האם זוהי חזרתה הגדולה של גוגל לתחום המציאות הרבודה? אתר הטכנולוגיה The Verge דיווח אמש (יום ה') כי גוגל מחממת את המנועים ומאיצה את הפיתוח של Project Iris - מה שעתידה להיות קסדת המציאות המעורבת החדשה של החברה, שתתחרה באופן ישיר בפיתוחים של מטא ואפל.
2 צפייה בגלריה
גוגל גלאס
גוגל גלאס
גוגל גלאס. הפעם זה יצליח?
(צילום: shutterstock)

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

על פי ההערכות, הקסדה של גוגל תציע יכולות מציאות מעורבת (Mixed Reality): היא תאפשר להיטמע לחלוטין במציאות מדומה (VR), אך תהיה מצוידת גם במצלמות שמכוונות כלפי חוץ, מה שיאפשר לה "להקרין" עצמים וירטואליים על גבי העולם האמיתי - טכנולוגיית מציאות רבודה (AR). חשוב לציין שנכון לרגע זה הקסדה נמצאת בשלבי פיתוח מוקדמים מאוד, וככל הנראה לא נראה אותה על המדפים לפני שנת 2024 בתרחיש האופטימי ביותר.
מבחינה החומרה, גוגל צפויה לשלב בקסדה מעבד בייצור פנימי שלה, בדומה למה שהחלה לעשות לאחרונה עם הסמארטפונים מסדרת פיקסל. כמו כן, ובצעד לא מפתיע במיוחד, הקסדה צפויה להשתמש במערכת ההפעלה אנדרואיד, אם כי ישנם דיווחים שטוענים שגוגל מפתחת מערכת הפעלה ייעודית לקסדה. מעבר לכך, הקסדה צפויה לאפשר יכולות שימוש אלחוטיות, מה שעשוי להגביל את יכולות העיבוד שלה. על כן, גוגל ככל הנראה תעשה שימוש ביכולות שידור באמצעות האינטרנט, כשתחשב את הגרפיקה באמצעות מרכזי נתונים חיצוניים, שישלחו את הנתונים עצמם בזמן אמת אל הקסדה.
גוגל כבר ניסתה בעבר להיכנס לשוק המציאות הרבודה. אי שם בשנת 2012 הציגה החברה את גוגל גלאס, שנחשב עד היום לאחד הפיתוחים היותר מאכזבים של החברה, כשהמשקפיים היו אמורים להציע חוויית מציאות רבודה חדשנית, אך בפועל הציעו עיצוב מיושן וביצועים אומללים במיוחד. ב-2014 ניסתה החברה לפנות לשוק המציאות המדומה באמצעות ה-Google Cardboard, שהציע יכולות מציאות מדומה בסיסיות מאוד ואפילו מעליבות, באמצעות הטלפון הנייד. החברה המשיכה לשווק דגמים נוספים של הגוגל קארדבורד לצד פיתוחים נוספים בתחום (לדוגמה Google Daydream) שהתבססו כולן על השימוש בטלפון הנייד עד לשנת 2019. באותה השנה השיקה דגם נוסף של הגוגל גלאס המשווק לשימוש במפעלים, בהם נעשה שימוש עד היום.
2 צפייה בגלריה
Google Cardboard
Google Cardboard
Google Cardboard
(צילום: Google)
Project Iris מסמל את חזרתה של גוגל לשוק במלוא העוצמה. למעשה מדובר באחד הסודות השמורים ביותר של גוגל נכון להיום, ועל פי השמועות כל הליך הפיתוח של הקסדה חסוי לרוב עובדי החברה. אזור הפיתוח של הקסדה ממקום באופן חבוי איפשהו במתקני הפיתוח, והגישה אליו ניתנת רק באמצעות כרטיס כניסה מיוחד וחתימה על שורה של הסכמי סודיות. נכון להיום שוקדים על פיתוח הקסדה כ-300 עובדים, כשגוגל צפויה לגייס בהמשך הפיתוח עובדים רבים נוספים. ראש הפיתוח של הפרויקט הוא קליי בבור, הכפוף ישירות למנכ"ל גוגל סונדר פיצ'אי. בבור מנהל בין היתר את Project Starline - תא וידאו ייעודי לשיחות צ'אט ברזולוציה גבוהה במיוחד שהציגה גוגל בשנה שעברה. קסדת המציאות המעורבת של גוגל צפויה להתחרות בקסדה שמטא מפתחת תחת השם Project Cambria ואמורה להגיע למדפים בהמשך השנה. לפי ההערכות, בשנה הבאה צפויה גם אפל להשיק קסדת מציאות מעורבת משלה. המכשירים האלה אמורים להיות שער הכניסה למטאברס - הגלגול הבא של האינטרנט, שבו נבלה בחללים וירטואליים בתלת-ממד או נוסיף לסביבה שלנו אלמנטים דיגיטליים - וייתכן שבעתיד הרחוק יותר הם יחליפו את הסמארטפונים.