שניים רבים, השלישי לוקח? מיקרוסופט מתכננת לפתוח חנות אפליקציות לאייפון ולאנדרואיד החל מהשנה הבאה, בהנחה שהרגולטורים יאשרו לה את רכישת אקטיוויז'ן בליזארד, שעליה חתמה בשנה שעברה בתמורה ל-75 מיליארד דולר. מדובר במהלך מפתיע מעט, מכיוון שמיקרוסופט מנסה כבר שנים רבות להיכנס לעולם המובייל אך עד כה היא נכשלה בשני המהלכים העיקריים שיזמה - רכישת עסקי הסמארטפונים של נוקיה הפינית לפני כעשור והשקת ליין סמארטפונים מבוססי אנדרואיד לפני כשלוש שנים.
2 צפייה בגלריה
אפ סטור
אפ סטור
בקרוב חנות אפליקציות של מיקרוסופט לאייפון?
(צילום: shutterstock)

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

השינוי העיקרי שיאפשר לה את המהלך הוא כניסתו לתוקף של חוק ה-Digital Markets Act של האיחוד האירופי שאמור לפרק את "הגן הסגור" של אפל. מאז שהאחרונה השיקה את האפסטור בתחילת העשור הקודם, היא חסמה כל אפשרות להתקנה של אפליקציות מחנויות חיצוניות על האייפון. החוק החדש של האיחוד קובע שהחסימה הזו מהווה חסם לתחרות ולכן לא תוכל להמשיך. לפיכך, במיקרוסופט מאמינים שלחברה יש הזדמנות להשיק חנות מתחרה משל עצמה.

גיימינג תחילה

על פי ריאיון שהעניק לפייננשל טיימס הבריטי מנכ"ל מיקרוסופט גיימינג, פיל ספנסר, החנות העתידית תתמקד בתחילה בעיקר בעולמות הגיימינג. "אנו מעוניינים להציע תכני אקס-בוקס שלנו ושל שותפי צד-שלישי לכל מסך שמאחוריו יושב מישהו שרוצה לשחק", אמר ספנסר במסגרת הריאיון שהתקיים לקראת פתיחת כנס מפתחי הגיימינג בסן פרנסיסקו שייערך כל השבוע הקרוב.
אחת הסיבות למהלך הוא הניסיון של מיקרוסופט לקבל אישור מצד הרגולטורים השונים להשלים את רכישת אקטיוויז'ן בליזארד, מפתחת המשחק Call of Duty וכותרים פופולריים נוספים. סוני, למשל, נחשבת לאחת המתנגדות החריפות לרכישה מחשש שמיקרוסופט תחסום או תתעדף השקה של משחקים מהסדרות המובילות של המפתחת לקונסולת האקס-בוקס על חשבון הפלייסטיישן של סוני. "זו הזדמנות עצומה", אמר ספנסר תוך שהוא מציין שאישור העסקה והקמת החנות תוכל להגדיל את התחרות בעיקר בתחום הגיימינג במובייל.
2 צפייה בגלריה
Call of Duty
Call of Duty
Call of Duty
(צילום: אקטיוויז'ן בליזארד)
המטרה של מיקרוסופט היא להרחיב את קהל היעד של משחקי האקס-בוקס ומינוי המשחקים גיים-פאס לפלטפורמות מעבר למחשבים מבוססי ווינדוס וקונסולת האקס-בוקס. בעוד החברה הפכה למובילה בתחום בעולמות האלה, היא לא ממש הצליחה לחדור מבעד לחסמי הכניסה של גוגל ואפל, בעיקר בגלל דרישותיהן ממפתחים לשתף אותן ברווחים ממכירות אפליקציות, מנויים ותכנים. לאקטיוויז'ן בליזארד יש מספר להיטים ענקיים למובייל בדמות קנדי קראש סאגה, קול אוף דיוטי מובייל ודיאבלו אימורטל, ושילוב שלהם בחנות עתידית של מיקרוסופט יכול לייצר לה קהל לקוחות עצום יש מאין.

מלחמת ענני הגיימינג

בנוסף מיקרוסופט מפתחת את שירות הגיימינג בענן Xbox Cloud Gaming - סטרימינג של משחקים - שכיום מוביל את השוק, לאחר שגוגל סגרה את שירות סטאדיה שלה והשירות המקביל של אמזון לא הצליח להתרומם. הבעיה עם האייפון הוא שאפל מכריחה את משתמשי השירות של מיקרוסופט להשתמש בו באמצעות דפדפן, מה שפוגע בחוויית המשחק. בכל מקרה, גם הרכישה של אקטיוויז'ן בליזארד בידי מיקרוסופט נחשבת בעייתית מחשש שזו תחסום את ההפצה של הכותרים שלה לשירותי גיימינג מתחרים. במיקרוסופט מנסים כבר חודשים לשכנע את הרגולטורים האירופאים ושל בריטניה (Competition and Markets Authority) שאם העסקה תאושר היא לא תמנע את ההפצה של כותרי אקטיוויז'ן גם דרך שירותי ענן של אנבידיה, סטים, סוני או נינטנדו.
מעבר למהלך מוכוון גיימינג, הפעלת חנות אפליקציות מובייל גם תפתח למיקרוסופט את האפשרות לשווק אפליקציות בתחומים אחרים מעבר לגיימינג. הדואופול של גוגל ואפל בתחום מונע הלכה למעשה מהמפתחים - בעיקר הקטנים יותר - יכולת לקבל תנאים טובים יותר במסגרת ההפצה ומכירות המנויים, כמו למשל האפשרות להגדיל את נתח ההכנסות שלהם על חשבון העמלות הדרקוניות שגובות אפל וגוגל על כל מכירה או מינוי. למיקרוסופט יש כבר כיום חנות אפליקציות לווינדוס וכמובן לאקס-בוקס, כך שלפי ההערכות של ספנסר, הקמה של חנות דומה למובייל לא צפויה לדרוש משאבים או השקעות גדולות.
חשוב להדגיש שלמרות שמיקרוסופט מבצעת את המהלך לכאורה כדי להקל על מהלך הרכישה, אין לה כל מניעה להקים לעצמה כבר כיום חנות אפליקציות לסמארטפוני אנדרואיד. בזמן שאפל מקפידה שהגן שלה יישאר סגור, גוגל מעולם לא חסמה חנויות אפליקציות המופעלות בידי צד שלישי באנדרואיד. למעשה, אמזון מפעילה אחת כזו בהצלחה לא מבוטלת וכך גם חברות מובייל רבות בסין ובשאר העולם, כך שניכר שמדובר במהלך שהוא לפחות בחלקו הגדול פוליטי ונועד לסייע למיקרוסופט להשלים את רכישת אקטיוויז'ן בליזארד. מנגד, היקף המכירות במזומן של אפליקציות אנדרואיד לעומת אפליקציות אייפון נמוך מאוד, כך שמפתחים רבים מעדיפים להשיק אפליקציות בתשלום קודם לאייפון ואחר כך לאנדרואיד אם בכלל.