חברת הבינה המלאכותית OpenAI הודיעה אמש (יום ד') על פתיחת חנות צ'אטבוטים שבמסגרתה המשתמשים יוכלו לשתף עם הגולשים את הבוטים שיצרו לכל מיני מטרות - החל מלימוד חשבון לילדים ועד להכנה של קוקטיילים צבעוניים. החנות הייתה אמורה כבר להיות באוויר מזה כחודש, אך בחברה עיכבו את ההשקה שלה לאחר ניסיון הנפל להדיח את המנכ''ל סם אלטמן על ידי הדירקטוריון.
3 צפייה בגלריה
כנס המפתחים של OpenAI
כנס המפתחים של OpenAI
סם אלטמן מכריז על חנות הצ'אטבוטים בכנס המפתחים של OpenAI
(צילום: JUSTIN SULLIVAN / GETTY IMAGES)
אחת הבעיות של הדירקטוריון הייתה הניסיון לשמור את OpenAI כסוג של חברה ללא כוונות רווח. בניגוד לו, אלטמן ושותפיו כמו מיקרוסופט ומשקיעים נוספים ניסו לייצר מודל עסקי שניתן יהיה ליישם למרות המגבלות של תקנון הפעילות של OpenAI. כעת, עם החנות החדשה, אפשר להתחיל להבין לאן הרוח נושבת. החברה לא מוכרת כרגע צ'אטבוטים בכסף והיוצרים שלהם לא מקבלים על השימוש עמלות או יכולים למכור את הגישה בעצמם.
3 צפייה בגלריה
חנות ה-GPTs של OpenAI
חנות ה-GPTs של OpenAI
חנות ה-GPTs של OpenAI
(צילום מסך: אתר OpenAI)
עם זאת, OpenAI הבהירה שהיא כן מתכננת ליישם תוכנית שיתוף רווחים עבור הבוטים הכי פופולריים. זהו מודל עסקי שמזכיר יותר את זה של יוטיוב או של פלטפורמות מדיה חברתית שמשלמות ליוצרים בהתאם לטראפיק שיצרו דרך התכנים שלהם. החישוב מתבצע על בסיס תצוגת פרסומות לגולשים לתכנים, יוצרי תוכן רבים יכולים להגיע להכנסות גבוהות מאוד. עם זאת, ב-ChatGPT המצב מעט שונה. החברה גובה דמי מינוי כדי לאפשר למשתמשים לגשת לצ'אטבוטים השונים. אם אתם משתמשים חינמיים לא תוכלו להשתמש בהם ולהוריד אותם דרך החנות. כלומר, היקף השימוש בצ'אטבוט מסוים לא מעלה את ההכנסה של OpenAI, והמשתמש לא נחשף ליותר פרסומות כמו ביוטיוב או פייסבוק למשל.
ריפרש
המהפכה האמנותית של הבינה המלאכותית / עם אדי גולדנברג
48:15
בהתאם, לא ברור כיצד החברה מתכננת לשתף את יוצרי הצ'אטבוטים בהכנסות שלה. האם היא צפויה לעבור למודל שבמסגרתו היא תמכור את הבוטים? יכול להיות, אך ב-OpenAI לא ממש הרחיבו בנושא. בינתיים גם יוצרים פרטיים וגם חברות העלו בוטים. Canva, למשל, העלתה בוט שמאפשר לעצב מצגות או פוסטים, AllTrails מאפשרת לקבל המלצות על מסלולי טיולים, ויש גם את המרצה לתכנות של האקדמיה של חאן, או יועץ הקריאה של Books. בקיצור, החברה העלתה את החנות עם הרבה מאוד בוטים מעניינים שבהחלט יכולים לעורר עניין בקרב ציבור המשתמשים. אבל האם זה מספיק כדי לשכנע אותם להוציא את ה-20 דולר שעולה מינוי ל-ChatGPT פלוס? זה עדיין לא בטוח.
צריך לזכור שהשימוש בבינה מלאכותית עדיין נמצא בחיתולים. אנחנו למשל עדיין לא תמיד מבינים כיצד ה-AI מגיע למסקנה שאותה סיפק. זאת ועוד, פלטפורמות בינה מלאכותית יוצרת נתונות לסיכון של "הזיות", אותן תשובות מופרכות שמוחזרות לשואלים בביטחון גמור כאילו שמדובר באמת. כלומר, שימוש בבינה מלאכותית עדיין אינו מבטיח לנו לקבל תמורה מלאה לכספנו. אומנם יש משתמשים פרטיים, חברות וארגונים שמוכנים לשלם על גישה לצ'אט-GPT, אבל לא בטוח שהם היו מוכנים לשלם על שימוש בבוטים שעדיין עשויים להחזיר "הזיות" כתשובות.
3 צפייה בגלריה
חנות ה-GPTs של OpenAI
חנות ה-GPTs של OpenAI
חנות ה-GPTs של OpenAI
(צילום מסך: אתר OpenAI)
בכל אופן שווה להזכיר שכל פלטפורמות הבינה המלאכותית עדיין בוסריות מאוד ולמרות שהן מרשימות ומצביעות על עתיד חדש, על רובן עדיין אי אפשר לסמוך במאת האחוזים. בכל אופן אם אתם רוצים לייצר בעצמכם צ'אטבוט (GPTs בשפה של OpenAI) ולהציע אותו למשתמשים, אין קל מזה. ראשית, שימרו את הצ'אט שיצרתם תחת Save your GPT for Everyone; לאחר מכן בדקו את פרופיל היוצר שלכם (Settings → Builder profile → Enable your name or a verified website). שימו לב שהצ'אט שלכם עומד במדיניות השימוש ובתקנון השימוש ב-GPT למותגים.
כאמור, החברה מתכננת להשיק תוכנית שיתוף ברווחים החל מהרבעון הנוכחי. לדבריה, היוצרים יקבלו כסף בהתאם להיקף השימוש ב-GPT שלהם על ידי הגולשים. עם זאת, OpenAI גם אומרת שהיא תספק פרטים נוספים על הקריטריונים לתשלום בהמשך. ישנה גם גרסה של החנות לחברות וארגונים, כלומר לקוחות עסקיים או ממשלתיים יוכלו לייצר לעצמם בוטים ולהפיץ אותם דרך החנות למשתמשים השונים באופן פנימי כמו גם לנהל את הגישה אליהם דרך ממשק ניהול נפרד. המחיר ההתחלתי לצוותים מתחיל ב-25 דולר למשתמש. מה שבטוח זה שהחנות החדשה אינה לגמרי חנות והיא לא מה שיבטיח ל-OpenAI רווחים עתידיים. מה שהיא כן זה אמצעי יעיל עבור המשתמשים לקבל גישה לכל מיני בוטים מעניינים שיחסוך להם את הצורך ליצור אחד כזה לעצמם.