ענקית הסטרימינג נטפליקס פרסמה אמש (יום ד') את הדוחות הכספיים שלה לרבעון השני של 2023, שמצביעים על עלייה של 5.9 מיליון במספר המנויים, מספר שגבוה ביותר מפי שניים מציפיות השוק. היא גם רשמה הכנסות של 8.2 מיליארד דולר, עלייה של 3% בהשוואה לתקופה המקבילה בשנה שעברה, אך מתחת לציפיות, ורווח של 3.3 דולר למניה. התוצאות מתפרסמות בתקופה של שינויים ואתגרים שונים שאיתם מתמודדת תעשיית הבידור בארה"ב. הנה כמה נקודות חשובות שעלו מהפרסום:
1 צפייה בגלריה
נטפליקס
נטפליקס
נטפליקס
(צילום: shutterstock)

ההימורים של נטפליקס השתלמו

הוספת 5.9 מיליון משתמשים לשירות ברבעון הזה, שמביאה את מספרם ל-238.4 מיליון מנויים בסך הכל, נחשבת להצלחה גדולה. למעשה, הרבעון השני נחשב לתקופה חלשה של החברה בדרך כלל, ומדובר בצמיחה הגבוהה ביותר בתקופה זו מאז 2020. אז, תנאי השוק היו שונים לחלוטין - הגבלות הקורונה גרמו לאנשים לצרוך יותר שירותי בידור דיגיטליים, ולאחר מכן המגמה התהפכה ואנשים דווקא העדיפו לנסות לצמצם את ההוצאות הללו.

עוד בנושא:

ההימור הראשון של נטפליקס שנראה שהשתלם לה ותרם לנתון המרשים הוא ההחלטה לעצור את תופעת שיתוף הסיסמאות. לפי הערכות החברה, מאה מיליון משקי בית השתמשו בסיסמאות של אנשים אחרים, וכך נמנעו מלשלם לחברה על השימוש בשירות. בעבר החברה העלימה עין מהתופעה, אבל כשהתחילו הצרות עם מספר המנויים, חישבה מסלול מחדש. במכתב למשקיעים, נטפליקס התייחסה לנושא ואמרה כי הצעד הוביל ל"המרה בריאה של משקי בית שמשאילים סיסמאות לחברות שמשולמת במלואה".
ההימור השני שלה נגע להשקת המינוי המוזל מבוסס הפרסומות, בעלות של 7 דולר לחודש. נטפליקס שיתפה כי מספר המנויים שלה במסלול זה כמעט הוכפל לעומת הרבעון הראשון, אך עדיין מדובר בבסיס מנויים קטן, ולכן ההכנסות ממודעות אינן משמעותיות עבור החברה עדיין.
נטפליקס אפילו ביטלה את התוכנית הזולה ביותר שלה בארה"ב ובריטניה שאינה כוללת פרסומות, שעלתה 10 דולר לחודש. ככל הנראה המטרה היא לדחוף מנויים לעבר האופציה שכוללת פרסומות, שתפיק לחברה יותר הכנסות בממוצע למשתמש, בזכות הכנסות ממפרסמים. החברה צופה שבמחצית השנייה של השנה, ההכנסות יגדלו והיא תראה את היתרונות המלאים מהפעילות נגד שיתוף סיסמאות, וכן צמיחה יציבה במינוי מבוסס הפרסומות שלה.

הנוף ההוליוודי

נטפליקס, בדומה לכל תעשיית הבידור האמריקאית, מתמודדת עם שביתה של איגודי התסריטאים והשחקנים, שמשפיעה על הפקות. טד סרנדוס, המנכ"ל המשותף של נטפליקס, התייחס לשביתה ואמר כי "זו לא התוצאה שרצינו, אנחנו מבצעים עסקאות כל הזמן, אנחנו כל הזמן במשא ומתן עם כותבים, במאים, שחקנים ומפיקים, וקיווינו שנגיע להסכם עד עכשיו". השביתה מתמקדת במערכת התשלום הנוגעת לתכנים בסטרימינג, והאיום מצד כלי בינה מלאכותית על מקומם של בני האדם בתעשייה.
אורן רוזמן, שותף ומוביל תחום תקשורת, מדיה וספורט בדלויט ישראל, אמר על כך כי "שוק הסטרימינג במצב מאוד תחרותי והגיע לרמת רוויה מסוימת. השחקנים בשוק חייבים לספק להיטי תוכן על מנת לשמר ולגדול במצבת המנויים ובהכנסות. בהקשר זה, שביתת התסריטאים עשויה להיות מסוכנת עבורם. אם היא תימשך הרבה זמן, נראה חברות מתקשות יותר לשמור על בסיס המנויים, ורכישה מסיבית של תכנים מחו"ל. את האפקט של השביתה נראה רק בעוד מספר חודשים, כשמועד עליית התכנים שמופקים עכשיו יידחה".
אורן רוזמןאורן רוזמןצילום: אלמוג סוגבקר
ייתכן שלנפטליקס יש יתרון מסוים על המתחרות לאור איום זה, בזכות האספקה היציבה של תכנים בינלאומיים לשירות, וספרייה נרחבת של תכנים קיימים להסתמך עליה.

בלט בהיעדרו

בתקופה שבה החברה חוותה פגיעה בצמיחה במנויים, היא ניסתה להציג כיוון חדש - עסק הגיימינג שלה. נטפליקס חשפה אותו ב-2021, והתמקדה בו בשיחות המשקיעים בשנה שעברה. הפעם, הוא כמעט לא הוזכר במכתב למשקיעים. נטפליקס חזרה להתמקד במה שהיא מנוסה בו - סטרימינג, וגם הכיוונים החדשים שהחברה מציגה נוגעים לסטרימינג עצמו, כמו המינוי מבוסס הפרסומות. נראה כי ברגע שהעסק חזר לצמוח, כבר אין צורך בהסחות דעת מעולמות תוכן שזרים לה.

ומה הלאה?

לדברי רוזמן, "המהלכים של נטפליקס הובילו לצמיחה במספר המנויים, ולירידה בהכנסות מלקוחות. בהמשך, נמשיך לראות תנודתיות גם בתוצאות הכספיות. נטפליקס תמשיך לנסות ולמקסם רווחים בשוק מאד תחרותי ואנו עשויים לראות המשך מגמת עלייה בהכנסה מפרסום, המשך של מגמת העלייה במספר המנויים כתוצאת מהקשחת מדיניות שיתוף הסיסמאות, וגם המשך במגמת הירידה בהכנסות מדמי מנוי היא אפשרית בהחלט".