חנויות האפליקציות הגדולות - פליי סטור של גוגל ואפסטור של אפל, ידועות לשמצה בעמלה שהן גובות ממפתחים על רכישות שנעשות בתוך האפליקציות. לא מעט רגולטורים וחברות פועלים נגד אותן פרקטיקות. כעת, מצטרפת למגמה גם מאץ' גרופ, ענקית אפליקציות הדייטינג שמפעילה את טינדר, אוקיי קיופיד ועוד. מאץ' גרופ תובעת את גוגל בטענה כי "הפכה באופן לא חוקי את השוק להפצת אפליקציות למונופול" במכשירי אנדרואיד, על-ידי כפיה על מפתחי אפליקציות להשתמש במערכת עיבוד התשלום של גוגל, וכך לקחת עמלה מהתשלומים.

עוד בנושא:

מאץ' מתייחסת למדיניות של גוגל לפיה על האפליקציות בפליי סטור להשתמש במערכת החיוב של גוגל עבור כל הסחורות הדיגיטליות שנמכרות. מאותם חיובים היא גוזרת עמלה של עד 30%. מפתחים קטנים יותר, אפליקציות להזרמת מוזיקה ואפליקציות נוספות במנוי נדרשות לשלם 15% עמלה על החיובים.
2 צפייה בגלריה
מאץ' גרופ, חברת האם של טינדר, טוענת שגוגל מתנהגת כמונופול
מאץ' גרופ, חברת האם של טינדר, טוענת שגוגל מתנהגת כמונופול
מאץ' גרופ, חברת האם של טינדר, טוענת שגוגל מתנהגת כמונופול
(צילום: Shutterstock)
מאץ' גם מאשימה את גוגל בכך שהיא משתמשת בטקטיקות שמטעות את המפתחים לגבי מדיניות התשלום שלה. "גוגל פיתתה מפתחים לפלטפורמה שלה עם הבטחות שנוכל להציע למשתמשים בחירה לגבי אופן התשלום עבור השירותים שהם רוצים", נכתב בתביעה. "אבל ברגע שהיא הפכה למונופול בשוק של הפצת האפליקציות לאנדרואיד עם גוגל פליי, על-ידי רכיבה על ההצלחה של המפתחים המצליחים ביותר, גוגל ניסתה לחסום שירותי עיבוד תשלומים אלטרנטיביים. זאת כדי שתוכל לקחת נתח מכמעט כל עסקה בתוך אפליקציה באנדרואיד".
בנוסף מאץ' גרופ טוענת שהעמלה שגוגל גובה למעשה "יוצאת מהכיסים של צרכנים" מאחר שהיא מובילה למחירים גבוהים יותר. החברה גם טוענת שגוגל מרוויחה מהמצב בצורה נוספת - היא יכולה להשתמש לטובתה במידע על הזהות וכרטיסי האשראי של המשתמשים.
גוגל הצהירה בעקבות התביעה כי "זה רק המשך הקמפיין של מאץ' בניסיון להימנע מתשלום על הערך המשמעותי שהם מקבלים מפלטפורמות מובייל, שהן בנו את העסק שלהם בזכותן. כמו כל עסק, אנחנו גובים תשלום עבור השירותים שלנו, וכמו כל פלטפורמה אחראית, אנחנו מגנים על המשתמשים מפני אפליקציות שמבצעות הונאה או ניצול לרעה שלהם. מאץ' עוררה דאגה בקרב רגולטורים בנוגע לפרקטיקות שמטעות מנויים, ועם התביעה הזו הם ממשיכים לתעדף כסף על פני הגנת המשתמש. האפליקציות של מאץ' מחויבות רק ב-15% עמלה על מנויים, התעריף הנמוך ביותר בקרב פלטפורמות האפליקציות המרכזיות. אם הם לא מעוניינים, הפתיחות של אנדרואיד עדיין מאפשרת להם דרכים רבות להפיץ את האפליקציה למשתמשים, כמו דרך חנויות אפליקציות אחרות או ישירות מהאתר שלהם".
2 צפייה בגלריה
פסל של אנדרואיד במטה גוגל בעמק הסיליקון
פסל של אנדרואיד במטה גוגל בעמק הסיליקון
פסל של אנדרואיד במטה גוגל בעמק הסיליקון
(צילום: AFP)
כאמור, סוגיית המדיניות של אפסטור ופליי סטור כלפי מפתחים, שמחייבות אותם להשתמש במערכות עיבוד התשלום של החברות ולשלם על כך עמלה, גוררת לא מעט ביקורת והתנגדות. ב-2020 חברת אפיק גיימס (יצרנית פורטנייט) הגישה תביעה נגד אפל, בטענה כי אפל פועלת באופן אנטי-תחרותי בכך שהיא דורשת 30% עמלה על רכישות בתוך האפליקציה באפסטור. השופטת איבון גונזלס רוג'רס פסקה כי לאפל יש את הזכות לאפשר שימוש ברישיון בקניין הרוחני שלה תמורת תשלום, וכי מערכת התשלומים היא הדרך הפשוטה והישירה ביותר לעשות זאת. שתי החברות ערערו על פסק הדין, ואפיק גיימס הגישה תביעה דומה גם נגד גוגל.
בארה"ב, הצעת חוק בשם "שוק האפליקציות הפתוח" עשויה לאפשר למפתחים להשתמש במערכות חיוב משלהם. גם חוק בדרום קוריאה דורש מאפל וגוגל לאפשר למפתחים להשתמש בשירותי חיוב משלהם באפליקציות. בהולנד, הרגולטור נמצא בקרב משפטי מול אפל בנוגע למדיניות שלה הנוגעת לעיבוד תשלומים באפליקציות דייטינג. חקיקה נרחבת של האיחוד האירופי בשם "חוק השווקים הדיגיטליים" שעתידה להיכנס לתוקף בהמשך השנה מתייחסת גם היא לסוגיית חנויות האפליקציות.