מיקי מוכתר היא אחת מכוכבות הילדים המצליחות בארץ, אבל בשנים האחרונות היא מוכרת לא רק בגלל ההופעות האהובות. מוכתר היא אחת הנשים המובילות של המאבק נגד אלימות בגנים. "זה תפקיד שקיבלתי בעל כורחי", היא אומרת, "זה נחמד ללכת להשקות ולעשות קוד קופון, אבל יש פה כוח אחר שאפשר לעשות באמצעותו המון".
את הרגע שבו החליטה להתגייס למאבק היא לא שוכחת, למרות שחלפו מאז חמש שנים. "הייתי בגינה עם הילדים ואז הגיע פוש של ynet על גננת מראש העין שחשודה באלימות, ומאז יש את החיים שלי לפני ואחרי. באותו הרגע דיברתי מדם ליבי, לקחתי את הטלפון ואמרתי שאם מישהו ייגע בשערה של הילדים שלי אני יושבת בכלא. אחת מהאימהות בגן של כרמל מעודה התקשרה אליי ואמרה שראתה את הסרטון, ואני גמורה מהשיחה".
1 צפייה בגלריה
מיקי מוכתר
מיקי מוכתר
מיקי מוכתר. "לא יכולה להגיד לא למי שצריך עזרה"
(צילום: דותן ניב)
"יש משהו בחסרי ישע שפוגעים בהם, בנושאים האלה אני באמוק, לא מעניין אותי כלום", סיפרה בריאיון לבר שם אור ב"ברשת". "בכיתה ג' עברתי חרם שהיה מאוד דרמטי, וגם המוות של אחי, הפכו אותי לכך שאני לא יכולה להגיד לא למי שצריך עזרה. אני מגיעה הרבה לבית החולים שניידר, לשם אחי נכנס ולא יצא. הייתי בת 15 והתמונות לא יוצאות לי מהראש. פעם נכנסתי לחדר של ילד שהיה באותו חדר של אח שלי, ואמרתי לעצמי שאולי אני אצליח לעזור לו. כשאתה רואה מה שאתה נותן לילד, אתה מבין כמה הנפש והגוף קשורים יחד".
מוכתר מעלה ברשתות גם סוגיות שפחות זוכות לסיקור, כמו הנזק שנגרם להורים אחרי שגילו שילדיהם עברו התעללות בגן, מה קורה אחרי שהמקרה נחשף. "יש הורים שהתמוטטו. אני רואה ילדים שהפכו לנכים, משפחות מתפרקות, הורים על כדורים".
אחרי שהצטרפה למאבק היא גילתה שגם בגן של הילדים שלה היו מקרי אלימות. "הילד שלי, עוד מעט בן חמש, חזר לפני כמה זמן ואמר לי שהגננת היום בצהרון תפסה חזק ביד של ילד והדביקה סמיילי עצוב על ילד שהתנהג לא יפה. אבל אני, בגלל שזו אני, באותו רגע לא ראיתי כלום".
"אני מרגישה שלפעמים הילדים מנרמלים את ההתנהגות של הגננות", הוסיפה. "בסוף כל הצגה אני אומרת לילדים שאין סודות בבית, לספר הכל. אחרי אחת ההופעות שלי, ילד על הספקטרום שהיה בהופעה סיפר לאמא שלו שהגננת עושה לו ככה ביד".

עוד "ברשת":

העבודה השוטפת בנושאים הללו גובה מחיר ממיקי, והיא לא מתביישת להודות שהיא מקבלת עזרה. "אני פעם בשבוע הולכת למטפלת מדהימה. אחרי פרשת כרמל מעודה לא יכולתי לישון בלילה, נחשפתי לזוועות וזה שבר אותי. אני חושבת שכל אחד שחי במדינה הזאת, כל אדם, צריך ללכת ולעצור ולטפל בנפש שלו, ממש כמו שהולכים למכון כושר או לקוסמטיקאית".
בינתיים, מוכתר ומטה המאבק שהיא עומדת בראשו מנסים לקדם ללא הצלחה התקנת מצלמות גם בגנים לילדים בני 3-6. "אנחנו דורשים תיקון בחוק של התקנת מצלמות גם בגני עירייה. משרד החינוך אומר שבגלל שהילדים יכולים לדבר בגיל הזה הם לא צריכים שיצלמו אותם. שר החינוך מתעלם מהודעות של המטה שלנו, והחרימו את הדיון בכנסת".
למרות ששר החינוך לא מתייחס לפניות שלה, היא לא מרימה ידיים – וזוכה לתמיכה גם ממקומות פחות צפויים. "גננה באה אלי בהופעה ואמרה שהיא בעדי. שר החינוך צריך לבוא ולעזור לנו. אני את המלחמה שלי לא אספיק. אני לא מצליחה להבין איך זה לא נמצא בראשים של מקבלי ההחלטות. גם בבתי ספר צריך מצלמות".
בכל שבוע בר שם אור מארח ב-ynet radio את אושיות הרשת והמשפיענים הגדולים במדינה לשיחה על הדרך למעלה, ההצלחות, הכישלונות ומה שמסתתר מאחורי הסטורי.
מחפשים המלצות האזנה או רוצים להמליץ על פודקאסטים שאתם אוהבים? הצטרפו לקהילת הפייסבוק שלנו פודקאסט להמונים