בשנת 2021 השיקה יוטיוב את שורטס, פורמט של סרטונים קצרצרים שמצולמים בצורה אנכית ומיועדים לצפייה במובייל על מנת להדוף את התחרות ההולכת וגוברת מצדה של טיקטוק. שנתיים ושני מיליארד משתמשים לאחר מכן, עובדים בכירים בחברה חוששים שההצלחה של שורטס מרחיקה את המשתמשים ממוצר הליבה של יוטיוב - סרטונים ארוכים יותר, שמניבים לחברה יותר הכנסות.
2 צפייה בגלריה
יוטיוב שורטס
יוטיוב שורטס
שורטס. קניבליזציה ביוטיוב
(צילום: shutterstock)

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

לפי דיווח של פייננשל טיימס, בישיבות אסטרטגיות שהתקיימו ביוטיוב בתקופה האחרונה עלה החשש שפורמט הסרטונים הארוכים "גוסס", מכיוון שהצרכנים נוטים להעדיף סרטונים קצרים יותר. המגמה הזאת נובעת מהשימוש בטלפונים ניידים ומהצמיחה האקספוננציאלית של טיקטוק, בעיקר בקרב משתמשים מהדור הצעיר. באחת הפגישות שהתקיימו בחברה השווה עובד בכיר את הירידה בצפייה בסרטונים ארוכים לירידה בקריאת ספרים, מכיוון שהם דורשים יותר ריכוז וזמן.
ריפרש
הלוחש ל-ChatGPT: הסודות שיעזרו לכם לקבל תוצאות טובות יותר / עם אלירן בן חיים
48:10
החל מאוקטובר 2022, במשך שלושה רבעונים רצופים, הודיעה יוטיוב על ירידה בהכנסות מפרסום. המגמה התהפכה ביולי האחרון, שבו הודיעה החברה על עלייה של 4.4% בהכנסות. אבל השינוי לא הצליח להרגיע חלק מהעובדים ביוטיוב, שהביעו דאגה מכך שהיוצרים בפלטפורמה מפיקים פחות סרטונים ארוכים. זוהי בעיה משמעותית מבחינת החברה, מכיוון שבסרטונים ארוכים ישנן יותר הזדמנויות לשלב פרסומות והסיכויים שהמשתמשים ילחצו על קישורים שיובילו אותם לאתרי קניות גבוהים יותר.
הירידה במספר הסרטונים הארוכים שעולים לפלטפורמה קשורה לא רק למשיכה של המשתמשים לפורמט שורטס הקליל יותר, אלא גם לעובדה שמותגים מעדיפים לקדם את המוצרים שלהם באמצעות סרטונים קצרצרים בסגנון טיקטוק.
2 צפייה בגלריה
אינסטגרם רילס
אינסטגרם רילס
אינסטגרם רילס. פחות הכנסות
(צילום: shutterstock)
ג'וזף טיסדייל מחברת המחקר Enders Analysis אמר לפייננשל טיימס כי האיום מצדה של טיקטוק גרם ליוטיוב לקדם את שורטס בכל הכוח, אפילו על חשבון הכנסות מפרסום. "זה מהלך הגנתי", הסביר. מטא מצאה את עצמה במצב דומה כשהשיקה את רילס - התשובה שלה לטיקטוק: הפורמט החדש אומנם זוכה להצלחה רבה, אבל הוא מניב לחברה פחות הכנסות בהשוואה לתמונות וסטוריז.
מיוטיוב נמסר לפייננשל טיימס כי שורטס נועד להשלים את הפורמטים האחרים בפלטפורמה ולא להתחרות בהם. "אנחנו מאוד מרוצים מההצלחה הראשונית שלו. לא מדובר במשחק סכום-אפס", נמסר מיוטיוב. בחברה הוסיפו כי העובדה שהפלטפורמה מציעה ליוצרים שורה של מדיומים שונים יוצרת "מעגל שמושך צופים לפורמטים שונים".