ההדחה של סם אלטמן מתפקיד מנכ"ל חברת OpenAI הדהימה את עמק הסיליקון: אחרי הכל, אלטמן הוא מי שהפך את OpenAI לאחד הסטארטאפים המצליחים בעולם, עם שווי שמוערך בכ-80 עד 90 מיליארד דולר; הוא האיש שהוביל את ההשקה של הצ'אטבוט ChatGPT, כנראה המוצר הפופולרי ביותר בתחום הבינה המלאכותית עם 100 מיליון משתמשים שבועיים פעילים; והוא האדריכל של השותפות האסטרטגית עם מיקרוסופט, שהזרימה לקופתה של OpenAI לא פחות מ-13 מיליארד דולר.
4 צפייה בגלריה
איליה סוצקבר
איליה סוצקבר
איליה סוצקבר. מילא תפקיד מרכזי בהדחה
(צילום: OpenAI)

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

אלטמן היה גם הפנים הציבוריות של OpenAI, שלא לומר של תחום הבינה המלאכותית כולו. רק בשבוע שעבר הוא הנחה את כנס המפתחים הראשון של OpenAI, שבו הכריז על שורה של פיתוחים חדשים ואירח על הבמה את מנכ"ל מיקרוסופט סאטיה נאדלה. בשנה האחרונה הוא התארח בקונגרס ובבית הלבן והצליח להקסים את המחוקקים, שראו בו בן-ברית פוטנציאלי במאמצים להחיל רגולציה על תחום הבינה המלאכותית. דירקטוריון של חברה רגילה היה צריך לנשק לו את הרגליים, בטח שלא לפטר אותו.
אבל OpenAI היא לא חברה רגילה.
אלטמן הקים את OpenAI בשנת 2015 ביחד עם אילון מאסק, גרג ברוקמן ואיליה סוצקבר כארגון ללא מטרות רווח, שמטרתו לפתח בינה מלאכותית ברמה אנושית (מה שמכונה בתעשייה "בינה מלאכותית כללית" או AGI) בצורה שתועיל לאנושות. המטרה הזאת נראית היום במרחק נגיעה - לא מעט הודות לעבודה המאומצת של OpenAI בתחום - אבל לפני שמונה שנים מדובר היה בחלום שאפתני ורחוק.
ריפרש
מלחמת הכטב"מים / עם מתן ינקו
21:17
כשלוש שנים אחרי ההקמה של OpenAI הגיע הארגון למבוי סתום. פיתוח של בינה מלאכותית הוא עסק יקר מאוד בגלל עלויות המחשוב הכרוכות באימון מודלים גדולים, אבל עם פרישתו של מאסק מהארגון, ובהיעדר מודל עסקי, לא היה מי שישקיע ב-OpenAI את מיליארדי הדולרים שהיא הייתה זקוקה להם. לכן ב-2019 החליטה OpenAI להקים חברה-בת במודל של רווח מוגבל (Capped Profit) שתוכל לגייס הון ולהחזיר למשקיעים עד פי מאה מהסכום שהשקיעו בה. המהלך הזה סלל את הדרך לגיוס הון ממיקרוסופט, שהזרימה בשלב הראשון מיליארד דולר ל-OpenAI.
4 צפייה בגלריה
כנס המפתחים של OpenAI
כנס המפתחים של OpenAI
סם אלטמן בכנס המפתחים של OpenAI החודש
(צילום: JUSTIN SULLIVAN / GETTY IMAGES)
המבנה הייחודי של OpenAI גרם למתיחות מובנית בתוך החברה: מצד אחד מדובר בארגון ללא מטרות רווח שרוצה לקדם בינה מלאכותית כללית באופן הבטוח ביותר לאנושות, משימה שדורשת התקדמות איטית וזהירה; מצד שני מדובר בחברה עם אינטרסים מסחריים שרוצה להשיק מוצרים במהירות על מנת לנצח את המתחרים ולהכניס כסף לקופה. אין ספק שמדובר בשני אינטרסים מנוגדים - ואתמול הם התנגשו חזיתית.
לפי ההודעה שפרסמה OpenAI אתמול, אלטמן פוטר מכיוון שלא היה "כן באופן עקבי" בתקשורת שלו עם הדירקטוריון. לפי דיווחים בחו"ל, בדירקטוריון חששו שאלטמן מתקדם בקצב מהיר מדי ולא מקדיש מספיק תשומת לב כדי לוודא ש-OpenAI משיקה מוצרים חדשים באופן בטוח. "חברי הדירקטוריון שהצביעו נגד אלטמן הרגישו שהוא מניפולטיבי ועקשן ורצה לעשות מה שהוא רוצה לעשות", כתבה העיתונאית קארה סווישר ב-X (טוויטר לשעבר). הקש ששבר את גב הגמל היה ההכרזה שלו מוקדם יותר החודש על פלטפורמה חדשה לבניית צ'אטבוטים מותאמים אישית, שמכונים GPTs.

מישראל לעמק הסיליקון

מי שהוביל את מהלך ההדחה היה, לפי הדיווחים, סוצקבר, המדען הראשי והמייסד השותף של OpenAI. סוצקבר, בן 37, נולד ברוסיה ובגיל חמש עלה לישראל. הוא גדל בירושלים וכבר בתיכון התחיל ללמוד מדעי המחשב באוניברסיטה הפתוחה. בגיל 16 היגר עם משפחתו לקנדה, שם השלים דוקטורט באוניברסיטת טורונטו. אחד המרצים שלו באוניברסיטה היה ג'פרי הינטון, מדען מחשבים ידוע שנחשב לאחד "הסנדקים של הלמידה העמוקה" (תת-תחום של בינה מלאכותית).
בשנת 2012, הינטון, סוצקבר וסטודנט נוסף בשם אלכס קרישבסקי פיתחו מודל לזיהוי וסיווג אובייקטים בתמונות. השלושה הקימו חברה בשם DNNresearch ומכרו אותה לגוגל תמורת 44 מיליון דולר. אחרי הרכישה בילה סוצקבר כמה שנים כחוקר בענקית הטכנולוגיה, עד שב-2015 הוזמן להיות חלק מצוות ההקמה של OpenAI.
צוות המייסדים של OpenAI
בריאיון שהעניק ל-ynet לפני שנה אמר סוצקבר "יבוא יום ובו המחשבים שלנו, המוחות הדיגיטליים שלנו, יהיו יותר חכמים מבני אדם. הם יוכלו לעשות הכל. הבינה המלאכותית מהמדע הבדיוני תהפוך בסופו של דבר לאמיתית. היא תוכל לכתוב תוכנות, לנהל, לנאום, כל מה שתרצה. אי אפשר לדמיין את ההשפעה שתהיה לזה על החברה ועל העולם. הייתי אומר שזה כמו המצאת החשמל, המהפכה התעשייתית והמהפכה החקלאית ביחד. זה ביג דיל".
4 צפייה בגלריה
מירה מוראטי וסם אלטמן
מירה מוראטי וסם אלטמן
מירה מוראטי וסם אלטמן. זה שהולך וזאת שבאה
(צילום: Patrick T. Fallon / AFP)
"זה לא מספיק לבנות את הטכנולוגיה הזאת", הדגיש סוצקבר, "אנחנו רוצים לפתור את כל הבעיות שיצוצו אחת אחרי השנייה כך שאנשים יגידו שהם שמחים שבנינו אותה, שהעולם הפך לטוב יותר. שהחיים שלהם הרבה יותר משמעותיים". כאן נכנס לתמונה המודל הייחודי של OpenAI. לדברי סוצקבר, "הגיוני שיהיה גבול לכסף שהחברה שתבנה את הטכנולוגיה הזאת תוכל להרוויח".
לפי דיווחים בבלומברג ובכלי תקשורת נוספים, בחודשים האחרונים התגלעו חילוקי דעות בין סוצקבר לבין אלטמן ונשיא OpenAI ברוקמן. אלטמן התווכח עם סוצקבר ועם חברים אחרים בדירקטוריון לגבי הקצב שבו יש לפתח בינה מלאכותית כללית, על כיצד יש להפוך מוצרים למסחריים ולגבי הצעדים הנדרשים לצמצום הפוטנציאל ליצירת נזק לציבור. ייתכן שבדירקטוריון גם לא אהבו את המהלכים העסקיים האחרונים של אלטמן, שניסה לגייס מיליארדי דולרים מקרנות הון-סיכון של מדינות במזרח התיכון כדי להקים חברה לפיתוח שבבי AI שתתחרה באנבידיה, וכן ניהל מגעים עם המעצב המיתולוגי של אפל, ג'וני אייב, ועם מנכ"ל סופטבנק מסיושי סאן, על פיתוח חומרה מבוססת AI.
חילוקי הדעות הובילו לפני כחודש לצמצום הסמכויות של סוצקבר. הוא מצדו פנה לדירקטוריון ובימים האחרונים הצליח לשכנע אותו שיש צורך להחליף את אלטמן. ברוקמן היה אמור לסיים את תפקידו כיו"ר הדירקטוריון אך להישאר בתפקיד הנשיא ולדווח למנכ"לית הזמנית מירה מוראטי, אך אתמול הוא הודיע כי הוא מצטרף לאלטמן ועוזב את החברה. כעת, עם אלטמן וברוקמן בחוץ, ועם מוראטי כמנכ"לית זמנית שככל הנראה תהיה הרבה יותר זהירה ומחושבת מקודמה בתפקיד, נראה שסוצקבר בדרך להפוך לאיש החזק ביותר ב-OpenAI.
4 צפייה בגלריה
כנס המפתחים של OpenAI
כנס המפתחים של OpenAI
אלטמן עם מנכ"ל מיקרוסופט סאטיה נאדלה
(צילום: JUSTIN SULLIVAN / GETTY IMAGES)
אחת השאלות הגדולות כעת היא מה יהיה הצעד הבא של אלטמן וברוקמן. לפי חלק מההערכות, השניים מתכוונים להקים חברת בינה מלאכותית שתתחרה ב-OpenAI. ברוקמן עצמו רמז על כך כשכתב לתומכיו ב-X: "בבקשה אל תבזבזו זמן על דאגות. אנחנו נהיה בסדר, דברים נהדרים יותר יקרו בקרוב". ההחלטה של שלושה עובדים בכירים ב-OpenAI להתפטר בעקבות הדחתו של אלטמן מחזקת את ההערכות האלה.

זעם במיקרוסופט

שאלה מעניינת לא פחות היא כיצד ישפיע השינוי הפתאומי בהנהגת OpenAI על מערכת היחסים שלה עם מיקרוסופט. ענקית הטכנולוגיה הזרימה אל החברה הצעירה יותר לא פחות מ-13 מיליארד דולר בשנים האחרונות, הטמיעה את המודלים שלה ביישומים הפופולריים ביותר שלה, מחבילת מיקרוסופט 365 ועד לווינדוס 11, והיא אף מוכרת את הגישה אליהם ללקוחות של שירות הענן אז'ור. רק השבוע נאם המנכ"ל סאטיה נאדלה בכנס המפתחים איגנייט כשמאחוריו הכיתוב "מיקרוסופט ♥ OpenAI".
כעת, תחת השפעתו של סוצקבר, ייתכן שהתרנגולת שמטילה ביצי זהב עבור מיקרוסופט תטיל ביצים בקצב הרבה יותר איטי ומדוד. מוראטי אומנם הצהירה באסיפת עובדים כי היא שוחחה עם נאדלה והבטיחה כי השותפות בין שתי החברות עדיין יציבה, אבל לפי בלומברג, ההחלטה לפטר את אלטמן הדהימה את נאדלה והוא זועם. עבור המתחרות של מיקרוסופט ושל OpenAI, לעומת זאת, הסתלקותו של המנכ"ל התזזיתי והחרוץ של החברה היא בהחלט חדשות טובות.