ענקיות הטכנולוגיה הסיניות ממשיכות להסתבך עם הרשויות. הפעם, מדובר בחברת טנסנט - ענקית בתחום הגיימינג, שמפעילה גם את אפליקציית WeChat שזוכה לפופולריות אדירה בסין. וויצ'ט נחשבת ל"סופר-אפליקציה", שמציעה למשתמשיה שירותים רבים ועוזרת להם בניהול החיים בתחומים שונים, וכוללת בין היתר פלטפורמה חברתית, התכתבויות, שליחת קבצים, תשלומים דיגיטליים ומשחקים למובייל. לוויצ'ט כ-1.26 מיליארד משתמשים חודשיים פעילים. כעת הוגשה נגדה תביעה ע"י הרשויות, לפיה "מצב נוער" דרכו ניתן להשתמש באפליקציה מפר את חוקי ההגנה על קטינים בסין.

עוד בנושא:

"מצב נוער" הוא מעין כלי לבקרת הורים, שמונע ממשתמשים צעירים גישה לחלק מהפונקציות של וויצ'ט - כמו האפשרות לבצע תשלומים, למצוא חברים בסביבת המשתמש, ולשחק בחלק מהמשחקים שמוצעים באפליקציה הרגילה. בתביעה נטען כי שימוש ב"מצב נוער" פוגע ב"אינטרסים החוקיים של קטינים", אך כלל לא מפורט בה איך הוא מפר את החוקים במדינה, ופוגע בקטינים.
1 צפייה בגלריה
אפליקציית וויצ'אט
אפליקציית וויצ'אט
אפליקציית וויצ'אט
(צילום: Shutterstock)
התביעה הוגשה על ידי תובע מקומי במחוז בבייג'ינג, שפתח במעין תביעה קבוצתית הנוגעת לאינטרס ציבורי, ומזמין את מוסדות וארגונים נוספים להגיש תלונות בנושא בכתב בחודש הקרוב. מדובר בצעד חריג נגד חברת הייטק בסין, שלרוב נעשה בו שימוש בנושאים כגון זיהום אוויר. אם טנסנט תפסיד בתביעה, החברה עלולה להיאלץ לשלם קנסות כבדים ואף פיצויים לארגונים ולרשויות שישתתפו בה. טנסנט הודיעה בעקבות הגשת התביעה כי תבצע גם בדיקה עצמית של "מצב נוער" באפליקציה.
התביעה הנוכחית מצטרפת למגמה בזמן האחרון בסין, של מלחמה של הרשויות נגד חברות הטכנולוגיה הגדולות במדינה, שהולכות וצוברות עוצמה. באפריל סין קנסה את ענקית האי-קומרס עליבאבא בכ-2.8 מיליארד דולר (18.2 מיליארד יואן) בטענה שהפלטפורמה פוגעת בתחרות. ביולי, הרשויות הסיניות הורו לחנויות האפליקציות הפעילות במדינה להסיר את אפליקציית שיתוף הנסיעות המובילה בסין, דידי, מיד אחרי שהונפקה בארה"ב, בטענה כי היא אוספת מידע על משתמשים.
הפעולה הנוכחית נגד טנסנט מגיעה על רקע קריאה של הרשויות בסין להגנה מוגברת על קטינים מסכנות אונליין. גם התקשורת בסין ביקרה את תעשיות הגיימינג ואת פלטפורמות האונליין ש"מקדמות את תרבות הסלבריטאים". מספר ימים לפני הגשת התביעה, עיתון סיני בבעלות ממשלתית התייחס למשחקי אונליין כאל "אופיום לנפש" - מה שהוביל לירידה חדה בשווי המניות של טנסנט. עוד נכתב במסגרת הביקורת החריפה כי "אף תעשיה או ספורט לא צריכים להתפתח במחיר של הרס של דור". בשלב מאוחר יותר הכתבה עודכנה, וכמה מהביקורות הקשות שבה עודנו.
טנסנט הודיעה בעקבות הכתבה כי תגביל את הגישה של קטינים למשחק הדגל שלה, Honor of Kings. היא צמצמה את זמן המשחק לקטינים לשעה ביום בלבד, במהלך ימי חול, ושעתיים ביום במהלך סוף השבוע. אך נראה כי הקרב עדיין לפניה.