המאמצים להחזיר את סם אלטמן לתפקיד מנכ"ל OpenAI נכשלו: המדען הראשי של החברה, הישראלי איליה סוצקבר, הודיע הלילה (יום ב') לעובדים על מינויו של מנכ"ל זמני חדש לחברה - אמט שיר, המנכ"ל לשעבר של פלטפורמת הווידאו טוויץ'. כך דיווח אתר הטכנולוגיה The Information. שיר יחליף את מירה מוראטי, שמונתה למנכ"לית זמנית במקום אלטמן אך בהמשך התייצבה לצדו והייתה שותפה למאמצים להחזירו לחברה.
2 צפייה בגלריה
אמט שיר וסם אלטמן
אמט שיר וסם אלטמן
אמט שיר וסם אלטמן
(צילום: Justin Sullivan, Eoin Noonan / Getty Images)
מדובר בהתפתחות מפתיעה, שכן לא מעט סימנים הצביעו על כך שאלטמן נמצא בדרכו בחזרה לחברה שהקים. אתמול הוא וגרג ברוקמן, הנשיא והיו"ר לשעבר שהתפטר בעקבותיו, הגיעו למשרדי OpenAI על מנת לדון בחזרתם האפשרית, ולפי דיווחים מנכ"ל מיקרוסופט סאטיה נאדלה היה מעורב באופן אישי במשא ומתן עם הדירקטוריון. אלטמן עצמו רמז על חזרתו כשפרסם ב-X (טוויטר לשעבר) תמונה שלו עם תג אורח במשרדי OpenAI עם הכיתוב: "פעם ראשונה ואחרונה שאני עוטה את אחד מאלה".

עוד בנושא:

אחת הדרישות של אלטמן במסגרת המשא ומתן הייתה להחליף את חברי הדירקטוריון ולשנות את מבנה המשילות בחברה, שכפופה לארגון ללא מטרות רווח. לפי דיווח של אתר The Verge, סירובם של חברי הדירקטוריון להתפטר הוביל לקריסת השיחות עם אלטמן ולמינויו של שיר למנכ"ל זמני.
2 צפייה בגלריה
כנס המפתחים של OpenAI
כנס המפתחים של OpenAI
נאדלה ואלטמן בכנס המפתחים של OpenAI, מוקדם יותר החודש
(צילום: JUSTIN SULLIVAN / GETTY IMAGES)
בטוויסט נוסף בעלילה, הבוקר הודיע נאדלה כי אלטמן, ברוקמן ועובדים נוספים מ-OpenAI יצטרפו למיקרוסופט על מנת להקים צוות מחקר חדש לבינה מלאכותית מתקדמת. "אנחנו מתכוונים לנוע מהר על מנת לספק להם את המשאבים הדרושים להצלחתם", אמר נאדלה, אך הבהיר כי מיקרוסופט עדיין מחויבת לשותפות עם OpenAI: "אנחנו מצפים בקוצר רוח ללמוד להכיר את אמט שיר ואת צוות ההנהגה החדש של OpenAI ולעבוד איתם". אלטמן שיתף ב-X את ההכרזה של נאדלה והוסיף: "המשימה נמשכת".
נאדלה כתב לאלטמן ב-X: "אני מתרגש מאוד מכך שאתה מצטרף אלינו כמנכ"ל של הקבוצה החדשה, סם, בשביל לקבוע קצב חדש לחדשנות. למדנו הרבה במשך השנים על איך לתת למייסדים ולממציאים מרחב כדי לבנות זהויות ותרבויות עצמאיות בתוך מיקרוסופט, למשל ב-GitHub, אולפני מוג'אנג (חברת גיימינג שנרכשה על ידי מיקרוסופט - י"מ) ולינקדאין, ואני מצפה שאתה תעשה את אותו דבר". אתר הטכנולוגיה The Information דיווח מוקדם יותר כי עשרות עובדים התפטרו מ-OpenAI בעקבות ההודעה על כך שאלטמן לא יחזור לתפקיד המנכ"ל. שלושה עובדים בכירים בחברה התפטרו כבר ביום שישי בעקבות הדחתו של אלטמן. סביר להניח שרבים מעובדים אלה יצטרפו לאלטמן וברוקמן במיקרוסופט.

מנכ"ל חדש ופסימי

שיר, המנכ"ל החדש של OpenAI, התפטר מוקדם יותר השנה מתפקידו כמנכ"ל טוויץ', פלטפורמה לשידורים חיים של משחקי וידאו שבבעלות אמזון. לפי בלומברג, הוא הצליח לזכות באמונם של חברי הדירקטוריון בעקבות הצהרות קודמות שלו על הסכנות הקיומיות שהבינה המלאכותית מציבה בפני האנושות. כמו חלק מהחברים בדירקטוריון של OpenAI, לשיר יש קשרים לתנועת האלטרואיזם האפקטיבי, שידועה בעמדתה המסויגת כלפי AI. תחת הנהגתו, OpenAI עשויה להתקדם בקצב איטי יותר בכל הקשור להשקת מוצרים צרכניים ואולי לשים יותר דגש על תחום המחקר. בפוסט שפרסם ב-X כתב שיר: "לקחתי על עצמי את התפקיד הזה בגלל שאני מאמין ש-OpenAI היא אחת החברות החשובות ביותר שקיימות היום". הוא הוסיף כי בחודש הקרוב הוא מתכוון לשכור חוקר עצמאי שיכתוב דו"ח מקיף על ההליך שהוביל להדחתו של אלטמן מהחברה; לשוחח עם עובדים, שותפים, משקיעים ולקוחות על מנת לשמוע את התובנות שלהם; ולבנות מחדש את צוות ההנהגה של החברה לאור העזיבות האחרונות. "בכפוף לכל מה שנלמד מהצעדים האלה, אני אוביל שינויים בארגון - כולל קידום שינויים בתחום המשילות אם יהיה בזה צורך", הבהיר המנכ"ל החדש.

הדחה מפתיעה

ביום שישי בערב (שעון ישראל) הודח אלטמן במפתיע על ידי הדירקטוריון שפרסם הודעה חריגה שבה טען כי איבד את האמון במנכ"ל והאשים אותו בכך ש"לא היה כן באופן עקבי". מוראטי, סמנכ"לית הטכנולוגיות של החברה, מונתה למנכ"לית זמנית עד למציאת מחליף קבוע לאלטמן. הדירקטוריון החליט כי ברוקמן, יו"ר ונשיא החברה, יסיים את תפקידו כיו"ר ויהיה כפוף למנכ"לית, אך הוא הודיע כי החליט לפרוש מהחברה.
ריפרש
מלחמת הכטב"מים / עם מתן ינקו
21:17
לפיטוריו של אלטמן, כך דווח במהלך סוף השבוע, קדמו ויכוחים קשים בינו לבין סוצקבר, המדען הראשי של החברה, ולחברים אחרים בדירקטוריון, שחששו שהחברה מתקדמת בקצב מהיר מדי ולא מקדישה מספיק תשומת לב לסוגיית הבטיחות של מוצריה. בדירקטוריון לא אהבו גם את העובדה שאלטמן יצא לקמפיין חדש לגיוס כספים עבור החברה, ואת השאיפות שלו להרחיב את פעילותה גם לתחום החומרה.
הפיטורים הדהימו את עובדי החברה ואת עמק הסיליקון כולו, מכיוון שאלטמן נחשב למנכ"ל מוצלח ולפנים הציבוריות של OpenAI. אלטמן רקם את שיתוף הפעולה האסטרטגי של החברה עם מיקרוסופט שהשקיעה בה 13 מיליארד דולר, הוביל את ההשקה של הצ'אטבוט הפופולרי ChatGPT שהצית מרוץ חימוש של ממש בתחום ה-AI, והפך את OpenAI לאחד הסטארטאפים עם שווי השוק הגבוה בעולם, שמוערך בכ-80 עד 90 מיליארד דולר.
צוות המייסדים של OpenAI
מנכ"ל מיקרוסופט נאדלה הביע כלפי חוץ תמיכה בהנהגה החדשה של OpenAI, אבל מאחורי דלתיים סגורות זעם על ההחלטה לפטר את אלטמן. מיקרוסופט ומשקיעות נוספות בחברה, בהן קרן סקויה ו-Thrive, הפעילו מכבש לחצים על חברי הדירקטוריון על מנת לגרום להם לחזור בהם ממהלך הפיטורים. בלילה שבין שבת לראשון דווח כי חברי הדירקטוריון הסכימו להתפטר על מנת לאפשר את חזרתו של אלטמן לחברה. אלטמן רמז על כוונותיו לחזור כשצייץ "אני כל כך אוהב את הצוות של OpenAI" בלי לפרט. OpenAI הוקמה בשנת 2015 כארגון ללא מטרות רווח על מנת לפתח בינה מלאכותית ברמה אנושית ("בינה מלאכותית כללית", או AGI) באופן שיועיל לציבור. ב-2019 הקים הארגון חברה-בת במודל של רווח מוגבל על מנת שיוכל לגייס הון ממשקיעים. החברה נשלטת על ידי הדירקטוריון של הארגון המקורי, שכולל שלושה עובדים (היו"ר, המנכ"ל והמדען הראשי) ושלושה דירקטורים חיצוניים שאין להם אחזקות בחברה. המבנה הייחודי הזה, שלא מקנה למשקיעים דריסת רגל בדירקטוריון, איפשר להדיח את אלטמן למרות הביצועים המצוינים של החברה, שההכנסות שלה לשנת 2023 צפויות להגיע לכ-1.3 מיליארד דולר.