העתיד של האייפון מתקפל? על פי דיווחים שפורסמו ביומיים האחרונים זה בהחלט יכול להיות. יצרנית האייפון הזמינה מיצרניות מסכים דרום-קוריאניות כגון סמסונג ו-LG מסכים מתקפלים בגדלים שונים, ככל הנראה כדי לבנות אב-טיפוס למכשיר מובייל בעל מסך מתקפל מתוצרתה. הדיווחים היו מאוד אופטימיים, אך הצלבה של המידע שפורסם מעלה שהדברים ככל הנראה עדיין לא סגורים לחלוטין, שלא לומר ספקולטיביים. זו לא הפעם הראשונה שעולות הערכות על ניסיון של אפל לגשש פיתוח של טלפון או טאבלט עם מסך מתקפל, אלה החלו להופיע כבר ב-2019. עם זאת רבים בתעשייה מעריכים שאם אפל תרצה היא תוכל להשיק מכשיר כזה כבר בשנה הבאה או לכל המאוחר ב-2026.
2 צפייה בגלריה
כך ייראה האייפון המתקפל?
כך ייראה האייפון המתקפל?
כך ייראה האייפון המתקפל?
(עיבוד תמונה. צילום: shutterstock)
שני דיווחים שפורסמו מעלים שתי תיאוריות שונות בכל הקשור למכשיר המתקפל הפוטנציאלי הזה. הראשון שפורסם באתר הקוריאני TheElec לפני יומיים (ג') ומתבסס על מקורות בתעשיית האלקטרוניקה הקוריאנית, ספציפית ביצרניות המסכים המקומיות, טוען שהמסכים שהוצגו לאפל היו בגודל של בין 7 ל-8 אינץ' ומיועדים למוצר שאמור להחליף את האייפד מיני בעל מסך 8.3 אינץ'. על פי הדיווח הזה אפל טרם החליטה על איזה מוצר היא רוצה להתמקד. בכל מקרה, הערכות רבות מדברות על כך שחטיבת המסכים של סמסונג היא המועדפת על אפל לייצור מסכים כאלה בזכות הניסיון הרב שצברה בייצור הסמסונג גלקסי Z פולד ופליפ.
ריפרש
ג'ו ביידן, טיילור סוויפט ומשבר ה-דיפ פייק / עם מיכאל מטיאס
34:49
דיווח נוסף של אתר The Information שפורסם אמש (ד') מעלה לעומת זאת עוד הערכה. על פיה אפל מתכננת להשיק אייפון בעל מסך מתקפל לרוחב, כלומר כמו הגלקסי Z פליפ של סמסונג. מדובר על תצורה יותר הגיונית לטלפון סלולרי שייכנס לקו האייפון. בדיווח הזה מעריכים שהחברה עשויה להציג אייפון מתקפל שכזה ב-2026, וזאת מכיוון שתכניות הייצור השנתיות שלה ל-2024 ול-2025 לא כוללות התייחסות לייצור של דגם אייפון חדש. מנגד, אין שום הוכחה שאפל אכן מתכננת מוצר כזה, יכול מאוד להיות שהניסיונות האלו הם רק ניסיונות.
על פי המקורות שהסכימו לדבר, באנונימיות כמובן, המהנדסים של אפל נאבקים בשתי בעיות. הראשונה היא שהמסכים המתקפלים הרבה יותר עדינים ושבירים ממסכי זכוכית רגילים, מה שהופך את המוצר לשביר ועדין הרבה יותר. אפל לא אוהבת מוצרים שמייצרים בעיות ללקוחות. היא ספגה לא מעט תלונות בכל פעם שרכיב כלשהו לא פותח או עבד כמו שצריך. מספיק להיזכר במשבר האנטנגייט של האייפון 4 שגרם לה לקיתונות של רותחין בעקבות האמירה האומללה של סטיב ג'ובס בנושא ("אתם מחזיקים אותו לא טוב", ר''ק). סמסונג גם למדה זאת על בשרה כשהדור הראשון של הגלקסי פולד נדרש לסדנת שיפורים ותיקונים לאחר בעיות מסך ואטימות שעוררו את זעם הלקוחות שרכשו אותו.
2 צפייה בגלריה
אייפון מתקפל, הדמייה
אייפון מתקפל, הדמייה
אייפון מתקפל לרוחב (פליפ), הדמייה
(מקור: Shutterstock, עיבוד תמונה: ynet)
הבעיה השנייה היא שהתצורה עדיין לא ברורה. האם אפל תלך על תצורת מתקפל לרוחב או לאורך, האם מדובר במכשיר טלפון או טאבלט? ישנם דיווחים על כך שהחברה מנסה תצורה שתכלול מסך חיצוני ומסך פנימי, אך שזו בעייתית עוד יותר מהתצורה שנבדקה עד כה בגלל העמידות הנמוכה של המסך החיצוני. עם זאת כבר כיום סמארטפונים מתקפלים מציגים מסכים חיצוניים עמידים וטובים. ישנה גם האפשרות שאפל אכן עובדת על טלפון וטאבלט במקביל. היו גם דיווחים שדיברו על מחשב נייד, אך זו כבר תצורה שככל הנראה דמיונית למדי.
בינתיים מה שבטוח זה שאפל לא סגורה על האסטרטגיה עצמה או על הטכנולוגיה מאחוריה. בין אם היא תחליט לייצר אייפד או אייפון מתקפלים ובין אם לא, מדובר בתחום שעדיין נישתי למדי. משתמשי הסמארטפונים עדיין מעדיפים מכשירים בעלי מסך זכוכית שאינו מתקפל. וזה לא רק בגלל העלויות. אפשר כבר כיום להשיג סמאטרפונים מתקפלים של סמסונג מהדור הקודם במחירים שמקבילים לסמארטפוני דגל מקבילים. ועדיין הציבור לא רץ בהמוניו לרכוש טלפון מתקפל, למרות היתרונות הברורים של התצורה למשתמשים רבים. אנחנו נשמח לראות אייפון בעל מסך מתקפל, אך נראה שסמסונג ו-LG ישמחו אפילו יותר, שכן כניסה של אפל לתחום עשויה להפוך את המכשירים המתקפלים למוצר הרבה יותר מבוקש ונפוץ ולבסס את התצורה כאמינה.