(האזינו לאייטם בסימנייה החמישית בנגן)
בכירים בממשל ביידן מעוניינים לאלץ את טיקטוק למכור את הפעילות שלה בארה"ב - כך אמרו לוול סטריט ג'ורנל גורמים הבקיאים בנושא. האפשרות עלתה מחדש במהלך דיוני הוועדה להשקעות זרות בארה"ב (CFIUS), פאנל בין-משרדי שבשנתיים האחרונות מנהל עם טיקטוק משא ומתן במטרה למצוא פתרון שיפיג את החששות בוושינגטון מכך שבייג'ינג תנצל את הרשת החברתית הפופולרית לריגול ולהשפעה פוליטית על אזרחי ארה"ב. 100 מיליון אמריקאים משתמשים בטיקטוק.
1 צפייה בגלריה
טיקטוק
טיקטוק
טיקטוק. הפעילות בארה"ב תימכר?
(צילום: shutterstock)

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

נציגי הפנטגון ומשרד המשפטים בוועדה סבורים שאין ברירה אלא לנתק לחלוטין את הקשר בין טיקטוק לבין המשטר הסיני, ולכן הם דוחפים להחלטה שתיאלץ את בייטדאנס למכור את הפעילות של הרשת החברתית בארה"ב. משרד האוצר, שעומד בראש הוועדה, מסתייג: נציגיו חוששים שהחלטה מסוג זה תיפסל על ידי בית המשפט והם מחפשים פתרונות אחרים לסוגייה. לפיכך, עדיין לא ברור מה תהיה ההמלצה הסופית של הוועדה לנשיא ביידן. במסגרת המשא ומתן עם ארה"ב הסכימה טיקטוק שהמידע של משתמשיה בארה"ב ינוהל על ידי חברה בת ויהיה נגיש רק לעובדים שעברו הליך סינון. המידע יאוחסן בשרתים של חברת אורקל האמריקאית, שתפקח על החברה הבת לצד פאנל שיורכב משלושה מומחים לביטחון לאומי. במסגרת ההסכם, תורשה אורקל גם לבחון את אלגוריתם ההמלצות של טיקטוק, שקובע אילו סרטונים יוצגו למשתמשים. למרות הוויתורים מצדה של טיקטוק, גורמי ביטחון בארה"ב מאמינים שאף חברה סינית לא תוכל לעמוד בלחצים מצד המשטר בבייג'ינג במקרה שידרוש ממנה למסור מידע.
>>הצטרפו לקהילת הטכנולוגיה שלנו בפייסבוק<< רק בשבוע שעבר הביעו בהנהלת הרשת החברתית אופטימיות לגבי המשא ומתן עם ארה"ב. ג'ולי דה בילנקורט, ראש מערך מדיניות בטיקטוק העולמית, השיבה באירוע סיכום השנה של טיקטוק ישראל לשאלת ynet האם הסכנה בחסימת טיקטוק בארה"ב נתפסת כממשית בעיני החברה, וכיצד היא ניגשת אליה. "אנחנו לא יכולים להגיב על פרטים ספציפיים, הדיונים האלו מאוד מסווגים", אמרה דה בילנקורט, אך רמזה כי המשא ומתן מול הממשל האמריקאי מתקדם בכיוון חיובי מבחינתם: "אנחנו בטוחים שאנחנו בדרך לספק את הדרישות של הסוכנות לביטחון לאומי של ארה"ב (NSA)".

עובדים ניגשו למידע של עיתונאים

טיקטוק טוענת בתוקף שלעולם לא תשתף מידע עם המשטר הסיני ושהדאטה של משתמשים אמריקאים מאוחסן בכלל בשרתים בארה"ב. עם זאת, בשנים האחרונות נחשפו מספר מקרים שבהם עובדים בסין ניגשו למידע של משתמשים בארה"ב. רק בשבוע שעבר הודיעה טיקטוק כי ערכה שינויים בפרוטוקולים ופיטרה ארבעה עובדים לאחר שהתברר שהם ניגשו למידע של שני עיתונאים בניסיון לברר מי הדליף להם מידע מהחברה.
הממשל האמריקאי הקודם, תחת הנשיא טרמאפ, ניסה גם הוא לאלץ את בייטדאנס למכור את הפעילות של טיקטוק בארה"ב ואף איים עליה בחרם אם לא תעמוד בדרישה. טראמפ תיווך בעסקה משולשת שבמסגרתה בייטדאנס הייתה אמורה להיכנס לשותפות עם החברות האמריקאיות וולמארט ואורקל, אך המהלך לא יצא לפועל לאחר שהפסיד בבחירות. במקביל, המאמצים של טראמפ להוביל להחרמת טיקטוק בארה"ב נפסלו בבתי המשפט, וכאשר ג'ו ביידן נכנס לבית הלבן בינואר 2021 הוא החליט לבחון את הסוגייה מחדש. כעת נראה כי גם בממשל שלו יש גורמים שסבורים כי אין ברירה אלא לנתק את הקשר בין טיקטוק לבין החברה האם הסינית שלה. במקביל למשא ומתן עם טיקטוק, בחודשים האחרונים גברו המאמצים בארה"ב לבלום את הרשת החברתית: בפנטגון, במחלקת המדינה ובסוכנויות ממשלה אחרות אוסרים על התקנת האפליקציה בטלפונים ממשלתיים, ובימים האחרונים אישר הקונגרס להרחיב את האיסור לכל סוכנויות הממשלה; קבוצה דו-מפלגתית של מחוקקים בסנאט ובבית הנבחרים הציגה לאחרונה חוק להחרמת טיקטוק; ובחודש האחרון מושלים רפובליקנים ביותר מעשר מדינות אסרו על השימוש בטיקטוק במכשירים ממשלתיים.