Gettr, רשת חברתית שהוקמה על-ידי יועץ התקשורת לשעבר של דונלד טראמפ בניסיון לקרוץ לקהל השמרני, הפכה בימים האחרונים לאחת האפליקציות הפופולריות בארה"ב למרות בעיות אבטחה וסימני שאלה סביב אחד המשקיעים שלה. אתמול הייתה Gettr האפליקציה עם הכי הרבה הורדות במכשירי אנדרואיד בארה"ב והרביעית בדירוג הרשתות החברתיות בקרב משתמשי אייפון במדינה.

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

3 צפייה בגלריה
אפליקציית Gettr
אפליקציית Gettr
אפליקציית Gettr. מיליון בני אדם כבר הצטרפו
(צילום: shutterstock)
הרשת החברתית הושקה ב-4 ביולי, יום העצמאות של ארה"ב, ולא במקרה: לדברי מנכ"ל החברה, ג'ייסון מילר, "התאריך נבחר על מנת שהמשתמשים יכריזו באופן סמלי על העצמאות שלהם מענקי הרשתות החברתיות של עמק הסיליקון". מדובר כמובן בראש ובראשונה בטוויטר ובפייסבוק, שהפכו בשנים האחרונות לשנואות על הימין האמריקני ובתחילת השנה השעו את הנשיא לשעבר טראמפ מהפלטפורמות שלהן בעקבות ההתפרעויות בגבעת הקפיטול.
"משתמשי Gettr לא יסולקו מהפלטפורמה בגלל דעותיהם הפוליטיות והם ייהנו מביצועים טובים יותר ומפיצ'רים רבים יותר בהשוואה לפלטפורמות קיימות", הבטיח מילר עם השקת הרשת החברתית החדשה. למרות ההצהרות של מילר, Gettr היא לא יותר משיבוט של טוויטר, עם ממשק משתמש כמעט זהה וכמה שינויים קלים (ב-Gettr למשל ניתן לכתוב עד 777 תווים בפוסט, לעומת 280 בלבד בטוויטר). ההבדל האמיתי, אם כן, הוא בגישה: ב-Gettr, בטח כבר הבנתם, מבטיחים מינימום ניטור תוכן ומקסימום חופש ביטוי. אולי בשביל להוכיח את זה, באחד הציוצים הראשונים שלו ציטט מילר את טראמפ: "הידרוקסיכלורוקווין עובדת" (הנשיא לשעבר טען, ללא כל ביסוס מדעי, כי התרופה הזו מרפאת קורונה) והוסיף כי "אף אחד לא יסיר את הפוסט הזה או ישעה לכם את החשבון".

פורנו והכחשת קורונה

לפי מילר, הרשת החברתית מונה כבר מיליון משתמשים. מדובר בעיקר בשמרנים ותומכי טראמפ, בהם אנשי תנועת Qanon שנדחקו החוצה מפייסבוק וטוויטר בגלל שהם מפיצים תיאוריית קונספירציה שלפיה טראמפ ואדם מסתורי המכונה Q ניהלו בחשאי מלחמה נגד רשת עולמית של פדופילים, קניבלים וחורשי רעה. אבל לפלטפורמה הצטרפו גם דמויות מהמיינסטרים של הימין האמריקני, בהם מזכיר המדינה לשעבר מייק פומפאו ושר השיכון והפיתוח העירוני לשעבר בן קרסון.
לא מפתיע, אם כך, שבשיטוט ב-Gettr אפשר למצוא לא מעט פוסטים של תומכי טראמפ: חלקם טוענים כי הוא המנצח האמיתי של בחירות 2020 ומייחלים לחזרתו לבית הלבן, אחרים יוצאים נגד ה"דיפ סטייט" ששולט לכאורה בממשל האמריקני, ויש כאלה שמנצלים את הפלטפורמה להכחשת קורונה. מהצד השני, נהרו ל-Gettr גם אנשי שמאל - אולי בניסיון לאזן את הרשת החברתית החדשה, ואולי כדי להטריל את תומכי טראמפ ו-QAnon. כך, למשל, ניתן למצוא בפלטפורמה פוסטים התומכים בילדים טרנסים ובתנועת Black Lives Matter, או סתם לועגים לטראמפ. בנוסף, דווח כי בימים שאחרי ההשקה הוצפה הרשת החברתית בתכנים פורנוגרפיים נישתיים למדי - בין היתר של דמויות מאוירות, בהן סוניק הקיפוד - אך נראה שרוב התוכן הזה הוסר בינתיים.
3 צפייה בגלריה
ג'ייסון מילר. היועץ לשעבר מחכה לטראמפ
ג'ייסון מילר. היועץ לשעבר מחכה לטראמפ
ג'ייסון מילר. היועץ לשעבר מחכה לטראמפ
(צילום: AP)
למרות התמיכה שלה במינימום צנזורה, Gettr אוסרת על פרסום תוכן פורנוגרפי או מיני, דברי שטנה, גזענות, הטרדות, וולגריות, בריונות, דיבה ועוד. בינתיים ניכר כי רבים מהתכנים בפלטפורמה נמצאים על הגבול הדק שבין מותר לאסור. אבל ניטור תוכן הוא לא הבעיה היחידה של הרשת החברתית הצעירה: כבר ביום שבו היא הושקה פרץ אליה האקר שמיהר להשחית את החשבונות של מילר, פומפאו ומשתמשים אחרים והוסיף לשמות המשתמש שלהם את הכיתוב "לשחרר את פלסטין". זו הייתה רק ההתחלה. ביום שלישי התברר כי האקרים הצליחו לגנוב פרטים אישיים, כולל כתובות מייל, תאריכי לידה, שמות משתמש ומיקומים של יותר מ-85 אלף משתמשים. המידע הועלה לפורום ברשת והתגלה על-ידי אלון גל מחברת אבטחת המידע Hudson Rock, שהסביר כי ההאקרים ניצלו את העובדה שה-API (ממשק תכנות יישומים) של Gettr הוטמע באופן מרושל.

המשקיע המסתורי

באופן אירוני, נדמה שתשומת הלב התקשורתית שהרשת החברתית קיבלה סביב האירועים השליליים האלה רק חיזקה אותה והביאה אליה עוד משתמשים שהפכו אותה לאחת האפליקציות הפופולריות בארה"ב. אבל סימני שאלה ממשיכים לרחף מעליה: אתר החדשות Daily Beast פרסם השבוע כי אחד המשקיעים הראשונים בחברה הוא גו וונגוי, מיליארדר סיני שנמלט מהמדינה הקומוניסטית בגלל חשדות לשחיתות ונחשב מקורב לסטיב באנון, יועצו לשעבר של טראמפ. מילר ניסה להמעיט בחלקו של גו ברשת החברתית ואמר כי עמותה של משפחתו השקיעה בה סכום ראשוני, וכי אין לו כל תפקיד רשמי בחברה. אבל מהדיווח עולה כי מעורבותו של המיליארדר גדולה יותר וייתכן שהוא מי שהגה את הרשת החברתית ואפילו המציא את הרעיון ללוגו שלה, שכולל איור של לפיד.
חוקרים מאוניברסיטת טורונטו שבחנו את הקוד של Gettr גילו קשרים בינה לבין אתרים ואפליקציות של המיליארדר הסיני. עוד מסתבר שגרסה ראשונית של הרשת החברתית, שנקראה Getome, היא חלק ממערך של כלי תקשורת ורשתות חברתיות שגו בנה על מנת להפיץ את משנתו. "G-News, G-TV ו-Getome הם הנקודה שבה נוכל להזיז את כדור הארץ", אמר לאחרונה גו, שטוען בין היתר כי המשטר הסיני יצר את נגיף הקורונה. נשאלת השאלה, אם כן, האם הרשת החברתית הוקמה כדי לשרת אינטרסים של מיליארדר סיני, שלא בהכרח חופפים לאינטרסים של המשתמשים האמריקנים.
3 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ נואם ב צפון קרוליינה ארה"ב
דונלד טראמפ נואם ב צפון קרוליינה ארה"ב
ומי לא בא? דונלד טראמפ
(צילום: רויטרס)
עוד אדם שדמותו מרחפת מעל הפלטפורמה, אך בינתיים נעדר ממנה לחלוטין, הוא כמובן דונלד טראמפ. המנכ"ל מילר כיהן עד לאחרונה כיועץ התקשורת של הנשיא לשעבר, אך למרות הקרבה ביניהם הוא לא הצליח לשכנע אותו לפתוח חשבון משלו. "הוא יודע שאנחנו נשמח אם הוא יצטרף לפלטפורמה", אמר מילר ל-Daily Beast, "אנחנו שומרים לו את שם המשתמש RealDonaldTrump".
אחרי שהושעה מפייסבוק ומטוויטר, הבטיח טראמפ להקים רשת חברתית משלו ובחודש מאי הוא פתח בלוג בשם "משולחנו של דונלד ג' טראמפ", שנסגר כעבור חודש בלבד. ג'ניפר ג'ייקובס, כתבת בלומברג, צייצה כי לטראמפ אין תוכניות להצטרף ל-Gettr וכי הוא עדיין מתכוון להקים פלטפורמה משלו. בינתיים, ההיעדרות שלו מהרשת החברתית הובילה לפתיחתם של חשבונות מזויפים רבים שנראים כאילו הם שייכים לנשיא לשעבר שלא צייץ לעוקביו כבר יותר מחצי שנה.

זוכרים את פרלר?

Gettr היא לא הרשת החברתית הראשונה שמנסה להפוך לאלטרנטיבה השמרנית של טוויטר ופייסבוק. הרשת החברתית פרלר (Parler), שגם היא שיבוט של טוויטר, נהנתה מתמיכתה של רבקה מרסר, אחת התורמות המרכזיות של טראמפ ושל המפלגה הרפובליקנית, והפכה ללהיט לקראת הבחירות לנשיאות ב-2020. אבל כוכבה דעך בעקבות המהומות בגבעת הקפיטול: גוגל ואפל הסירו אותה מחנויות האפליקציות שלהן ואמזון הורידה אותה מהשרתים שלה. הרשת החברתית הצליחה בסופו של דבר לחזור לרשת, אבל היא לא התאוששה באמת: מ-517 אלף הורדות בדצמבר 2020 היא ירדה ל-11 אלף בלבד ביוני 2021.
האם Gettr תצליח איפה שפרלר נכשלה ותהפוך לאיום משמעותי על הרשתות החברתיות הגדולות? סביר להניח שלא: Gettr עדיין זעירה ביחס לפייסבוק וטוויטר וההתלהבות הראשונית ממנה לא מעידה על הטווח הארוך. למעשה, כבר היום אפשר לזהות ירידה בכמות ההורדות שלה בהשוואה לאתמול. פייסבוק וטוויטר מוטרדות יותר ממתחרות מבוססות כמו טיקטוק, או מכאלה שמציגות קונספט חדשני, למשל אפליקציית האודיו החברתי קלאבהאוס (שאותה הן כנראה כבר הצליחו למחוץ לאחר שהעתיקו את התכונות המרכזיות שלה). והמשתמשים? כמו כל צייצן מתחיל בטוויטר, גם הם יגלו תוך זמן קצר שהכיף האמיתי הוא להתנצח עם יריבים אידיאולוגיים ולא להטיף למשוכנעים.