המלחמה בקורונה תמשיך ללוות אותנו, כך או אחרת, גם עמוק לתוך 2021. אין ספק כי השינויים באורח החיים, והפתרונות המהירים שנדרשנו להם כדי להתמודד עם המצוקות שיצרה המגפה, יבואו לידי ביטוי בטכנולוגיות שיזנקו בשנים הבאות. 2021 תהיה הספתח, ואלה עיקרי החידושים שינבטו בה, אחרי ההרצה הקשה ב-2020.
4 צפייה בגלריה
הטרנדים של 2021
הטרנדים של 2021
הטרנדים של 2021
(צילום: shutterstock)
כותרת ביניים
המחשב האישי הוא עוף החול של השנה שעברה. חוץ מהזינוק המדהים בשימוש בו, שצפוי להימשך גם הרבה אחרי הקורונה, בעיקר לצורכי עבודה ולימודים מרחוק - השנה הקרובה תעמוד בסימן המעבד המניע אותו. אם הורגלנו לאורך עשרות שנים למעבדי ה-x86 של אינטל, ב-2021 יככבו כבר שבבים המבוססים על טכנולוגיית ARM של קוואלקום, המוכרת ממעבדי הסמארטפונים. אפל הציגה השנה מקבוקים בשילוב מעבדי M1 בטכנולוגיית ARM, והיא תמשיך לאמץ אותם בכל דגמי המק שלה עד 2022, ולפי השמועות - גם ב-iMac חדש.
במהלך השנה הקרובה כמעט כל יצרניות המחשבים האישיים עם ווינדוס או כרום-OS - החל מלנובו, דרך HP, דל, אסוס ואייסר - ישיקו מחשבים חדשים עם מעבדי ARM, חלקם אפילו עם חריצי סים ותאימות לדור החמישי בסלולר. והחידוש הגדול יותר - חברות ענק כמו אמזון ומיקרוסופט כבר בודקות שילוב של המעבדים החדשים בשרתים שלהן.
כותרת ביניים
סרטי הענק שתוכננו להקרנה במהלך 2020 לא הצליחו להגיע לאולמות הקולנוע הסגורים. מפיצות הסרטים חיכו וחיכו (לשווא) למות הקורונה, עד שלקראת סוף השנה נכנעו למציאות: ההפקות שהיו אמורות להכניס להן מאות מיליונים בבתי הקולנוע יגיעו קודם למסך הקטן שבסלון.
4 צפייה בגלריה
מתוך "וונדר וומן 1984"
מתוך "וונדר וומן 1984"
לא רק בקולנוע. "וונדר וומן 1984"
אם נטפליקס הייתה שם עוד לפני הקורונה, לענקיות הוליווד הוותיקות זה לקח קצת זמן. אבל באפריל האחרון הוציאה יוניברסל בחשש גדול את הסרט "טרולים מסביב לעולם" להשכרה באינטרנט. הניסוי התברר כהצלחה גדולה. דיסני מצידה הימרה על הפצת "מולאן" בתוספת תשלום לשירות הסטרימינג שלה "דיסני פלוס". וורנר העזה להשיק את "וונדר וומן 1984" המבטיח לכל מנויי HBO Max, והיא מתכננת לחזור על המתכונת הזו עם הסרטים שתיכננה ל-2021. הגרסה החדשה ל"חולית", למשל, מיועדת להקרנה בסתיו הקרוב.
רוב במאי הסרטים לא אוהבים את ההתפתחות החדשה, שפוגעת לדעתם בחוויה הקולנועית הקלאסית. אבל תאגידי הסרטים - שרובם מחזיקים גם בשירותי סטרימינג - למדו בקורונה אף פעם לא להגיד "אף פעם".
כותרת ביניים
2021 תהיה שנה משמעותית מאוד לרכב החשמלי, בעולם וגם בישראל. אם ב-2020 כשלוש מתוך כ-70 מיליון מכוניות חדשות שיוצרו בעולם היו חשמליות, השנה המספר הזה יוכפל, ועד סוף העשור יגיע לנתח שוק של 50%. המפעל החדש של טסלה בברלין יקרב אותה לייצור מיליון מכוניות בשנה. פולקסווגן תשיק את הג'יפון החשמלי ID.4; אנחנו נקבל את גרסת סקודה שלו, האניאק. יונדאי וקיה יציגו דורות חדשים של איוניק ונירו החשמליים, כולל דגם לטווח של 800 ק"מ, וחשמליות סיניות ינחתו במערב ואצלנו.
4 צפייה בגלריה
טסלה עמדות טעינה סופרצ'ארג'ר
טסלה עמדות טעינה סופרצ'ארג'ר
מכוניות של טסלה. העולם עובר לחשמלית
ג'נרל מוטורס תתחיל לייצר את טנדר ההאמר החשמלי החדש, פורד את ה־F150 החשמלי, וריביאן, חברת הסטארט-אפ המסקרנת, תתחיל לייצר את הטנדר שלה. כולם יפנו אל הקהל האמריקאי השמרן חובב ה"פיק־אפ". ברגע שגם השוק הזה יתחשמל, המכונית החשמלית תהפוך למיינסטרים. (אודי עציון)
כותרת ביניים
יצרניות המחשבים הניידים הזניחו לאורך השנים את מצלמות הרשת המובנות בראש המסך: מעטים עשו בהן שימוש, מה שלא הוסיף מוטיבציה אצל היצרניות להשקיע באיכותן. גם מצלמות הסלפי בסמארטפונים זכו לטיפול פושר בלבד, בטח בהשוואה להשקעה ולהתקדמות העצומה שחלה באיכות המצלמות הראשיות. בקורונה התהפך הגלגל בשתי החזיתות: אין מחשב ואין סמארטפון שלא משמשים לשיחות זום. סמסונג כבר הודיעה, כי דגמי הגלקסי S21 שיושקו בשבוע הבא יכללו מצלמות סלפי משופרות ויכולת הקלטה של שיחות קבוצתיות; כמעט כל יצרניות המחשבים הניידים רומזות על שיפורים הצפויים במצלמות הרשת.
כותרת ביניים
כמו העבודה מהבית, גם האימון הגופני והטיפול הרפואי מהבית ילוו אותנו מכאן ואילך. מכוני הכושר נסגרו - והמכירות של ציוד הבריאות האישי, כמו אופני כושר והליכונים, הוכפלו ושולשו. הורדות אפליקציות הרווחה והבריאות ב-2020 צמחו בעשרות אחוזים.
גם הבדיקות הרפואיות השתנו. מכשירים לבדיקה עצמית בבית כמו "טייטו", שמשווקת בארץ בקופת חולים כללית, עבדו שעות נוספות, ויורשיהם בדרך. מהנדסי התעשיות הביטחוניות בישראל פיתחו לבתי החולים מכשירי אבחון מרחוק, כדי למזער את המגע הפיזי עם חולי הקורונה. מפגשים בין רופאים ומטופלים עברו לשיחות זום. בהתחשב בזמני ההמתנה של כולנו לרופאים בתורים הלא-וירטואליים בישראל - נראה שאפילו הישראלים גילו את יתרונות שיחת הייעוץ מרחוק.
4 צפייה בגלריה
גבר מרים משקולות במכון כושר
גבר מרים משקולות במכון כושר
אפשר גם בבית
(Shutterstock)