"אני איסמעיל הנייה, חי חיי פאר בווילה שלי בקטאר, אלה הם חיי בזמן שילדי עזה רעבים ועתידם לוט בערפל אני אוכל קוויאר במצעד הזהב שלי"
"אל תבכי עזה", קליפ חדש שנוצר באמצעות בינה מלאכותית, לועג לסגנון החיים הראוותני של איסמעיל הנייה, ראש הלשכה המדינית של חמאס שחי בקטאר והונו מוערך בכארבעה מיליארד דולר. בקליפ, שנוצר על ידי אמן ה-AI אדי גולדנברג, מופיע הנייה כראפר שמתרברב בחיבה שלו לשמפניה וקוויאר, בזמן שהילדים ברצועת עזה רעבים.
האווטאר של הנייה מוצג בקליפ כשהוא מבלה בווילה מפוארת עם הכלבים הגזעיים שלו, נשען על מכונית ספורט יוקרתית, טובל בג'קוזי עם חליפה ונוסע בלימוזינה כשהוא מוקף בדוגמניות. באחד הפריימים הוא נראה יושב בסלון רחב ידיים כשעל הטלוויזיה מוקרנת תמונתם של תושבי עזה כשרק תחתונים לגופם לאחר שנעצרו על ידי צה"ל, תזכורת לחורבן שהמיטה התנועה שהוא עומד בראשה על הפלסטינים.
"הסיפור של המיליארדר הזה, שיושב בווילות בקטאר בזמן שהעזתים במצב מאוד קשה, פשוט פוצץ לי את הראש", אמר גולדנברג ב-ynet Live, "הוא מאוד מזכיר לי ראפר עם החיים הנהנתניים שלו. משם זה התגלגל. ישראלים בטוח מאוד אוהבים את זה, אבל התקווה היא שגם עזתים וסטודנטים בקולומביה ובהרווארד יראו את זה".
ריפרש
הרשתות החברתיות ממשיכות לבעור / עם נועם שוורץ
28:55
גולדנברג השתמש בשורה של כלים מבוססי בינה מלאכותית על מנת להוציא את הקליפ לפועל - הצ'אטבוט ChatGPT כתב את המילים, מודל Suno הלחין את המוזיקה, מחולל התמונות Stable Diffusion יצר את הדימויים, מודל Gen-2 של Runway הפך את התמונות לווידאו, ותוכנת WAV2LIP התאימה בין תנועות השפתיים למלל. עלות ההפקה? 25 דולר בלבד.
העבודה על הקליפ נמשכה בין 20 ל-30 שעות, מספר גולדנברג, "אבל הכל בלי לזוז מהכיסא. בלי נער מים, בלי תאורה מורכבת, בלי צלמים. בעצם אני מול המחשב, הדמיון שלי שהופך להיות דימויים שהופכים להיות וידאו. זאת תקופה מדהימה, מומנטום מדהים, שלפחות אצלנו נקטע ב-7 באוקטובר. אנחנו פחות ערים לזה, אבל אנחנו באמצע מהפכה, גם טכנולוגית וגם יצירתית, שלא הייתה כדוגמתה אולי מאז הרנסאנס או המצאת המצלמה".
1 צפייה בגלריה
קליפ הבינה המלאכותית של איסמעיל הנייה
קליפ הבינה המלאכותית של איסמעיל הנייה
החיים הטובים בקטאר. איסמעיל הנייה, גרסת ה-AI
(מתוך הקליפ של אדי גולדנברג)
בינה מלאכותית, אומר גולדנברג, "מאפשרת לך לקחת את הרעיונות הקונספטואליים שיש לך בראש ופשוט להפוך אותם לתמונות, לווידאו ולסאונד. זאת טכנולוגיה שמדי יום משתפרת. מה שעשיתי פה היה בלתי אפשרי בכלל לפני חצי שנה, או אפילו לפני שלושה חודשים. הקצב מטורף".
היתרונות של הטכנולוגיה ברורים, אבל כמוהם גם החסרונות. בחודשים האחרונים שימשה בינה מלאכותית בין היתר ליצירת תמונות מזויפות שמציגות מצג שווא של המלחמה בעזה. גולדנברג מסכים כי AI יכול לשמש גם ליצירת פייק ניוז, אבל לדבריו "פייק ניוז תמיד היה קיים בהיסטוריה, למשל הפרוטוקולים של זקני ציון. זה פשוט היה מדיום אחר, ספר שנכתבו בו שקרים. אז היום אנחנו בעידן שאנחנו לא יכולים לבטוח בקול ולא לבטוח בתמונה ובווידאו, וזה דורש מאיתנו להפעיל יותר שיקול לדעת. הטכנולוגיה הזאת מאפשרת לנו לספר סיפור, זה הכל תלוי בנו לאן אנחנו ניקח את זה. אני חושב שהטכנולוגיה כשלעצמה היא לא מסוכנת, אלה האנשים שבוחרים אם להשתמש בה לטוב או לרע".