכננת להתמקד בפילנתרופיה. אך לפי דיווחים, לסנדברג, שידועה בהשקפותיה הדמוקרטיות, גם אספירציות פוליטיות. היא הודיעה כי תישאר חלק מהדירקטוריון של מטא, ואף התייחסה ברמיזה לשערוריות הרבות: "האם הצלחנו לעשות הכל כמו שצריך? בהחלט לא. האם למדנו, הקשבנו, גדלנו ואנחנו משקיעים איפה שאנחנו צריכים? הצוות הזה עשה זאת וימשיך לעשות זאת".
בנוסף, היא תיארה כיצד חשבה שתצטרף לחברה לחמש שנים בלבד. סנדברג תכננה להצטרף לחמש שנים, והגיע על תקן "המבוגר האחראי", אך ככל הנראה עם השנים חוסר ההסכמה בינה לבין צוקרברג הביא למגמה של צמצום תחומי האחריות שלה ואולי לתסכול הולך וגובר. צוקרברג הוא המנכ"ל וגם יו"ר הדירקטוריון במטא, ומחזיק ברוב זכויות ההצבעה בחברה, באופן שבו לא ניתן לאתגר באמת את החלטותיו. במהלך השנים היו שמועות על כך שהיא מתכננת לעזוב את החברה.
2 צפייה בגלריה
מארק צוקרברג
מארק צוקרברג
מארק צוקרברג
(צילום: GettyImages)
עזיבתה כעת מצטרפת לעזיבה של בכירים נוספים לאחרונה, בהם דיוויד מרקוס, ראש הזרוע הפיננסית בחברה. האם יש קשר בין העזיבות לבין חזון המטאברס? בעוד שסנדברג השוותה בין הצורך להבין איך להפוך את המטאברס לרווחי, למעבר של פייסבוק למובייל, אותו החברה עשתה בהצלחה, ייתכן שהיא לא מאמינה בחזון הזה כמוהו. כשצוקרברג חשף את החזון החדש, סנדברג כמעט לא הופיעה במצגת שנמשכה יותר משעה ורבע.
חוויאר אוליבן, סמנכ"ל הצמיחה של מטא, יחליף את סנדברג כסמנכ"ל התפעול, אך לדברי צוקרברג, התפקיד שלו יהיה שונה והוא יקבל אחריות "מסורתית יותר" של סמנכ"ל תפעול, והחברה אף תעבור תהליך ארגון מחדש. בפוסט משלו כתב כי "אני לא מתכנן להחליף את התפקיד של שריל במבנה הקיים שלנו. אני לא בטוח שזה יהיה אפשרי כי היא כוכבת-על שהגדירה את תפקיד סמנכ"לית התפעול בדרך ייחודית משלה. אבל אפילו אם זה היה אפשרי, אני חושב שמטא הגיעה לנקודה בה הגיוני שקבוצות המוצר והעסק שלנו יהיו באינטגרציה קרובה יותר, במקום שכל הפונקציות העסקיות והתפעוליות יהיו מאורגנות באופן נפרד מהמוצרים שלנו".
עוד כתב כי "שריל הייתה הארכיטקטית מאחורי עסק המודעות שלנו, היא יצרה את תרבות הניהול שלנו ולימדה אותי איך לנהל חברה", וכי מדובר ב"סופו של עידן".