אילון מאסק, האיש העשיר בעולם, צפוי להגיע מחר לביקור בישראל שבמהלכו הוא אמור לפגוש את ראש הממשלה בנימין נתניהו ואת הנשיא יצחק הרצוג ולבקר בעוטף עזה כדי לראות מקרוב את נזקי המלחמה והזוועות שביצע חמאס. מארחיו של מאסק צפויים להרעיף עליו כבוד ששמור לאח"מים בלבד, אבל חשוב לזכור שלביקור קדמה שורת התבטאויות בעייתיות - שלא לומר שערורייתיות - של המיליארדר מאז שפרצה המלחמה ב-7 באוקטובר.
1 צפייה בגלריה
אילון מאסק
אילון מאסק
אילון מאסק. שורה של התבטאויות בעייתיות
(צילום: Leon Neal / REUTERS)
ריפרש
עלילות מאסק וסטארלינק: בדרך למאדים עוצרים בעזה / עם ד"ר אביב אופיר
20:27

עוד בנושא:

הרשת החברתית X (טוויטר לשעבר) שבבעלותו של מאסק הפכה לכר פורה להפצת דיסאינפורמציה, פייק ניוז, תיאוריות קונספירציה וביטויי שטנה סביב המלחמה. לפי דוח של הליגה נגד השמצה, האנטישמיות ב-X זינקה ב-919% בעקבות המלחמה. אבל לא רק המשתמשים אשמים בכך: מאסק עצמו, שאחריו עוקבים יותר מ-164 מיליון בני אדם, הפיץ מאז 7 באוקטובר מידע שגוי, הדהד נרטיבים שקריים ואף הביע תמיכה בציוץ אנטישמי שהאשים את היהודים ב"קידום שנאה נגד לבנים". אספנו את האמירות השנויות במחלוקת שלו מתחילת המלחמה.

16 בנובמבר: מביע תמיכה באמירה אנטישמית

ההתבטאות החמורה ביותר של מאסק נגד העם היהודי הגיעה בתגובה למשתמש שטען כי "הקהילות היהודיות מקדמות בדיוק את אותה שנאה נגד לבנים שהן רוצות שיפסיקו להשתמש כעת נגדן". מאסק השיב לו: "אמרת את האמת לאמיתה".
בהמשך כתב מאסק כי "הליגה נגד השמצה תוקפת ללא הצדקה את רוב המערב, למרות שרובו תומך בעם היהודי ובישראלים". לדבריו, "זה בגלל שהעקרונות שלהם מונעים מהם לבקר את קבוצות המיעוט - שהן האיום העיקרי שלהם. זה לא בסדר, וזה חייב להיפסק". מאסק הוסיף כי הוא "נפגע עמוקות מהמסרים של קבוצות כמו הליגה נגד השמצות שמקדמות גזענות אנטי-לבנה, גזענות אנטי-אסייתית או כל סוג אחר של גזענות".

28 באוקטובר: מציע לחבר את עזה לאינטרנט

לאחר שהחיבור לאינטרנט ברצועת עזה נותק בעקבות הכניסה הקרקעית של צה"ל, הצהיר מאסק כי יחבר את האו"ם וארגוני הסיוע לסטארלינק, שירות האינטרנט הלווייני שבבעלותו. שר התקשורת שלמה קרעי הביע התנגדות והזהיר את מאסק כי חמאס ינצל את השירות, אך המיליארדר התעקש: "ננקוט באמצעים יוצאי דופן בשביל לוודא שהמסוף משמש רק למטרות הומניטריות".
הוויכוח בנושא הוביל לשיחה בין מאסק לבין ראש השב"כ, רונן בר. עד כה לא הופעלו מסופים של סטארלינק בעזה, אך היוזמה פגעה ביחסים בין מאסק לבין משרד התקשורת והובילה לעיכוב בהפעלת שירות סטארלינק בישראל.

28 באוקטובר: משתף מם מטעה שתומך באיראן

בשיאה של המלחמה שיתף מאסק מם שמציג את איראן - התומכת הגדולה ביותר של חמאס וחיזבאללה - כקורבן של תוקפנות אמריקאית. במם נראית מפת איראן שמסביבה דגלים שמייצגים לכאורה בסיסים של צבא ארה"ב. "איראן רוצה מלחמה - תראו כמה קרוב הם שמו את המדינה שלהם לבסיסים הצבאיים שלנו", נכתב במם.
משתמשים בפלטפורמה העירו למאסק כי בניגוד למתואר בתמונה, לארה"ב אין בסיסים צבאיים בטורקמניסטן, אפגניסטן ופקיסטן, וכי מדובר בפוסט מטעה. המיליארדר טען בתגובה כי המם הוא "בדיחה", אך הוסיף כי "יש בזה יותר מגרעין של אמת. אנחנו צריכים לשאוף לראות דברים מנקודת המבט של אחרים".

9 באוקטובר: מגיב למם מטעה על המלחמה

ביום השלישי של המלחמה סיפק מאסק דלק לחובבי תיאוריות הקונספירציה כאשר הגיב למם שבו נטען כי "בתקשורת המיינסטרים ראינו יותר תמונות מהמלחמה בישראל תוך שעתיים מאשר מהמלחמה באוקראינה בשנתיים" וכתב "מוזר". מדובר בטענה מפוקפקת שמאסק או מפרסם הפוסט המקורי לא טרחו אפילו לנסות להוכיח באמצעות נתון מספרי כלשהו.

8 באוקטובר: מפנה לחשבונות שמפיצים מידע שגוי

יום אחרי מתקפת הטרור של חמאס בעוטף עזה המליץ מאסק למשתמשי X לעקוב אחרי המלחמה בעזרת שני חשבונות בשם War Monitor ו-OSINTdefender שאותם הגדיר כ"טובים". אלא שבפועל מדובר בחשבונות שנתפסו בעבר בהפצת מידע שגוי. שניהם פרסמו במאי טענה שקרית על פיצוץ ליד הבית הלבן, וחשבון War Monitor טען בעבר כי "הרוב המכריע של האנשים בתקשורת ובבנקים הם ציונים". בניגוד להרגלו, מאסק מחק את הציוץ המקורי - אבל מיליונים הספיקו לקרוא אותו.