אפל מתכוונת לאפשר לראשונה למשתמשי אייפון ואייפד להשתמש בחנויות אפליקציות מתחרות, וכן להתקין אפליקציות באופן עצמאי - כך דיווח הערב (יום ג') מארק גורמן, כתב בלומברג שנחשב לבעל מקורות אמינים ביותר בענקית הטכנולוגיה. מדובר בתפנית של 180 מעלות מבחינתה של ענקית הטכנולוגיה, שידועה במדיניות הגן הסגור שלה. אפל סירבה להגיב לדיווח.
2 צפייה בגלריה
טים קוק עם אייפון 14 פרו
טים קוק עם אייפון 14 פרו
מנכ"ל אפל טים קוק עם מכשיר אייפון
(צילום: AFP)

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

השינוי הדרמטי נועד לאפשר ליצרנית האייפון לעמוד בדרישות רגולטוריות חדשות ומחמירות של האיחוד האירופי שאמורות להיכנס לתוקף בשנת 2024. במסגרת "חוק השווקים הדיגיטליים", חברות טכנולוגיה יידרשו בין היתר לאפשר למשתמשים להתקין אפליקציות צד-שלישי ולהעניק למפתחים חיצוניים גישה לטכנולוגיות ליבה. דרישה נוספת היא לאפשר למשתמשים להתכתב אחד עם השני באמצעות שירותי מסרים מתחרים (למשל וואטסאפ וטלגרם).
>>הצטרפו לקהילת הטכנולוגיה שלנו בפייסבוק<< לפי בלומברג, אפל תטמיע את השינויים בעדכון הבא למערכת ההפעלה של האייפון, iOS 17, שצפוי לצאת בסתיו הבא. גורמים בחברה אמרו כי השינויים יהיה תקפים באיחוד האירופי בלבד, איך ייתכן שבהמשך הם יורחבו למדינות נוספות בהתאם לדרישות הרגולטוריות. נכון לעכשיו, אפל לא מתכוונת לפתוח את שירות iMessage לתקשורת עם יישומים מתחרים, מחשש לפגיעה בהצפנה. אפל משקיעה משאבים רבים בפרויקט, אך הוא הוביל לחילוקי דעות פנימיים בחברה. מהדיווח עולה כי חלק מהמהנדסים מסתייגים מהמהלך, לאור מדיניות העבר של החברה, ורואים בו הסחת דעת מהעבודה על פיצ'רים עתידיים.
2 צפייה בגלריה
אפסטור
אפסטור
אפסטור, חנות האפליקציות של אפל
(עיבוד תמונה. צילום: shutterstock)
פתיחת מכשירי האייפון לחנויות אפליקציות מתחרות צפויה לפגוע בהכנסות של אפל, שגובה עמלה של 15% עד 30% על מכירות בחנות האפליקציות שלה, האפסטור. כפיצוי על אובדן ההכנסות, ייתכן שהחברה תגבה ממפתחים חיצוניים עמלה על הליך בדיקה שמטרתו לוודא שהאפליקציות שלהם בטוחות להתקנה.
עוד עולה מהדיווח כי ענקית הטכנולוגיה שוקלת להעניק למפתחים חיצוניים גישה לפיצ'רים נוספים במכשיריה, כמו טכנולוגיות צילום מסוימות ושבב ה-NFC שמאפשר תשלום אלחוטי (בניגוד למשתמשי אנדרואיד, משתמשי אפל יכולים כיום להשתמש אך ורק בארנק הדיגיטלי של החברה). חוק השווקים הדיגיטליים תקף לגבי חברות טכנולוגיה עם שווי שוק של למעלה מ-80 מיליארד דולר ומינימום 45 מיליון משתמשים חודשיים באיחוד האירופי. אירופה היא השוק השני בגודלו עבור אפל, אחרי ארה"ב, עם מכירות שנתיות בגובה 95 מיליארד דולר. עם זאת, לפי בלומברג, חנות האפליקציות אחראית ל-6% בלבד מההכנסות של אפל, וחלקה של אירופה עומד ככל הנראה על פחות מ-2%.