הסכם בינלאומי ראשון, המתמקד עקרונית בצורך בפעולה גלובלית כדי להילחם בסכנות הטמונות בבינה המלאכותית (AI), נחתם היום (ד') בפסגת מנהיגים ראשונה מסוגה בנושא בבריטניה, על ידי 28 מדינות, בהן ארה"ב, סין, מדינות האיחוד האירופי - וגם ישראל. המסמך מתייחס למה שמכונה "בינה מלאכותית גבולית", שיכולותיה עדיין לא ידועות, וקובע כי יש צורך דחוף "להבין ולנהל במשותף" סיכוני AI פוטנציאליים.
3 צפייה בגלריה
אילון מאסק
אילון מאסק
אילון מאסק. גנב את ההצגה
(צילום: Toby Melville / Getty Images)

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

בעקבות החתימה אמר ראש הממשלה הבריטי רישי סונאק כי מדובר ב"הישג היסטורי: מעצמות הבינה המלאכותית הגדולות בעולם מסכימות על הדחיפות מאחורי הבנת הסיכונים של AI - ועוזרות להבטיח את העתיד ארוך הטווח של ילדינו ונכדינו". סונאק רואה בדיוני הפסגה בסיס לוועדה מייעצת גלובלית לרגולציה של בינה מלאכותית, על פי המודל של הפאנל הבין-ממשלתי לשינוי האקלים (IPCC).
ריפרש
עלילות מאסק וסטארלינק: בדרך למאדים עוצרים בעזה / עם ד"ר אביב אופיר
20:27
בוועידה, העוסקת בבטיחות הבינה המלאכותית, משתתפים 100 בכירים מכל העולם, ביניהם סגנית נשיא ארה"ב קמלה האריס, ראש הממשלה הבריטי רישי סונאק, נשיאת האיחוד האירופי אורסולה פון דר ליין, ראש ממשלת איטליה, ג'ורג'יה מלוני, ומזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש. גם מנכ"ל חברת OpenAI סם אלטמן יטול חלק באירוע, אבל את ההצגה גנב שוב יזם ההייטק האקסצנטרי אילון מאסק - הבעלים של X (טוויטר לשעבר), SpaceX, טסלה ועוד - שהזהיר כי "בינה מלאכותית עלולה להוביל להכחדת האנושות". מול נוכחותם של הבכירים הללו בלטו בהיעדרם מנהיגים בולטים אחרים, במיוחד ממדינות ה-G7, כמו עמנואל מקרון מצרפת, ג'סטין טרודו מקנדה, ואולף שולץ מגרמניה.
3 צפייה בגלריה
השרים שהשתתפו בוועידת ה-AI
השרים שהשתתפו בוועידת ה-AI
השרים שהשתתפו בוועידת ה-AI
(צילום: Alastair Grant / AP)
הוועידה נפתחה בהצהרה מוקלטת של המלך צ'רלס, שבה כינה את פיתוח הבינה המלאכותית המתקדמת "לא פחות חשוב מגילוי החשמל". "עלינו להתייחס לסיכונים שמציבה הבינה המלאכותית בתחושת דחיפות, אחדות ועוצמה קולקטיבית", אמר המלך.
מדובר בפסגת המנהיגים הראשונה המוקדשת לנושא הבינה המלאכותית. הבריטים, שיזמו את הכינוס, רואים עצמם כמובילי התחום בעולם, לצד ארה"ב, ולא במקרה נבחר לכינוס מיקום סמלי: בלצ'לי פארק, שם פיצחו מפענחי הצפנים הבריטים את צופן ה"אניגמה" של גרמניה הנאצית, ובכך זירזו את סיומה של מלחמת העולם השנייה. האתר משמש כיום גם כמשכנו של המוזיאון הלאומי למחשוב, וכולל את האוסף הגדול בעולם של מחשבים היסטוריים עובדים.
3 צפייה בגלריה
בלצ'לי פארק
בלצ'לי פארק
מיקום סמלי. בלצ'לי פארק
(צילום: Matt Dunham / AP)
הפסגה, שתינעל מחר, מתמקדת בחששות מפני השלכותיה השליליות האפשריות של הבינה המלאכותית - אובדן מקומות עבודה, מתקפות סייבר והשתלטות המכונות על האנושות. לצד נציגי ממשלות, משתתפים בה ראשי חברות AI מובילות, ארגוני חברה אזרחית וחוקרים.

נציגות ישראלית

גם ישראל שיגרה לאירוע משלחת, שבראשה אמור היה לעמוד שר החדשנות, המדע והטכנולוגיה אופיר אקוניס, אך זה נותר בארץ בשל המלחמה בדרום. את מקומו מילאה הדסה גזשטיין, יועצת למנכ"ל המשרד, והצוותים המקצועיים של המשרד היו שותפים לניסוח ההצהרה המוסכמת.
למרות היחסים הטעונים בין סין למערב, גם סגן שר הטכנולוגיה הסיני, וו ג'אוהווי, הגיע לכינוס, ולדבריו, "סין מחפשת רוח של פתיחות בתחום הבינה המלאכותית. אנו קוראים לשיתוף פעולה גלובלי כדי לחלוק ידע ולהפוך את טכנולוגיות הבינה המלאכותית לזמינות לציבור".
בתחילת השבוע חתם נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, על צו נשיאותי ראשון, הכולל רגולציות פדרליות לפיקוח על מערכות בינה מלאכותית (AI). הצו כולל, בין היתר, דרישות לפיהן מוצרי AI ייבדקו כדי להבטיח שלא ניתן יהיה להשתמש בהם לפיתוח כלי נשק ביולוגיים או גרעיניים, וכן המלצות שתמונות, סרטונים וקבצי קול שנוצרו במערכות בינה מלאכותית יישאו תווית שתבהיר זאת. בהמשך הודיעה סגנית הנשיא, קמלה האריס, על הקמת "המכון האמריקני לבטיחות בינה מלאכותית", שייצור "הנחיות, כלים, אמות מידה ושיטות עבודה מומלצות" כדי לסייע בהפחתת סיכונים מבינה מלאכותית.
בהכנת הידיעה השתתף איתמר אייכנר