מהפך בצמרת טבלת מכירות הסמארטפונים: אפל עקפה בפעם הראשונה את סמסונג והפכה ליצרנית הסמארטפונים הפופולרית בעולם בשנת 2023 - כך עולה מדוח של חברת המחקר IDC. מדובר במכה תדמיתית וכלכלית עבור סמסונג, שעמדה בצמרת הטבלה במשך 13 שנים רצופות.
1 צפייה בגלריה
טים קוק אוחז באייפון 15 פרו
טים קוק אוחז באייפון 15 פרו
טים קוק אוחז באייפון 15 פרו
(צילום: Justin Sullivan/ Getty Images)
אפל הציגה צמיחה של 3.7% במכירות בהשוואה לשנת 2022, מכרה סך הכל 234.6 מיליון מכשירי אייפון והשתלטה על חמישית מהשוק. סמסונג, לעומת זאת, ספגה ירידה חדה של 13.6% במכירות ונתח השוק שלה עמד על 19.4%. אחריה ניצבות שיאומי עם 12.5% מהשוק, OPPO עם 8.8% ו-Transsion עם 8.1%. האחרונה היא יצרנית סינית שאולי אינה מוכרת בישראל, אבל עושה חיל במדינות מתפתחות ובאפריקה במיוחד.
לשוק הסמאטרפונים לא הייתה שנה מדהימה: לפי IDC, המכירות צנחו ב-3.2% בהשוואה לשנת 2022 וסך הכל נמכרו 1.17 מיליארד יחידות. עם זאת, הרבעון הרביעי של השנה היה מוצלח למדי, עם עלייה של 8.5% במכירות בהשוואה לאותו רבעון אשתקד, מה שמצביע על התאוששות אפשרית של השוק ב-2024.
ריפרש
המהפכה האמנותית של הבינה המלאכותית / עם אדי גולדנברג
48:15
"המנצחת הגדולה היא ללא ספק אפל", אמרה נבילה פופל, מנהלת מחקר ב-IDC, "לא רק שהיא השחקנית היחידה בקרב שלוש הגדולות שהציגה צמיחה חיובית ברמה השנתית, היא גם הגיעה למקום הראשון בפעם הראשונה. כל זאת, למרות שהתמודדה עם אתגרים רגולטוריים ותחרות מתחדשת מצדה של וואווי בסין, השוק הגדול ביותר שלה".
ההצלחה של אפל, הסבירה פופל, נובעת מעלייה בביקוש למכשירי פרימיום מסוגו של האייפון, שעומדים עכשיו על 20% מהשוק, ולצד זאת תוכניות טרייד-אין אגרסיביות ותוכניות מימון נטולות ריבית לרכישת מכשירי החברה.
סגן נשיא IDC' ריאן רית', ציין כי המהפך בצמרת משקף את התחרות האינטנסיבית בשוק הסמארטפונים. לדבריו, אפל אומנם תרמה לירידה במכירות של סמסונג, אבל גם שוק האנדרואיד הופך ליותר ויותר מגוון: "וואווי חזרה והיא מתרחבת בסין, מותגים כמו וואן פלוס, הונור, גוגל ואחרים משיקים מכשירים מאוד תחרותיים בטווח המחירים הנמוך של הקצה העליון. מכשירים מתקפלים ודיונים על יכולות AI בסמארטפונים צוברים תאוצה. סך הכל, תחום הסמארטפונים מתקדם לעבר תקופה מאוד מעניינת".