בקרב הזה כל האמצעים כשרים: השקעה של מיליונים בהעסקת לוביסטים, לחצים על פוליטיקאים, עסקה עם הממשל. הרשת החברתית טיקטוק, שנמצאת בבעלות התאגיד הסיני בייטדאנס (ByteDance) ואחראית לאחת האפליקציות הפופולריות ביותר שנוצרו אי פעם, נלחמת בחירוק שיניים על הישרדותה בארה"ב.
2 צפייה בגלריה
טיקטוק
טיקטוק
טיקטוק בדרך לחרם בארה"ב?
(צילום: Sergei Elagin / Shutterstock.com)

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

שנתיים אחרי שהנשיא לשעבר, דונלד טראמפ, נחסם בבית המשפט כשניסה לאסור את הפצת האפליקציה בארה"ב בשל חשש שהסינים מנצלים אותה למידע תעמולתי כוזב ולריגול - טיקטוק, שלה יותר ממיליארד משתמשים ברחבי תבל, מהם כ-100 מיליון בארה"ב, ניצבת בימים אלה בפני האיום החמור בתולדותיה: אתמול פורסם, כי באופן חסר תקדים - מנכ"ל החברה עצמו, שו זי צ'ו, יגיע לתת עדות בפני ועדת האנרגיה והמסחר של הקונגרס. בשבוע שעבר חידש הסנאטור הרפובליקאי ג'וש האולי ממיזורי הצעת חוק לאסור כליל על השימוש באפליקציה בכל רחבי אמריקה. צבא ארה"ב, אגב, כמו גם מחלקת המדינה והמחלקה לביטחון המולדת, אסרו כבר לפני שלוש שנים את השימוש בטיקטוק.
ואם כל זה לא מספיק - מושלי מדינות ניו-ג'רזי ואוהיו הצטרפו באחרונה למושלי 20 מדינות אחרות, שאסרו על השימוש באפליקציה במכשירים רשמיים, חלקן גם ברשתות WiFi ציבוריות ובקמפוסים של מוסדות חינוך. ובחודש שעבר התקבל בקונגרס חוק גורף, האוסר על התקנת טיקטוק בכל המכשירים שהונפקו על־ידי הממשל הפדרלי. ראש ה-FBI, כריסטופר ריי, שכנע את הנבחרים כי הסוכנות "מודאגת מאוד" מהשפעת הממשלה הסינית באמצעות האפליקציה.

עבדו בשביל ממשלת סין

לא במקרה התעוררו המחוקקים האמריקאים מחדש: בדצמבר האחרון נאלצה בייטדאנס להודות כי עובדים שלה ניצלו גישה למערכות החברה ועקבו בעזרתן אחר שלושה עיתונאים במגזין הכלכלי פורבס, שסיקרו את טיקטוק. המעקב החשאי נועד לחשוף את מקור ההדלפות מהחברה, בעקבות שטף פרסומים שחשפו את קשריה עם הממשל הסיני. כתוצאה מהחשיפה, וההודאה הפומבית שבאה בעקבותיה, בייטדאנס פיטרה את המבקר הפנימי הראשי שלה, והממונה עליו, שהיה כפוף רק למנכ"ל, התפטר. "אנשים ניצלו לרעה את סמכותם", הודה היועץ המשפטי של טיקטוק.
החקירה החלה בקיץ החולף, לאחר שאתר BuzzFeed פירסם כתבה שלפיה עובדי בייטדאנס בסין ניגשו שוב ושוב לנתוני משתמשים בארה"ב. זאת, למרות הבטחת החברה, כי הגישה לנתוני משתמשים בארה"ב "מוגבלת רק לאנשי צוות מורשים, בהתאם לפרוטוקולים שפותחו עם ממשלת ארה"ב". לפני כן, באוגוסט, חשף "פורבס" בתחקיר אחר, כי פרופילי הלינקדאין של 300 מעובדי בייטדאנס מלמדים, כי הם עבדו או עובדים עבור התקשורת הממלכתית הסינית.
הפרסום בפורבס היה מהלומה אדירה לאמינותה של טיקטוק, שיצאה מגִּדרה כדי לגנות את המעקב, ובמקביל עשתה הכול כדי להפיג את החששות שהמידע שנאסף בשרתיה על אזרחי ארה"ב עושה דרכו לסין. החברה מנהלת מזה תקופה ארוכה משא ומתן עם "הוועדה להשקעות זרות" (CFIUS) של משרד האוצר האמריקאי, שמטרתו להסדיר את האופן שבו טיקטוק מטפלת בנתוני המשתמשים האמריקאים. על פי בלוג אבטחת המידע Lawfare, בין ההצעות שהעלתה כדי להסיר חששות וחשדות - פתיחת חברה-בת אמריקאית, שתתמקד באבטחת הנתונים העוברים בטיקטוק. שמות הדירקטורים שימונו לחברה יקבלו את אישורם של פקידי ממשל אמריקאים. בפנטגון ובמשרד המשפטים מעדיפים מכירה - היפרדות מלאה של החברה מהבעלות הסינית.

פרויקט טקסס

כדי לרצות את המבקרים, טיקטוק הפכה את ענקית המחשוב האמריקאית אורקל לשותפה מרכזית שלה - זו שבחוות השרתים שלה יאוחסנו נתוני המשתמשים מארה"ב, המנוע המפעיל את הפיד ואפילו המלצות התכנים. שם הקוד שנבחר למהלך - "פרויקט טקסס", על שם המדינה שבה נמצא מטה אורקל, וההוצאה על מימושו אמורה להגיע ל-1.5 מיליארד דולר.
המתנגדים לא התרשמו: "סם ממכר הרסני" קרא לטיקטוק ביולי יו"ר ועדת החקירה לנושא סין בקונגרס, מייק גלגר; "האסטרטגיה של סין היא לפתות בכסף ולחזק את זה בנקמה ובהפחדה", אמר בסוף השבוע שעבר קית' קראץ', לשעבר תת-מזכיר המדינה בממשל טראמפ ומנכ"ל חברת הטכנולוגיה DocuSign.
2 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן
ג'ו ביידן
הנשיא ג'ו ביידן. יסיים את העבודה שהתחיל טראמפ?
(עיבוד תמונה. צילום: AP, Shutterstock)
לטיקטוק, אגב - בלי קשר הכרחי - גם מוניטין מפוקפקים למדי באשר לתנאי העבודה בחברה. במאי 2021 חשף אתר CNBC כי עובדים בתעשיית ההייטק הבריטית דחו הצעות עבודה בטיקטוק לאחר שגילו כי הם נדרשים לעבוד מ-9 בבוקר ועד 9 בערב, 6 ימים בשבוע. ביוני אשתקד פירסם "וול סטריט ג'ורנל" כי עובדי טיקטוק במטה שלה בלוס אנג'לס סובלים מהפרעות שינה ומחרדות בשל לחץ העבודה, וחלקם נאלצו לפנות לטיפול.
ובישראל? שלוחת החברה בארץ, שהוקמה ב-2020, מונה עשרות עובדים, וממוקמת במגדלי ToHa בתל אביב. המנכ"ל, אסף שגיא, חזר והדף בשנתיים האחרונות טענות על צנזורה או ריגול מטעם המשטר בבייג'ינג. עם זאת, גם בישראל מפעילה החברה שירותי לובינג, על כל צרה שלא תהיה.