ב-5 באוקטובר 2011, בדיוק לפני עשור, הלך לעולמו סטיב ג'ובס מסרטן הלבלב. ג'ובס, שנולד בשנת 1955 ונמסר לאימוץ כתינוק, ייסד שתי חברות ענק שהותירו חותם עמוק על עולמות הטכנולוגיה והתרבות: אפל ואולפן האנימציה פיקסאר. מהמקינטוש עד האייפון, דרך "צעצוע של סיפור" ומיזם NeXT - אלה התחנות החשובות בחייו, ההצלחות וגם הכשלונות.

עוד כתבות על אפל:

4 צפייה בגלריה
סטיב ג'ובס
סטיב ג'ובס
סטיב ג'ובס מציג את האייפון הראשון בשנת 2007
(צילום: AP)

ההתחלה: אפל יוצאת לדרך

בגיל 21, אחרי שנשר מהמכללה ולאחר תקופה קצרה שבה עבד כטכנאי בחברת אטארי, סטיב ג'ובס חובר לסטיב ווזניאק ורונלד וויין וב-1 באפריל 1976 הם מקימים את חברת אפל. ג'ובס מוכר את המכונית שלו, פולקסווגן טרנספורטר, על מנת לממן את המוצר הראשון של החברה - אפל I, מחשב אישי שהיה למעשה מעבד בלבד, ללא ספק כוח, מקלדת או מסך. המחיר - 666.66 דולר. למה דווקא אפל? לימים הסביר ג'ובס שהוא בדיוק חזר מביקור בחוות תפוחים, אבל הייתה לו גם סיבה פרקטית יותר: הוא רצה להופיע לפני אטארי בספר הטלפונים.
ב-1977 משיקה החברה דור שני של המחשב, אפל II, שהפעם מגיע למשתמשים כשהוא מוכן להפעלה, עם מארז, מקלדת וספק כוח. אפל II, שנחשב למחשב האישי הפופולרי הראשון בעולם, הופך את אפל מחברה קטנה ולא מוכרת לסיפור הצלחה. ב-16 השנים הבאות הוא יימכר בלא פחות משישה מיליון יחידות.
4 צפייה בגלריה
סטיב ג'ובס מציג את המקינטוש
סטיב ג'ובס מציג את המקינטוש
סטיב ג'ובס מציג את המקינטוש ב-1984
(צילום: AP)
ב-1980 אפל מונפקת בבורסה וסטיב ג'ובס הופך למיליונר עם הון של יותר מ-200 מיליון דולר. באותה תקופה הוא עובד במרץ על הפרויקט הבא שלו: מחשב אישי שמיועד להמונים, עם ממשק משתמש גרפי ועכבר. ב-1984, אחרי שנים ארוכות של פיתוח, מציגה אפל סוף סוף את המקינטוש הראשון שמשנה את עולם המחשוב האישי.

ההדחה מאפל

ב-1985 מתערערים היחסים בין ג'ובס לבין מנכ"ל אפל ג'ון סקאלי, בין היתר על רקע ירידה במכירות המקינטוש. היום קצת קשה להאמין, אבל היריבות בין השניים גורמת לג'ובס להתפטר מתפקידו כיו"ר החברה שהקים במו ידיו. "חשבתי הרבה והגיע הזמן שאתקדם עם החיים שלי", מכריז ג'ובס. הוא מוכר את כל המניות שלו בחברה, למעט אחת.
"אז לא ראיתי את זה, אבל הפיטורים מאפל היו הדבר הכי טוב שאי פעם קרה לי", אמר ג'ובס שנים לאחר מכן, "הכבדות שכרוכה בלהיות מצליח הוחלפה בקלילות של להיות שוב מתחיל שאינו בטוח לגבי כל דבר. זה שיחרר אותי להיכנס לאחת התקופות הכי יצירתיות בחיי".

הרפתקאות חדשות: NeXT ופיקסאר

ג'ובס עזב את אפל עם לא מעט כסף בכיסים, אבל לא התכוון לנוח לרגע. הוא לא ויתר על החלום לשנות את עולם המחשוב והקים במהרה את חברת NeXT מתוך שאיפה ליצור מחשב רב-עוצמה עם מערכת הפעלה תואמת עבור מוסדות להשכלה גבוהה ועסקים.
המחשב הראשון של NeXT הגיע לשוק אחרי עיכובים רבים רק בשנת 1989 ולא הצליח להפוך ללהיט כפי שקיווה ג'ובס. גם הניסיונות שלו לשכנע את מנכ"ל מיקרוסופט ביל גייטס, שותפו-יריבו משכבר הימים, לפתח יישומים עבור המחשב, נחלו כישלון. ב-1993 מחליטה NeXT לזנוח את עולם החומרה ולהתמקד בתוכנה.
4 צפייה בגלריה
סטיב ג'ובס עם מחשב NeXT
סטיב ג'ובס עם מחשב NeXT
סטיב ג'ובס עם מחשב NeXT
(צילום: AP)
NeXT לא הייתה ההרפתקה היחידה של ג'ובס אחרי אפל. בשנת 1986 הוא רכש תמורת 10 מיליון דולר את חטיבת המחשבים של חברת לוקאספילם שבבעלות במאי "מלחמת הכוכבים" ג'ורג' לוקאס. את החטיבה הקטנה שפיתחה מחשבים ליצירת אנימציה הוא הפך לחברת פיקסאר, שלימים תהפוך לאחד מאולפני האנימציה הגדולים בעולם.
בשנת 1995 פיקסאר משחררת סרט ראשון באורך מלא, "צעצוע של סיפור", שהופך ללהיט ענק. בשנת 2006 נרכשת החברה על ידי דיסני תמורת 7.4 מיליארד דולר, עסקה שהופכת את ג'ובס לאדם שמחזיק הכי הרבה מניות של דיסני. בין הסרטים שפיקסאר הפיקה לאורך השנים נמנים "למצוא את נמו", "רטטוי", "מפלצות בע"מ" ואחרים.

הקאמבק הגדול

בשנת 1996 אפל נמצאת בצרות. הנתח שלה בשוק המחשבים האישיים עומד על כ-4 אחוזים בלבד ומחיר המניה בצניחה. לא פחות מדאיג מכך, היא זקוקה בבהילות למערכת הפעלה חדשה למחשבים שלה. הפתרון מתגלה בדמות חברת NeXT שהקים סטיב ג'ובס כשפרש עשור קודם לכן. וכך, בדצמבר 1996, רוכשת אפל את NeXT תמורת 429 מיליון דולר וממנה את ג'ובס ליועץ לא רשמי במשרה חלקית.
המסע של ג'ובס בחזרה לצמרת החברה יוצא לדרך: בקיץ 1997 הוא מצליח להוביל להדחת המנכ"ל גיל אמליו ומקבל בחזרה את השליטה בחברה שהקים 21 שנה קודם לכן. אחת הפעולות הראשונות שלו היא הכרזה על ברית מפתיעה עם היריבה מיקרוסופט, שמסכימה להשקיע 150 מיליון דולר על מנת לחלץ את אפל מהמשבר. זמן קצר לאחר מכן מתמנה ג'ובס באופן רשמי למנכ"ל הזמני של אפל. בשנת 2000 הוא מקבל את תפקיד המנכ"ל הקבוע (או iCEO, כפי שנהג להתבדח), משרה שבה יחזיק לאורך יותר מעשור.

להמציא את אפל מחדש

הקאמבק של ג'ובס מסמל התחלה של עידן חדש באפל: החברה הוותיקה ממציאה את עצמה מחדש עם שורה של מוצרים מתוכננים בקפידה ומעוצבים לעילא שמצליחים פעם אחר פעם לכבוש את ליבם של הצרכנים ולהדהים את המתחרים.
שיתוף הפעולה ההדוק בין ג'ובס לבין המעצב הראשי של אפל, ג'וני אייב, מוביל ב-1998 ליצירת מחשב ה-iMac שהחזיר את אפל לימיה הגדולים, וב-2001 ליצירת האייפוד, נגן ה-MP3 שהפך ללהיט ענק. ב-2001 מושקת החנות הפיזית הראשונה של אפל, שהפכה לאחד הסמלים של החברה, וב-2003 באה לעולם חנות האייטיונס לרכישת קבצי מוזיקה.
4 צפייה בגלריה
סטיב ג'ובס
סטיב ג'ובס
עם האייפוד בשנת 2005
(צילום: AP)
ההברקה הגדולה באמת של ג'ובס מגיעה ב-2007. אתם בטח כבר מנחשים במה מדובר: אפל מציגה את האייפון הראשון, טלפון חכם שתוך זמן קצר משנה את העולם ואת הדרך שבה בני האדם מתחברים לרשת ואחד לשני (וגם מוליד תעשייה של חיקויים שממנה אנחנו נהנים עד עצם היום הזה). באותה הזדמנות משנה החברה את שמה הרשמי מ"אפל מחשבים" ל"אפל". ב-2008 מציגה אפל את חנות האפליקציות שלה, האפסטור, שתהפוך בשנים שלאחר מכן לנכס אסטרטגי עבור החברה; וב-2010 היא משיקה את האייפד, שעושה לעולם הטאבלטים את מה שעשה האייפון לשוק הטלפונים שלוש שנים קודם לכן.

סוף הדרך

בשנת 2003 חלה סטיב ג'ובס בפעם הראשונה בסרטן הלבלב וב-2004 עבר ניתוח מורכב על מנת להציל את חייו. ב-2008 הסרטן חזר. ג'ובס ניסה לשמור על פרטיותו ולהסתיר את מצבו הבריאותי מהציבור, ללא הצלחה יתרה. ב-2009 הוא עבר ניתוח להשתלת כבד בממפיס והעביר את ניהול אפל באופן זמני לסמנכ"ל התפעול, טים קוק.
בתחילת 2011 החמיר מצבו של ג'ובס והוא יצא לחופשת מחלה נוספת, שבמהלכה קיבל ביקורים ממייסד גוגל לארי פייג', הנשיא לשעבר ביל קלינטון וידידו-יריבו ביל גייטס. בקיץ 2011 חלה הידרדרות נוספת במצבו והוא הודיע על פרישה סופית מתפקיד מנכ"ל אפל. "תמיד אמרתי שאם יגיע היום שבו שלא אוכל למלא את תפקידי ואת הציפיות ממני כמנכ"ל של אפל, אהיה הראשון להודיע לכם. לרוע המזל, היום הזה הגיע", כתב ג'ובס לדירקטוריון. שישה שבועות לאחר מכן, כשהוא מוקף במשפחתו, הוא הלך לעולמו בגיל 56.