לפעמים אילון גם מפספס: זה היה יכול להיות הרגע שבו מאסק הופך להיות מוגול הטכנולוגיה הבולט של המאה ה-21 עם ההצלחה הכבירה של ChatGPT והחברה שהפכה אותה להצלחה, OpenAI. אבל למרות האישיות הססגונית שלו והכישרון לזהות סקטורים טכנולוגיים ולהפוך אותם לעסקים רווחיים, תחום אחד שבינתיים מאסק פספס לגמרי הוא בינה מלאכותית. זה קשה שבעתיים לגלות את זה אחרי שכבר היית שם. ומאסק היה שם ולא סתם, הוא היה ממייסדי OpenAI, החברה שפיתחה את ChatGPT, מערכת הבינה המלאכותית שהפכה למובילה מסוגה כיום ושכל שאר המערכות נמדדות לעומתה.
4 צפייה בגלריה
אילון מאסק ו-OpenAI
אילון מאסק ו-OpenAI
אילון מאסק ו-OpenAI
(עיבוד תמונה. צילומים: Dado Ruvic, Reuters, Dennis Diatel, Shutterstock)

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

על פי דיווח של אתר Semafor, שלוש שנים בלבד אחרי שסייע להקים את OpenAI ביחד עם ריד הופמן (מייסד לינקדאין), סם אלטמן (נשיא מאיץ הסטארטאפים Y Combinator) ואחרים, מאסק החליט שלחברה אין עתיד מכיוון שלהערכתו היא החלה להשתרך מאחורי גוגל בכל הנוגע לפיתוח בינה מלאכותית. כל זה קרה בתחילת 2018, כשמערכות מתקדמות של AI עדיין נחשבו לרעיון קצת עתידני, שלא לומר דמיוני לחלוטין. את OpenAI מאסק ראה ב-2015 כדרך לקדם את השימוש בבינה מלאכותית בחיים האמיתיים. אבל שלוש שנים אחר הוא חשב שהחברה תצליח יותר אם הוא יחזיק במושכות. לא ברור היכן הייתה הטכנולוגיה של OpenAI באותו השלב ביחס לזו של גוגל ולמה מאסק חשב שהוא היחיד שיכול להציל אותה, אבל על פי הדיווח בסמפור הוא הודיע לשותפיו ובראשם אלטמן שיש לו פתרון: "תנו לי לנהל את OpenAI ולשלוט בה". לצערו, שותפיו לא אהבו את הרעיון.
מאסק הודיע אז שהוא עוזב, ולמרות שהתחייב כמו שותפיו להקמת החברה לתרום מיליארד דולר כדי לקדם אותה, את הכסף הוא השאיר אצלו. זה לא סוד שסם אלטמן ואילון מאסק לא ממש מחבבים אחד את השני. מאסק נוהג מדי פעם לעקוץ את OpenAI בטוויטר שלו. העקיצות האחרונות מכוונות בעיקר לעובדה שמיקרוסופט הפכה הלכה למעשה לבעלת השליטה בטכנולוגיה של OpenAI. "הקמתי את OpenAI כדי שהיא תהיה פתוחה ולא למטרת רווח - כמשתמע משם החברה כמשקל שכנגד לגוגל", כתב מאסק בטוויטר, "אבל עכשיו היא הפכה לחברה סגורה לשם רווח מקסימלי תחת שליטתה של מיקרוסופט. לא ממש מה שתכננתי".
4 צפייה בגלריה
OpenAI ומיקרוסופט
OpenAI ומיקרוסופט
OpenAI ומיקרוסופט
(צילום: DANIEL CONSTANTE / Shutterstock.com)
אבל מאסק קצת מיתמם. המצב לא היה בדיוק כפי שתיאר בציוץ שלו. כך לפחות לפי מייסד משותף אחר, גרג ברוקמן, שגם כיהן באותה תקופה כסמנכ''ל הטכנולוגיות של OpenAI. לדבריו, מאסק רצה להשתלט על OpenAI והאחרים חסמו אותו, מה שעורר את זעמו ויצר קרע בינו לבין שאר המייסדים. לפי תיאורו של ברוקמן, נוצר מאבק כוחות בין מאסק ומתנגדיו עם אלטמן בראשם.
עם זאת, לא ברור אם למאסק היו בני ברית בתוך החברה בזמן שניסה להשתלט עליה. מה שידוע, לפי המסמכים התאגידיים של OpenAI, זה שאלטמן מונה בערך באותה תקופה לנשיא בנוסף לתפקידו כדירקטור בחברה. מאסק בחר להתפטר מהדירקטוריון בתירוץ שבאותה תקופה טסלה פיתחה בעצמה מערכת AI, מה שלדבריו העמיד אותו במצב של ניגוד עניינים.
זה לא לגמרי שגוי. מאסק אכן הצליח למשוך לטסלה את אנדריי קרפטי שהפך לאחר מכן לארכיטקט ה-AI של מערכת הנהיגה האוטונומית של טסלה. אבל כבר אז, רוב העובדים לא "קנו" את הסיפור של מאסק. בנוסף, לפי הצהרת OpenAI בעת העזיבה, מאסק היה אמור להמשיך ולממן את החברה כפי שהתחייב בתחילה - כלומר להזרים לה כמיליארד דולר לתקופה של מספר שנים. זה לא קרה. עד רגע עזיבתו, מאסק השקיע כ-100 מיליון דולר מכספו במיזם ולאחר מכן התכחש לגמרי להתחייבותו. לדברי עובדים לשעבר, זה יצר בעיה קשה עבור אלטמן ושות'.
אימון והקמה של מודל בינה מלאכותית זה עסק לא רק מסובך, אלא גם יקר מאוד. כדי לאמן בינה מלאכותית נדרשים מחשבי-על עם גישה לנתונים בהיקפים גדולים, והרבה מאוד חברות לא אוהבות לשתף את הנתונים שלהן. לראיה, מאסק חסם לאחרונה את OpenAI מלהשתמש בנתונים של טוויטר בשביל לאמן את מודל השפה העדכני שלה, GPT-4. גם מיקרוסופט יצאה נגד שתי חברות AI שלדבריה ניצלו את ה-API של בינג (ממשק תוכנה שמאפשר לאפליקציות "לדבר" זו עם זו) וחסמה את הגישה שלהן. בקיצור, נתונים הם חלק גדול מהסיפור. אם המודל הוא המנוע, הנתונים הם הדלק שמפעיל אותו.
4 צפייה בגלריה
מחשב-על
מחשב-על
מחשב-על
(צילום: מתוך אתר HWzone)
בשלב העזיבה של מאסק, OpenAI מצאה את עצמה עם חשבונות עצומים וללא יכולת לשלם אותם. זה היה גם השלב שבו גוגל הצליחה להציג מודל חדש בשם טרנספורמר שהצליח להכות את התעשייה בזכות יכולות מתקדמות ובעיקר יכולת להתאמן באופן ללא הפסקה על נתונים, ככל שמזינים אותו. עד אז, כדי לאמן מודל היה נדרש להזין לו סט קבוע של נתונים שאותו הוא היה מעבד. אבל המעבר למודל מבוסס טרנספורמר דרש הרבה מאוד דאטה ובעיקר הרבה מאוד כוח עיבוד זמין. משהו שעולה הרבה מאוד כסף בהיקפים שנדרשים מחברת בינה מלאכותית.
כדי לפתור את הבעיה, אלטמן ושות' הקימו חברה בת למטרות רווח שתוכל למנף את הטכנולוגיה ולממן את פיתוח המודלים של OpenAI. החברה הודיעה שהיא תגייס משקיעים אבל שההחזרים על ההשקעה יוגבלו לרף עליון כלשהו. בנוסף, אלטמן התחייב לא לקחת מניות לעצמו, מהלך שאגב גרם למשקיעים מסוימים לחשוש שמה הוא לא האמין במודל של החברה. כחצי שנה לאחר מכן, בסוף 2019, מיקרוסופט הודיעה שהיא תזרים מיליארד דולר ל-OpenAI. בנוסף היא העמידה לרשותה את תשתית מחשוב העל ואת הגישה לפלטפורמת הענן Azure. זה המהלך שהביא ישירות להשקת ChatGPT ומחולל התמונות DALL-E.
אילון מאסק ו-OpenAI
4 צפייה בגלריה
סם אלטמן
סם אלטמן
סם אלטמן
(צילום: AP)
ההצלחה של ChatGPT בסוף השנה שעברה עוררה את זעמו של מאסק. זו הייתה הסיבה העיקרית לחסימה של OpenAI משימוש בנתוני טוויטר לאימון המודלים שלה. -OpenAI, אגב, יש חוזה עם טוויטר שנחתם לפני עזיבתו של מאסק ולפני שהשתלט עליה, על שימוש חופשי בנתוניה. המהלך של מיקרוסופט יירשם ככל הנראה כאחד המוצלחים בתולדותיה, בוודאי סוג של לקח שנלמד לאחר שפספסה את שוק המובייל.
מאסק, שמבין את חשיבות ה-AI לעתיד של העולם, לא המתין יותר מדי ולאחרונה דווח כי הוא מקים סטארט-אפ חדש בתחום. אבל העיסוקים השונים שלו, מטוויטר, טסלה וספייס-X ועד קריירת הסלבריטאיות עשויים למנוע ממנו לממש את הנקמה על הפספוס הגדול ביותר בעולם הטכנולוגיה בעשרים השנה האחרונות, לצד פספוס חשיבות הסמארטפון בידי מנכ''ל מיקרוסופט דאז סטיב באלמר או שבבי המובייל בידי מנכ''לי אינטל לדורותיהם.