אנבידיה אומנם לא מספרת, אבל על פי דיווח של סוכנות הידיעות רויטרס, ענקית שבבי הגיימינג וה-AI מתכננת מהלך נוסף - כניסה לשוק מעבדי המחשבים האישיים עם שבבים מפיתוחה שככל הנראה יתבססו על ארכיטקטורת ARM, בדיוק כמו מעבדי סדרה M של אפל. הידיעה יצרה מיני רעידת אדמה קטנה שבאופן טבעי עברה קצת מתחת לרדאר בישראל. אבל לישראלים יש תפקיד חשוב בחזון של מנכ''ל ומייסד אנבידיה ג'נסן הואנג. שני הישראלים הבכירים ביותר במערך פיתוח המעבדים שלה - שמיועדים כיום בעיקר למרכזי נתונים - הם ישראלים שהגיעו לאנבידיה מאינטל ומאפל.
4 צפייה בגלריה
מנכ"ל אנבידיה ג'נסן הואנג
מנכ"ל אנבידיה ג'נסן הואנג
מנכ"ל אנבידיה ג'נסן הואנג
( צילום: EPA)

עוד בנושא:

הכירו את שגיא להב, דירקטור בכיר לארכיטקטורת CPU, ורפי מרום, דירקטור בכיר ל-CPU Chip Design. הראשון אחראי לטכנולוגיה שמאחורי השבבים, כלומר פיתוח הליבות. השני אחראי לעיצוב שלהם, כלומר להפיכתם למוצרים שניתן להרכיב במחשבים. להב, יוצא אפל, ומרום, יוצא אינטל, הצטרפו שניהם לאנבידיה בשנה שעברה והם אחראים על צוות של עובדי פיתוח הפועלים כאן מישראל, אך עובדים גם בשיתוף פעולה עם צוות מקביל בארה"ב ומהווים לו קבוצת-אחות. למעשה, לאנבידיה יש רק שני מרכזי פיתוח למעבדים שלה, אחד נמצא בישראל והשני ממוקם כמובן מעבר לאוקיינוס באמריקה.
4 צפייה בגלריה
שגיא להב, דירקטור בכיר לארכיטקטורת CPU, אנבידיה
שגיא להב, דירקטור בכיר לארכיטקטורת CPU, אנבידיה
שגיא להב, דירקטור בכיר לארכיטקטורת CPU, אנבידיה
(צילום: ולדיסלב מרחובסקי)
התפקידים של השניים מהותיים לחזון של אנבידיה בהובלת הואנג. את קבוצת הפיתוח בישראל הקימה החברה ב-2022, כפי שדיווחנו כאן ב-ynet. זו קבוצת מפתחי מעבדים (CPU) חדשה, שהצטרפה לפעילות פיתוח המעבדים הגלובלית של החברה. הקבוצה מפתחת טכנולוגיות ומעבדים חדשים למגוון רחב של תחומים, החל מפיתוחי מבינה מלאכותית, רובוטיקה, מחשוב-על, עולמות וירטואליים כגון פלטפורמת Omniverse ופיתוחים נוספים בתחום הרכבים האוטונומיים. אבל כמובן שעם החשיפה על הכניסה לתחום מעבדי ה-PC, אין ספק שהיא תפעל גם בתחום הזה.
4 צפייה בגלריה
רפי מרום, דירקטור בכיר ל-CPU Chip Design, אנבידיה
רפי מרום, דירקטור בכיר ל-CPU Chip Design, אנבידיה
רפי מרום, דירקטור בכיר ל-CPU Chip Design, אנבידיה
(צילום: באדיבות אנבידיה)
זה לא מפתיע, ישראל היא מעצמת שבבים. זה אמנם לא תחום שנחשב "סקסי" כמו אפליקציות, בינה מלאכותית או סייבר, אבל הוא הרבה יותר חשוב לעולם ולטכנולוגיה. למעשה, הוא כל כך חשוב שבארה"ב מתייחסים לשבבים כאל הנפט החדש. סין וארה"ב מנהלות מלחמת חורמה מאחורי הקלעים לשליטה בשוק השבבים העולמי, מלחמה שבינתיים ארה"ב מובילה בה. אבל סין מהווה יריב מסוכן. רק לפני מספר שבועות חשפה ענקית הטכנולוגיה וואווי סמארטפון חדש שצוייד במעבד חדש שפיתחה ללא מעורבות של גורמים מערביים כפי שהיה עד כה. כלומר, סין בדרך לעצמאות שבבית.
ריפרש
ברוכים הבאים לטלגרם, חמאס כבר כאן / עם עידן רינג
21:29
עבור ארה"ב, מדובר בסיכון עצום. שבבים מתקדמים, יעילים וחזקים מאפשרים את כל הטכנולוגיות המתקדמות אבל גם את הטכנולוגיות הפשוטות יותר כגון כלי רכב חשמליים, ייצור תעשייתי יעיל או ניהול מערכות כגון ערים חכמות או תשתיות אנרגיה. מי שיזכה בשבבים המתקדמים יותר יבטיח לעצמו עליונות טכנולוגית לטווח הרחוק. סין מנסה לנגוס בהגמוניה האמריקאית בעולם. היא מפעילה מפת דרכים שנקראת יוזמת החגורה ומנסה לתפוס שווקים מהאמריקאים ושותפיהם האסייתיים והאירופאים. לישראל, כך מתברר יש תפקיד חשוב בכוח האמריקאי: אנחנו המוח שמאפשר לא מעט מהפיתוחים האלה. כמות חברות השבבים המובילות שיש בישראל יוצאת דופן אפילו ביחס למדינה כמו טייוואן שאחראית על ייצור הרוב המוחץ של השבבים בעולם.
כולנו מכירים את אינטל ואת אנבידיה. אבל גם מעבדיה של אפל, לפחות אלה של המחשבים, מפותחים כאן. גם סמסונג, ARM וחברות שבבים פחות מוכרות מחזיקות כאן מרכזי מחקר ופיתוח. קוואלקום - ענקית שבבי המובייל שגם היא צפויה להציג מעבדי מחשבים מבוססי ARM בקרוב - מחזיקה כאן בחיפה מרכז פיתוח חשוב. מארוול, עוד ענקית שבבים, פועלת מפתח תקווה. וישנן כמובן החברות הישראליות כגון מובילאיי שכולנו מכירים בזכות החיישן באוטו שעושה לנו צפצופים מעצבנים כשאנחנו מתקרבים יותר מדי לרכב שמלפנים. החברה אמנם נרכשה על ידי אינטל באקזיט ענק של יותר מ-15 מיליארד דולר, אך מאז היא כבר הונפקה בבורסה ופועלת כחברה עצמאית שוב.
4 צפייה בגלריה
קמפוס אינטל החדש בחיפה
קמפוס אינטל החדש בחיפה
קמפוס אינטל בחיפה
(הדמיה: Intel)
אפשר גם לדבר על טאוואר סמיקונדקטור ממגדל העמק (שמתם לב שהגליל שולט בתעשייה הזו?) שכמעט נרכשה בידי אינטל, על הבאנה לאבס שנרכשה על ידי אינטל תמורת שני מיליארד דולר, או את אנאפורנה שנרכשה על ידי אמזון בכ-400 מיליון דולר. אם חיפשנו סיבות לאהבה הגדולה של ביידן אלינו - יכול מאוד להיות שהציונות שלו קיבלה זריקת מרץ מהערך שישראל מייצרת לכלכלה האמריקאית בתחום כל כך קריטי כמו השבבים. חשוב להזכיר שהממשל האמריקאי הזריק לתעשייה הזו מאות מיליארדי דולרים רק כדי לנצח את הסינים, שיש לזכור שותפים לרוסיה ולאיראן בעולם.
ובחזרה לשני הישראלים הצנועים של אנבידיה. לא ברור עדיין מה החברה מתכננת, אך מעבדי מחשבים ואולי גם למוצרי מובייל צפויים לספק לה עוד נדבך חשוב שתהפוך אותה לחברת מיינסטרים - כזו שלא רק גיימרים או חובבי בינה מלאכותית מכירים. בדיוק כמו שכל ישראלי כיום יודע מי זו אינטל ומה היא עושה, ייתכן שבקרוב כולם יידעו מה אנבידיה עושה. החברה כבר מעסיקה כ-3,000 עובדים בארץ, ונכון שזה עדיין רחוק מכ-12,000 עובדי אינטל, אבל כבר לא מדובר במאות בודדות. התעשייה הזו חשוב מעין כמוה לכלכלה הישראלית, במיוחד כיום בנסיבות הקשות שעוברות עלינו.
"מדינת ישראל וההון האנושי והייחודי שלה, מהווים גורם מפתח באקוסיסטם הטכנולוגיה העולמי", אמר מיכאל כגן, סמנכ"ל טכנולוגיה באנבידיה, בשנה שעברה. כעת המילים האלה צוברות משמעות הרבה יותר עמוקה. עם עלויות שיקום עצומות וצורך בקטר מתפקד למשק הישראלי, יוזמות כמו של אנבידיה שהשקיעה כאן הרבה מאוד, צפויות להשתלם לכולנו בעתיד הקרוב.