זה קורה מהר משציפינו: טכנולוגיית הבינה המלאכותית היוצרת היא אחת הבודדות בהיסטוריה שזכו ליישום מהיר כל-כך בתחומי חיים רבים כל-כך. מכתיבה ותכנות, דרך סלולר ותעשייה ועד לציור ומוזיקה. יישומים עצמאיים כמו ChatGPT פרצו את הדרך, וענקיות התוכנה מיהרו להיכנס לתמונה בכל העוצמה. מיקרוסופט הובילה בשילוב ה-Copilot שלה בדפדפן ובערכת אופיס, גוגל המשיכה בשילוב דומה של בארד ובשבוע שעבר אף שילבה בו מחולל תמונות; סמסונג הכניסה את ה-AI לסמארטפונים.
2 צפייה בגלריה
אפליקציית אמזון
אפליקציית אמזון
אפליקציית אמזון
(צילום: Tada Images / Shutterstock)
אם ענקית אחרת, אמזון, הייתה חסרה לכם ברשימה - בסוף השבוע שעבר הכריזה ענקית המסחר המקוון על שילוב בינה מלאכותית גם בעולם הקניות. החברה פיתחה עוזר קניות אישי חדש, צ'אטבוט בשם רופוס (Rufus), שמיועד בינתיים לאפליקציה שלה לסמארטפונים, אבל יכול כבר ללמד על הדרך שבה נבצע קניות מקוונות בכלל בעתיד הקרוב.
אמזון אומנם להוטה להוכיח שאינה מפגרת אחרי הגל, אבל אחרי שלמדה לקח מההשקות הפזיזות של מתחרותיה, היא מבצעת את המהלך בהדרגה, ובינתיים בארה"ב בלבד: החברה החלה לשלב את הצ'אטבוט מוקדם יותר החודש אצל משתמשים ספורים, בלי פרסום כלל, ורופוס מופץ בימים אלה בגרסה נסיונית רחבה יותר "ללקוחות נבחרים". בשבועות הקרובים, מבטיחה אמזון, הוא יופץ למשתמשים נוספים, "בגלים", עד שייפרס בהדרגה לכלל המשתמשים בארה"ב.
ייחודו של רופוס, שהוא מוזן ומאומן באופן שוטף לא רק במידע כללי מהרשת, אלא גם במאגר המוצרים האדיר של אמזון ובמאגר ביקורות הלקוחות - מה שמאפשר לו לענות על שאלות הנוגעות למוצרים, לערוך השוואות, לספק הצעות קנייה, ולחסוך חיפוש אחר ביקורות אמינות.
ריפרש
יותר הנאה ויותר דיוק: מהפכת ה-VR וה-AR מגיעה לרפואה / פרופ' אמתי זיו
40:34
הצ'אטבוט החדש, אגב, קרוי על שמו של כלב הוולש-קורגי, שהיה שייך לשניים ממייסדי החברה. אמזון אפשרה כבר אז לעובדיה להביא את כלביהם לעבודה, ורופוס התרוצץ במשרדים והפך עם השנים לקמע שלה. עובדי אמזון אף השתמשו בכף רגלו כדי ללחוץ על עכבר המחשב בהשקת חלק מדפי האינטרנט הראשונים שלה. הכלב אומנם הלך לעולמו בשנת 2009, אך ברבים ממשרדי אמזון עדיין ניתן לראות תמונות שלו, ואמזון אף קראה על שמו לאחד הבניינים במטה שלה.
כדי לפתוח בצ'אט עם רופוס יש להפעיל בינתיים את האפליקציה של אמזון לסלולרי, בסרגל הכלים ללחוץ על אייקון החיפוש ולהקליד או להכתיב קולית שאלות בשפה חופשית. חלון צ'אט של רופוס יופיע בתחתית המסך, ואחרי המענה ניתן יהיה דרכו להרחיב את השאלה, לבחור בין שאלות מוצעות, או פשוט לשאול שאלה אחרת. תזכורת: סרגל החיפוש של אמזון נחשב לאחד הכלים החשובים ביותר להפקת רווחים בקמעונאות המקוונת, בזכות הפרסומות למוצרים המופיעים בתוצאות החיפוש. הכנסות אמזון רק מפרסום צמחו השנה ב-27% ל-14.7 מיליארד דולר.
לפי החברה, הצ'אטבוט לא מתוכנן לנהל שיחה חופשית כמו ChatGPT למשל; הוא מספק מידע. מצד שני הוא יכול לסייע בעריכת מחקר קטן לפני קנייה, כמו "מה כדאי לשקול לפני רכישת אוזניות" ו"מהם ההבדלים בין נעלי ריצה לנעלי הליכה"; לעזור בהשוואות – למשל בין שני זוגות נעליים מקבילים של כמה חברות מתחרות; וגם לענות על שאלות המשך, כמו "האם הנעליים הללו עמידות בגשם". ואפשר גם לשאול שאלות על מוצר מסויים המוצג בעמוד באתר, למשל: "האם הז'קט ניתן לכביסה במכונה?"
2 צפייה בגלריה
רופוס
רופוס
רופוס
(צילום: אמזון)
רופוס יכול גם להציע מוצרים בהתבסס על פעילות, אירוע ומקרי שימוש ספציפיים. למשל: "מה צריך לצורך טיפוס על האוורסט בקיץ?" במקרה כזה, הצ'אטבוט מציע קטגוריות של מוצרים ושאלות קשורות, שאפשר ללחוץ עליהן כדי לבצע חיפושים ממוקדים יותר.
רופוס הוא לא הפיתוח היחיד של אמזון בתחום הבינה המלאכותית: בסתיו האחרון שחררה החברה צ'אטבוט ארגוני בשם Q, המיועד לסייע לארגונים במשימות יומיומיות, ואת Bedrock, שירות AI גנרטיבי ללקוחות חטיבת הענן שלה, AWS. בנוסף, היא כבר הודיעה שהיא עובדת על שילוב בינה מלאכותית יוצרת בעוזרת הקולית שלה, אלכסה. במפגש המשקיעים האחרון של החברה סיפר המנכ"ל אנדי ג'סי כי אמזון נעזרת בעצמה בבינה מלאכותית יוצרת כדי לחזות מלאים ולקבוע את המסלולים היעילים ביותר לנהגי המשלוחים שלה.
ואחרי כל זה – שוב, כלקח מטעויות אחרים - אמזון נזהרת מהבטחות מוגזמות: בבלוג הפומבי המציג את תכונות רופוס, היא מבקשת מהלקוחות תגובות ומזהירה מראש: "אלה עדיין ימים מוקדמים עבור בינה מלאכותית יוצרת, והטכנולוגיה לא תמיד 'תעשה את זה' בדיוק כמו שצריך. אנחנו נמשיך לשפר את מודלי הבינה המלאכותית שלנו ולכוונן את התגובות כדי להפוך את רופוס למועיל יותר לאורך זמן".