באירוע שיתקיים מחר בערב במטה שלה בקופרטינו, קליפורניה, צפויה אפל להכריז על סדרת אייפון 15. כהרגלה, ענקית הטכנולוגיה תנסה להלהיב את מאות העיתונאים שיגיעו מרחבי העולם וליצור את הרושם שמדובר בטלפונים החדשניים והמתקדמים ביותר שהעולם אי פעם ראה, אבל הראש של המנכ"ל טים קוק יהיה בכלל במקום אחר - בסין.
3 צפייה בגלריה
אייפון על רקע דגל סין
אייפון על רקע דגל סין
אפל וסין. "מערכת יחסים סימביוטית"
(צילום: oasisamuel / Shutterstock)

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

עד לאחרונה היחסים בין אפל למדינה הקומוניסטית נראו כמעט מושלמים: אפל מייצרת בסין את רוב מכשירי האייפון שלה, והיא מספקת פרנסה למיליוני עובדים במדינה באמצעות שרשרת האספקה שלה. גם הסגרים המחמירים במדינה בתקופת הקורונה ומלחמת הסחר בין וושינגטון לבייג'ינג לא הצליחו לגרום נזק משמעותי לפעילות שלה או לפגום במערכת היחסים שקוק כינה לאחרונה "סימביוטית".
הצרכנים הסינים, מצדם, החזירו לאפל חיבוק חם: סין אחראית לכחמישית מההכנסות של אפל, וברבעון השני של 2023 היא עקפה לראשונה את ארה"ב וצפון-אמריקה והפכה לשוק הגדול ביותר של האייפון. מדובר בנתון מרשים עבור חברת טכנולוגיה אמריקאית, שרבות מהמתחרות שלה חדלו לפעול בסין או צמצמו משמעותית את פעילותן במדינה.
ריפרש
אייפון 15 מתקרב וה"קאמבק" של וואווי
38:36
אבל לאחרונה נדמה שהיחסים בין סין לאפל אינם כתמול שלשום: בשבוע שעבר דיווח הוול סטריט ג'ורנל כי המשטר בבייג'ינג אסר בשבועות האחרונים על העובדים בסוכנויות הממשלה המרכזיות להשתמש במכשירים של מותגים זרים, כולל אייפון, למטרות עבודה. האיסור הורחב גם לחברות שבבעלות המדינה, כולל כאלה שמתמקדות בתחומי החלל והאנרגיה.
"נאמר לנו על ידי ההנהלה באוגוסט שאסור לנו להביא מוצרים של אפל - בין אם מדובר בטלפונים ובין אם מדובר בלפטופים - למשרדים", אמר לפייננשל טיימס עובד בתאגיד הגרעין הלאומי של סין (CNNC). הוא סיפר כי במשרדי החברה הופיעו נציגים של חברת התקשורת צ'יינה טלקום שהציעו לעובדים לרכוש מהם טלפונים מתוצרת מקומית. "נאמר לנו שסוכנויות הביטחון של ארה"ב יכולות להשתלט על מכשירי אפל באמצעות פרצות אבטחה", סיפר.
סין, ככל הנראה, לא מעוניינת לפגוע ספציפית באפל: לפי ההערכות, המטרה של המהלך היא להפחית את התלות של המדינה בטכנולוגיה מערבית ולשפר את אבטחת המידע בסוכנויות הממשלה השונות. אבל במדינת ענק שבה עשרות מיליוני בני אדם מועסקים על ידי הממשלה, מדובר בהרבה מאוד צרכנים שאפל מאבדת.

הכוכב המפתיע של וואווי

החרם החדש על מכשירי אפל יצא לדרך כמעט במקביל למהלך מפתיע של יצרנית הסמאטרפונים הסינית וואווי. החברה, שנעלמה משוק המובייל העולמי בעקבות הסנקציות שהממשל האמריקני החל להטיל עליה ב-2019, הודיעה בסוף אוגוסט על מכשיר דגל חדש - מייט 60 פרו. באופן חריג החברה לא סיפקה פרטים רבים לגבי החומרה של המכשיר, אבל בדיקות שנערכו במעבדה עצמאית העלו כי מדובר במכשיר הראשון של החברה שתומך ב-5G, טכנולוגיה שהסנקציות של ארה"ב הצליחו להרחיק עד כה מידיה.
מייט 60 פרו, שעולה קרוב לאלף דולר, עורר התרגשות רבה בסין וכל היחידות שהיו זמינות למכירה נמכרו תוך שעות ספורות. בעיני אזרחים רבים, המכשיר החדש מסמל את ניצחונה של סין על הסנקציות האמריקניות. אבל מעבר לרגשות הפטריוטיים שהוא מעורר, מבחינה טכנולוגית הוא נראה כמו יריב ראוי לאייפון 15 שלפי ההערכות יגיע לחנויות מאוחר יותר החודש. ואם לא די בכך, בשבוע שעבר הכריזה וואווי על גרסה מתקדמת יותר של המכשיר - מייט 60 פרו פלוס - שעשויה להתחרות ראש בראש עם אייפון 15 פרו מקס, הדגם היקר והמשוכלל ביותר של אפל.
3 צפייה בגלריה
מייט 60 פרו
מייט 60 פרו
מייט 60 פרו. יריב ראוי לאייפון 15
(צילום: Aly Song / Reuters)
באתר בלומברג דווח כי ההשקה של וואווי הובילה לגל של התבטאויות נגד אפל מצדם של משתמשים ברשתות החברתיות בסין. חלקם הצהירו כי ירכשו טלפון של וואווי ב"ראש מורם" וכי לעולם לא יקנו שוב מכשיר אייפון. "למה אנחנו לא יכולים לאסור על מכירות של אפל אם האמריקנים החרימו את וואווי?", תהה אחד המשתמשים.
מרטין יאנג, אנליסט בחברת ההשקעות אופנהיימר, העריך בשיחה עם הוול סטריט ג'ורנל כי הטלפון החדש של וואווי עלול לגרום לירידה של 10 מיליון במספר היחידות שאפל תמכור ב-2024. "החרם הממשלתי והטלפון החדש של וואווי יהיו אירועים משמעותיים עבור האייפון", אמר יאנג, "שניהם ביחד יגרמו ליותר משתמשי אנדרואיד לשדרג למכשיר של וואווי, או למשתמשי אייפון לחזור לוואווי".
3 צפייה בגלריה
טים קוק עם אייפון 14 פרו
טים קוק עם אייפון 14 פרו
יפתור את הפלונטר? "קוק מאוד פרו-אקטיבי בדברים מהסוג הזה"
(צילום: AFP)
בבנק אוף אמריקה העריכו כי אפל מוכרת כ-50 מיליון יחידות של האייפון בסין בכל שנה, וכי המספר הזה עשוי לצנוח ב-5 עד 10 מיליון בעקבות החרם הסיני. כך או כך, החברה כבר משלמת מחיר על ההתפחויות האחרונות: מניית אפל ירדה בכ-7% בשבוע שעבר, צניחה שגרמה לחברה עם שווי השוק הגבוה בעולם להשיל כ-200 מיליארד דולר משוויה.

מתקרבים לווייטנאם והודו

להגנתה של אפל ייאמר שהחברה הבינה כבר לפני שנים שהיא דורכת על קרקע לא יציבה בסין. בשנים האחרונות היא הגבירה את מאמציה לגוון את שרשרת את האספקה ולהעביר חלק מקווי ייצור למדינות אחרות, כמו וייטנאם והודו. אבל התועלת שאפל יכולה להפיק מהמהלך הזה מוגבלת: הוא אולי יעזור לה להפחית את התלות שלה בבייג'ינג לצורכי ייצור, אבל הוא לא יסייע לה לשפר את המכירות במדינה. אולי אפילו להפך: סביר להניח שבייג'ינג לא תעבור בשתיקה על סגירה של קווי הייצור במדינה.
אפל לא התייחסה באופן פומבי לסערה האחרונה. ספק רב אם תעשה זאת בקרוב. אבל סביר להניח שהמנכ"ל טים קוק כבר פועל מאחורי הקלעים כדי לצמצם את היקף הנזק. הוא, אחרי הכל, האיש שבתור סמנכ"ל התפעול של אפל טווה עבורה רשת ענפה של קשרים עסקיים ופוליטיים במדינה. "הם (אפל - י"מ) מאוד טובים במשחק הזה וטים קוק מאוד פרו-אקטיבי בדברים מהסוג הזה", הרגיעה בשיחה עם הוול סטריט ג'ורנל שיאומנג לו, דירקטורית ב-Euroasia Group, חברת ייעוץ שמתמקדת בגיאופוליטיקה וטכנולוגיה.