חילופי הנהגה מפתיעים ב-OpenAI: הדירקטוריון של חברת הבינה המלאכותית הודיע אמש (יום ו') כי סם אלטמן הודח מתפקיד המנכ"ל בעקבות בדיקה שהעלתה כי הוא לא היה "כן באופן עקבי" במגעיו עם הדירקטוריון. סמנכ"לית הטכנולוגיות של החברה, מירה מוראטי, מונתה למנכ"לית זמנית עד שיימצא לאלטמן מחליף קבוע.
3 צפייה בגלריה
כנס המפתחים של OpenAI
כנס המפתחים של OpenAI
סם אלטמן בכנס המפתחים של OpenAI
(צילום: JUSTIN SULLIVAN / GETTY IMAGES)

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

מדובר בהחלטה מפתיעה, שכן אלטמן נמנה על מייסדי החברה והוא נחשב לפנים הציבוריות שלה. רק בשבוע שעבר הוביל אלטמן את כנס המפתחים הראשון של החברה, OpenAI DevDay, שבו הציג פיתוחים חדשים, בהם פלטפורמה לפיתוח צ'אטבוטים מותאמים אישית שייקראו GPTs, ואירח על הבמה את מנכ"ל מיקרוסופט סאטיה נאדלה. בשנה האחרונה הוא התארח בקונגרס ובבית הלבן וביקר במדינות שונות בעולם, כולל בישראל, בניסיון לקדם רגולציה בתחום ה-AI.
ריפרש
מלחמת הכטב"מים / עם מתן ינקו
21:17
בהודעה מטעם OpenAI נמסר כי "עזיבתו של מר אלטמן מגיעה בעקבות תהליך בדיקה יסודי של הדירקטוריון, שבסופו התברר כי הוא לא היה כן באופן עקבי במגעיו עם הדירקטוריון וכך פגע ביכולת של הדירקטוריון לעמוד במשימותיו. לדירקטוריון אין יותר אמון ביכולת שלו להמשיך להוביל את OpenAI". בהודעת הדירקטוריון נכתב כי נשיא OpenAI, גרג ברוקמן, יתפטר מתפקידו כיו"ר הדירקטוריון וידווח מעתה למנכ"ל. עם זאת, בהמשך הודיע ברוקמן בפוסט שפרסם ב-X (טוויטר לשעבר) כי הוא פורש מהחברה. דירקטוריון OpenAI כולל את המדען הראשי של החברה, הישראלי איליה סוצקבר, ושלושה דירקטורים עצמאיים - מנכ"ל חברת Quora אדם ד'אנג'לו, יזמית הטכנולוגיה טאשה מקאולי והחוקרת הלן טונר ממרכז ג'ורג'טאון לביטחון וטכנולוגיה מתפתחת.
3 צפייה בגלריה
מירה מוראטי
מירה מוראטי
מירה מוראטי, מנכ"לית זמנית
(צילום: Patrick T. Fallon / AFP)
דירקטוריון OpenAI הבהיר כי הוא עדיין מחויב למשימה של OpenAI - לוודא שבינה מלאכותית כללית (AGI) תועיל לכל האנושות. "אנחנו אסירי תודה על התרומות הרבות של סם להקמה ולצמיחה של OpenAI", הודיע הדירקטוריון, "באותו זמן, אנחנו מאמינים שיש צורך בהנהגה חדשה כדי להתקדם".
אלטמן הקים את OpenAI בשנת 2015 - ביחד עם ברוקמן, סוצקבר ואילון מאסק - כארגון ללא מטרות רווח על מנת לפתח בינה מלאכותית כללית (AGI) - כזאת שמשתווה ברמתה לאינטליגנציה האנושית. ב-2019 הקימה OpenAI חברה-בת במודל של רווח מוגבל, מהלך שאיפשר לה לגייס הון ממשקיעים, שהבולטת בהם היא מיקרוסופט. OpenAI נחשבת לאחת החברות המתקדמות ביותר בתחום הבינה המלאכותית והיא עומדת מאחורי פיתוחים כמו מודל השפה GPT-4, הצ'אטבוט הפופולרי ChatGPT ומחולל התמונות DALL-E3.
בפוסט שפרסם ב-X, כתב אלטמן: "נהניתי מהתקופה שלי ב-OpenAI. היא הייתה טרנספורמטיבית עבורי, ואני מקווה שגם קצת לעולם. יותר מכל אהבתי לעבוד עם אנשים כל כך מוכשרים. יהיה לי עוד מה להגיד על מה שבהמשך מאוחר יותר".
עיתונאי הטכנולוגיה קארה סווישר ואלכס הית' דיווחו כי לסוצקבר, מייסד-שותף והמדען הראשי של החברה, היה חלק מרכזי בהדחה של אלטמן. לפי דיווח של בלומברג, לפני חודש צומצמו הסמכויות של סוצקבר, והוא ערער על כך לדירקטוריון. סווישר כתבה כי המתחים בין סוצקבר לבין אלטמן וברוקמן התגברו לאחרונה והוא הצליח לגייס את הדירקטוריון לצד שלו. "חברי הדירקטוריון שהצביעו נגד אלטמן הרגישו שהוא מניפולטיבי ועקשן ורצה לעשות מה שהוא רוצה לעשות", כתבה ב-X. לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, אחת הסיבות למתיחות בין אלטמן לבין חלק מחברי הדירקטוריון הייתה סוגיית הבטיחות והשאלה אם OpenAI שוקלת ברצינות את ההשלכות הבטיחותיות של המוצרים שהיא משיקה. בבלומברג נכתב כי ייתכן שבדירקטוריון לא אהבו את היוזמות העסקיות האחרונות של המנכ"ל: אלטמן תכנן לגייס עשרות מיליארדי דולרים מקרנות הון-סיכון של מדינות במזרח התיכון על מנת להקים חברת שבבי AI שתתחרה באנבידיה, ולפתח חומרה מבוססת AI ביחד עם המעצב המיתולוגי של אפל, ג'וני אייב, באמצעות הון שיושקע על ידי מסיושי סאן מסופטנבק היפנית.
3 צפייה בגלריה
מימין: איליה סוצקובר המדען הראשי של OpenAI, סם אלטמן מייסד ומנכ''ל OpenAI וד''ר נדב כהן, ביה"ס למדעי המחשב של אוניברסיטת ת''א
מימין: איליה סוצקובר המדען הראשי של OpenAI, סם אלטמן מייסד ומנכ''ל OpenAI וד''ר נדב כהן, ביה"ס למדעי המחשב של אוניברסיטת ת''א
איליה סוצקבר וסם אלטמן בביקורם בישראל מוקדם יותר השנה
(צילום: אושרית גן-אל)
נשיא החברה ברוקמן, שכאמור התייצב לצדו של אלטמן, כתב ב-X כי השניים "מזועזעים ועצובים ממה שהדירקטוריון עשה היום" והודה כי הם "עדיין מנסים להבין מה בדיוק קרה". לפי ברוקמן, סוצקבר הודיע לאלטמן על פיטוריו ביום שישי בצהריים (שעון סן פרנסיסקו) ולאחר מכן בישר על כך לברוקמן עצמו. זמן קצר לאחר מכן פרסמה OpenAI את ההודעה על ההדחה. "אל תבזבזו זמן על דאגות", כתב ברוקמן לתומכיו, "אנחנו נהיה בסדר. דברים נהדרים הולכים לקרות בקרוב".

מיקרוסופט גילתה ברגע האחרון

לפי הוול סטריט ג'ורנל, מיקרוסופט - השותפה הקרובה ביותר של OpenAI, שהשקיעה בה 13 מיליארד דולר - גילתה על הדחתו של אלטמן דקות ספורות לפני פרסום ההודעה. באסיפת עובדים שהתקיימה אתמול ב-OpenAI סיפרה המנכ"לית הזמנית מוראטי כי שוחחה עם מנכ"ל מיקרוסופט סאטיה נאדלה ועם סמנכ"ל הטכנולוגיות של החברה, קווין סקוט, וכי היא מרגישה בטוחה לגבי מערכת היחסים בין שתי החברות. כאשר נשאלה מדוע אלטמן הודח, השיבה מוראטי כי היא לא יודעת. סוצקבר אמר במהלך האסיפה כי הוא לא יכול להתייחס לנושא.
דובר מטעם מיקרוסופט מסר כי "יש לנו שותפות לטווח ארוך עם OpenAI, ומיקרוסופט נשארת מחויבת למירה ולצוות בזמן שאנחנו מביאים את העידן הבא של ה-AI ללקוחות שלנו". ההודעה על פיטוריו של אלטמן התקבלה בתדהמה בעמק הסיליקון. אריק שמידט, מנכ"ל גוגל לשעבר, צייץ כי "סם אלטמן הוא גיבור עבורי. הוא בנה חברה מכלום והוביל אותה לשווי של 90 מיליארד דולר, ושינה את העולם הקולקטיבי שלנו לנצח. אני לא יכול לחכות כדי לראות מה הוא יהיה הדבר הבא שיעשה. אני ומיליארדי אנשים נרוויח מהעבודה שלו בעתיד - היא הולכת להיות פשוט מדהימה. תודה לך סם אלטמן על כל מה שעשית עבורנו".
פורסם לראשונה: 22:56, 17.11.23