המלחמה בין רוסיה לאוקראינה ממשיכה להדגיש עד כמה השירותים הטכנולוגיים הרבים שבהם אנו משתמשים עשויים להיות מנוצלים לרעה. ביום שלישי הסירה גוגל מאפליקציית גוגל מאפס (גוגל מפות) באוקראינה, רוסיה ובלארוס את האפשרות של משתמשים לתייג מקומות חדשים - בתגובה לטענות לפיהן הצבא הרוסי השתמש בפיצ'ר זה כדי להפוך את התקיפות שלו למדויקות יותר.

עוד בנושא:

משתמשים בטוויטר ובטלגרם האשימו את גוגל בכך שתיוגים חדשים של מקומות התמקדו בתחנות דלק, בתי ספר, גופי ממשל ובתי חולים בערים באוקראינה, על מנת לכוון תקיפות אוויריות. הכותרת שניתנה לתיוגים החדשים היו "חווה" או "חקלאות" בשפה האוקראינית. עשרות משתמשים שיתפו צילומי מסך בטוויטר עם תיוגים דומים. "התיוגים בגוגל מאפס נוצרו ב-28 בפברואר, ואנשים שמו לב שהם תואמים למקומות שבהם טילים פגעו יום למחרת", אמר אחד המשתמשים האוקראינים, אולקסנדר בלצקי, לאתר BuzzFeed News. המשתמשים עודדו אנשים לדווח על תיוגים חשודים, וביקשו מגוגל להגביל את אפשרות התיוג עד תום המלחמה.
1 צפייה בגלריה
אפל מפות
אפל מפות
אפליקציית אפל מאפס
(עיבוד תמונה. צילום: shutterstock)
אחרי חקירת הטענות, בגוגל אמרו כי חלק מהעריכות שהתייחסו לאותן "חוות" נוצרו לפני יותר משנה. למרות זאת, החברה אמרה כי היא מסירה את העריכות שנוספו על ידי משתמשים באוקראינה, רוסיה ובלארוס אחרי 24 בפברואר, ולא תאפשר כרגע תיוגים חדשים באזור, או הוספת תמונות או מידע על עסקים. "מתוך זהירות רבה, אנחנו מסירים תרומות משתמשים כמו תמונות, סרטונים, ביקורות ומידע על עסקים, ואת כל המקומות שנוספו על ידי משתמשים מגוגל מאפס באוקראינה, רוסיה ובלארוס מאז תחילת הפלישה, וחוסמים באופן זמני את האפשרות לעריכות חדשות", הצהירה החברה.
זוהי הפעם השנייה מאז פרוץ המלחמה, שבה גוגל חוסמת פיצ'רים מסוימים מאפליקציית גוגל מאפס. היא חסמה גם את האפשרות לראות באילו דרכים קיימים עומסי תנועה בזמן אמת, וכן באילו מקומות (כמו חנויות ומסעדות) קיימים עומסים. לדברי החברה, היא עשתה זאת כדי להגן על בטיחות האוקראינים, ונקטה בצעדים לאחר שיחות עם הרשויות במדינה.
באופן דומה, גם אפל הודיעה כי חסמה את האפשרות לצפות במצב התנועה בלייב באפל מאפס באוקראינה, וכן לדווח על תקריות שונות בזמן אמת. אפל הצהירה כי הדבר מהווה אמצעי הגנה על אזרחי אוקראינה.
הפיצ'רים שמדווחים על עומסים בזמן אמת עושים שימוש במידע אנונימי על מיקום שנאסף ממכשירי הטלפון של המקומיים. מומחים הצליחו להשתמש באותו פיצ'ר בגוגל מאפס כדי לראות את התקדמות הצבא הרוסי עוד לפני שהפלישה שלו לאוקראינה דווחה באופן רשמי.
גם בעבר, מידע צבאי נחשף דרך אפליקציות שעושות שימוש במפות ופונות לקהל הרחב. ב-2017 אפליקציית הכושר Strava פרסמה מפה שהציגה את פעילות המשתמשים, וחשפה בטעות מיקומים של בסיסי צבא ארה"ב. בנוסף, נעשה שימוש בפיצ'רים של סנאפצ'ט שהתבססו על מפה על מנת לאסוף תמונות וסרטונים מהשטח במהלך המלחמה בעיראק.