כמעט 6,000 עובדי מחסני אמזון בבסמר, אלבמה, מצביעים בימים אלה על האפשרות להתאגד ולהפוך בכך לאיגוד העובדים הראשון של ענקית הקניות המקוונות בארצות הברית. לאמזון, שהיא המעסיקה הפרטית השנייה בגודלה באמריקה, אין איגודי עובדים בארצות הברית, והעובדים באלבמה יהיו העובדים המאוגדים הראשונים של החברה שם, אם ההצעה תתקבל.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
באמזון מודאגים, שכן אם יוקם איגוד עובדים באלבמה הדבר עלול לגרור תגובת שרשרת בכל המחסנים בארצות הברית, שבהם עובדים נוספים יקומו וידרשו תנאי עבודה טובים יותר. איגודי העובדים מצדם מקווים כי המהלך יעורר עובדים מכל רחבי העולם ויגרום להם להתאגד.
2 צפייה בגלריה
הפגנות עובדים מחוץ למחסן אמזון באלבמה
הפגנות עובדים מחוץ למחסן אמזון באלבמה
הפגנות עובדים מחוץ למחסן אמזון באלבמה
(צילום: shuterstock)
המארגנים של איגוד העובדים במחסן באלבמה יודעים שהם מתמודדים מול מעסיקה עם היסטוריה של ריסוק שיטתי של מאמצי עובדים להתאגד, גם במחסניה וגם בחנויות שלה בארצות הברית. הפעם האחרונה שעובדי אמזון ניסו להתאגד הייתה בשנת 2014 במחסן בדלוור, אך רוב העובדים שם הצביעו בסופו של דבר נגד המהלך.
לפי הדיווחים, אמזון נלחמה במאמצי העובדים האמריקנים להתאגד, וזאת למרות שרבים ממחסני החברה באירופה דווקא פועלים על פי הסכמי איגודי עובדים. נציגי אמזון גם אמרו בעבר כי העובדים העומדים מאחורי ההתארגנות לא מייצגים את רוב העובדים במחסן.
מה רוצים העובדים שמבקשים להתאגד, למה דווקא עכשיו ומה יקרה אם ההתאגדות אכן תתממש? שאלות ותשובות על מה שעשוי לשנות את פניה של אמזון.
2 צפייה בגלריה
הפגנות עובדים מחוץ למחסן אמזון באלבמה
הפגנות עובדים מחוץ למחסן אמזון באלבמה
עובדי מחסן אמזון באלבמה
(צילום: shuterstock)
מה רוצים העובדים שמבקשים להתאגד? מלבד שכר גבוה יותר, הם רוצים שאמזון תעניק לעובדי המחסנים הפסקה ארוכה יותר ושתתייחס אליהם בכבוד. רבים מתלוננים על ימי העבודה ארוכים שנמשכים 10 שעות עם שתי הפסקות של 30 דקות בלבד. העובדים עומדים על הרגליים במשך רוב הזמן, אורזים קופסאות, מסדרים מוצרים על מדפים או פורקים סחורות שמגיעות במשאיות.
עובד אחד באלבמה שהעיד לאחרונה בדיון בסנאט, תיאר את העבודה כ"מתישה" ואמר כי העובדים נמצאים במעקב לאורך כל היום ועלולים להיענש או אף שיפטרו אותם בגין זמן הפסקה ממושך יותר.
מה אמזון אומרת בתגובה? אמזון טוענת כי המחסן יצר אלפי משרות עם שכר ממוצע של 15.30 דולר לשעה - יותר מכפליים משכר המינימום באלבמה. העובדים מקבלים הטבות, כולל ביטוח בריאות, ראייה וביטוח שיניים מבלי לשלם דמי איגוד.
יש לציין כי אמזון דחקה בעובדים להצביע נגד האיגוד, כאמור. בדיון בסנאט, אחד העובדים העיד כי החברה תלתה שלטים נגד האיגוד ברחבי המחסן באלבמה, וכן קיימה פגישות חובה לעובדים שבהן הסבירה להם מדוע האיגוד הוא רעיון רע. בנוסף, הקמעונאית יצרה אתר, שדיווח לעובדים שהם יצטרכו לשלם 500 דולר עבור דמי איגוד בכל חודש, ושהאיגוד ייקח מהם כסף שיכול ללכת לארוחות ערב ולציוד לבית הספר.
בנוגע לכך יש לציין כי אלבמה היא מדינה שמאפשרת לעובדים מאוגדים לבחור אם לשלם את דמי האיגוד, כאשר בכל מקרה הם יכולים לשמור על ההטבות וההגנה שמספק להם האיגוד.
מדוע זה קורה עכשיו? היסטוריונים שעוסקים בתחום העבודה המאורגנת מצביעים על שתי סיבות. הראשונה היא המגפה, שגרמה לעובדים להרגיש נבגדים על ידי מעסיקים שלא עשו מספיק כדי להגן על בריאותם ועל הפרנסה שלהם. בתחילת המגפה, למשל, עובדי אמזון מחו משום שלטענתם לא קיבלו ציוד מגן לשמירה על בריאותם ולא נאמר להם כאשר עמיתיהם לעבודה נמצאו חיוביים לקורונה.
הסיבה השנייה היא תנועת ה-Black Lives Matter, שנתנה לאנשים השראה ולגיטימציה לדרוש שיתייחסו אליהם בכבוד. לדברי המארגנים של האיגוד, רוב העובדים במחסן באלבמה הם שחורים.
מה יקרה אם רוב העובדים יצביעו בעד האיגוד? אמזון תצטרך להתחיל לנהל משא ומתן על חוזה עם איגוד הקמעונאות, הסיטונאות וחנויות הכלבו בניו יורק, המוביל את מאמצי ההתארגנות לעובדי במחסן באלבמה ומייצג 100 אלף עובדים במפעלי עופות, מתקני בקבוק דגנים וסודה וקמעונאים כמו מייסי ו-H&M. אמזון יכולה גם לעצור את המשא ומתן, ואז שני הצדדים עשויים לפתוח בהליכים משפטיים, שיעכבו את התהליך.
גם אם ההצבעה תעבור באלבמה, אין פירוש הדבר כי ההחלטה תחול על יותר מ-230 מחסני אמזון אחרים הפרוסים ברחבי ארצות הברית. כל עובדי מחסן שירצו להתאגד יצטרכו לעבר תהליך דומה. אולם, אם המארגנים יצליחו באלבמה, הדבר עשוי לעודד עובדים במחסנים וחנויות אחרים של אמזון לנסות גם כן לשפר את תנאי העבודה שלהם. גם אם המארגנים יפסידו, הם מאמינים כי השיח סביב האיגוד באלבמה ידחוף עובדים ברחבי העולם להתאגד, אולי במדינות עם חוקי עבודה מקלים יותר.
אמזון העסיקה בסוף השנה שעברה כמעט 1.3 מיליון עובדים ברחבי העולם, מה שהופך אותה למעסיקה הפרטית השנייה בגודלה אחרי הקמעונאית וולמארט. אמזון גייסה 500 אלף עובדים בשנה שעברה לבדה כדי לעמוד בקצב של ההזמנות המקוונות במהלך המגפה.