כשהוא עונד דיסקית עם מסר שקורא לשחרור החטופים הישראלים משבי חמאס, שקיבל במהלך ביקורו בישראל, התנצל אמש (יום ד') אילון מאסק על הציוץ שבו הביע תמיכה בתיאוריית קוסנפירציה אנטישמית. עם זאת, הוא הבהיר כי אין קשר בין הציוץ לבין ההחלטה שלו לבקר בישראל בזמן המלחמה: "הביקור בישראל לא קשור לזה, זה לא היה מסע התנצלות".
4 צפייה בגלריה
אילון מאסק
אילון מאסק
אילון מאסק עם הדיסקית שקיבל בישראל
(צילום: Slaven Vlasic/Getty Images)

עוד בנושא:

בראיון בוועידת DealBook של הניו יורק טיימס, התייחס מאסק לציוץ שבו כתב "אמרת את האמת לאמיתה" למשתמש שטען כי הקהילות היהודיות מקדמות שנאה נגד אוכלוסיות לבנות. הציוץ הדהד את תיאוריית הקונספירציה "ההחלפה הגדולה" שלפיה יהודים רוצים להחליף את האוכלוסייה הלבנה בארה"ב בקהילות של מיעוטים.
ריפרש
האמת על הביקור של מאסק בישראל / עם ד"ר תהילה שוורץ-אלטשולר
27:06
ההסכמה של מאסק עם הציוץ האנטישמי, לצד דוח של ארגון Media Matters שלפיו מודעות של מפרסמים בולטים הוצבו ליד ציוצים גזעניים ואנטישמיים, גרמה למפרסמים רבים - בהם דיסני, אפל, IBM והאחים וורנר דיסקברי - להקפיא את הקמפיינים שלהם ב-X (טוויטר לשעבר) שבבעלות מאסק. X הגישה תביעה נגד ארגון Media Matters בשבוע שעבר.
"אני מתכוון, תראה, אני מצטער על הפוסט", אמר מאסק, "זה היה טיפשי מצדי. מתוך 30 אלף (ציוצים) זה כנראה היה הגרוע והטיפשי ביותר שכתבתי אי פעם. ועשיתי את המיטב כדי להבהיר זאת שש פעמים מאז יום ראשון, אבל אני חושב שזה ברור שאני רחוק מלהיות אנטישמי. למעשה, אני פילושמי".
4 צפייה בגלריה
אילון מאסק
אילון מאסק
"נראה איך כדור הארץ יגיב". אילון מאסק
(צילום: Michael M. Santiago / Getty Images)
"במבט לאחור לא הייתי צריך להגיב לאיש הזה", אמר מאסק, "בפועל הגשתי אקדח טעון למי ששונאים אותי וגם לאנטישמים, ועל זה אני מצטער. זאת לא הייתה הכוונה שלי". יש לציין כי מאסק לא טרח למחוק את הציוץ האנטישמי, כפי שהוא נוהג לעשות לעתים עם ציוצים בעייתיים שלו. רק השבוע הוא מחק ציוץ עם מם שהדהד את תיאוריית הקונספירציה המופרכת "פיצה-גייט" שצצה סביב הבחירות לנשיאות בארה"ב ב-2016, ולפיה הילרי קלינטון וגורמים אחרים במפלגה הדמוקרטית ניהלו רשת פדופיליה ממרתף של פיצרייה בוושינגטון הבירה.

"החרם יהרוג את החברה"

מאסק דיבר בבוטות על המפרסמים שנטשו את X בעקבות הציוץ האנטישמי שלו: "אל תפרסמו. אם מישהו מנסה לסחוט אותי באמצעות פרסום, באמצעות כסף? לכו תז***נו. לכו. תז***נו. האם זה ברור? אני מקווה שכן", אמר מאסק. בקהל נשמעו קולות צחוק לנוכח הדברים הבוטים, שאינם אופייניים לעולם העסקים בארה"ב.
4 צפייה בגלריה
אילון מאסק
אילון מאסק
"הלב שלנו שבוי בעזה". הדיסקית של מאסק
(צילום: Michael M. Santiago / Getty Images)
"היי, בוב, אם אתה בקהל. ככה אני מרגיש", הוסיף מאסק, כשהוא מתייחס ככל הנראה לבוב אייגר, מנכ"ל דיסני. אייגר, יהודי בעצמו, התייחס מוקדם יותר במסגרת הוועידה לציוץ של מאסק. "יש לי הרבה כבוד כלפי אילון ולדברים שהוא השיג", אמר מנכ"ל דיסני, "כשהוא נקט בעמדה שבה הוא נקט, ובצורה פומבית למדי, הרגשנו שהחיבור עם העמדה הזאת ועם אילון מאסק ו-X הוא לא בהכרח חיובי עבורנו. אז החלטנו למשוך את המודעות שלנו".
"חרם המפרסמים הזה יהרוג את החברה", אמר מאסק, "וכל העולם יידע שהמפרסמים האלה הרגו את החברה. הכל מתועד בפירוט רב". המראיין השיב לו שהמפרסמים צפויים לטעון כי הוא האחראי לכישלון של החברה, ומאסק השיב: "בוא נראה איך כדור הארץ יגיב לזה. שנינו נציג את הטענות שלנו, ונראה מה יהיו התוצאות".
4 צפייה בגלריה
יצחק הרצוג, אילון מאסק ונציגי משפחות החטופים
יצחק הרצוג, אילון מאסק ונציגי משפחות החטופים
מאסק מקבל את הדיסקית במהלך ביקורו בישראל
(צילום: חיים צח, לע"מ)
בוועידה השתתף מרחוק הנשיא יצחק הרצוג, שפגש את מאסק במהלך ביקורו בישראל השבוע. "הייתה לנו שיחה פתוחה וכנה שהייתה מעניינת לדעתי ואני חושב שהיא הייתה מועילה לשנינו", אמר הרצוג בשיחת וידאו, והוסיף כי הוא מקווה שמאסק יפעל נגד האנטישמיות ב-X בעתיד הקרוב.
במהלך הריאיון נשאל מאסק גם על הדרמה בחברת הבינה המלאכותית OpenAI, שהדירקטוריון שלה פיטר החודש את המנכ"ל סם אלטמן רק בשביל להחזיר אותו כעבור חמישה ימים. מאסק ייסד את OpenAI בשנת 2015 כארגון ללא מטרות רווח, אך עזב אותו לאחר שלוש שנים. הוא אמר כי "כוח יכול להשחית" וכי "בינה מלאכותית יכולה להיות יותר מסוכנת מפצצה גרעינית". מאסק מתח ביקורת על OpenAI שהתרחקה מהחזון המקורי שלה ואמר כי צריך לשנות את שמה של החברה ל"קוד סופר סגור עבור מקסימום רווח AI".