נערכים ליום שאחרי התמ"א: לממון ול-ynet נודע כי הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית תשקיע כ-5.5 מיליון שקל במודל "התחדשות בניינית" בערים חיפה, יבנה ורמלה, במטרה ליצור חלופה עתידית לתוכנית המתאר למיגון מבנים מפני רעידות אדמה, שתוקפה צפוי לפוג באוקטובר 2022. זאת לאחר שערים אלה זכו בקול קורא שפרסמה הרשות באוקטובר אשתקד, שמטרתו לסייע לרשויות מקומיות להיערך לביטולה של תמ"א 38 באמצעות הכנת תוכניות עירוניות שיאפשרו התחדשות עירונית ברמת הבניין הבודד, תוך מתן דגש לפיתוח שטחי ציבור וחיזוק המרקם העירוני.
במסגרת זאת, חיפה תקבל תקציב בגובה 2.3 מיליון שקל עבור אלפי מבנים שצפויים לעבור תהליך התחדשות עירונית באישור העירייה; ברמלה תחול התוכנית על אלפי מבנים ותקבל תקציב בגובה שני מיליון שקל; וביבנה תחול התוכנית על כ-150 מבנים שסימנה העירייה והיא תתוקצב במיליון שקל. בכך מצטרפות ערים אלה לחמש ערים נוספות – אשדוד, ראשון לציון, כפר סבא, פתח תקווה ונהריה – שבהן הושקעו 10 מיליון שקל.
1 צפייה בגלריה
התחדשות עירונית
התחדשות עירונית
נערכים ליום שאחרי. פרויקט תמ"א 38
(צילום: אבי חי )
לפני כשנתיים דנה המועצה הארצית לתכנון ובנייה בתמ"א 38 והחליטה שלא לשוב ולהאריך את תוקפה. בספטמבר 2020 הנחה שר הפנים, אריה דרעי, את מנהלת מינהל התכנון, דלית זילבר, לקדם תזכיר חוק תכנון ובנייה שמציג חלופה אחרת לתמ"א 38. הדיון וההחלטה בנושא הבהירו כי התחדשות עירונית ברמת הבניין הבודד היא נחוצה וחשובה, אך יש להסדיר ולגדר את יישומה ולהתמקד בעיקר במתחמים של פינוי בינוי.

חידוש מבנה - בראייה כללית

לדברי גורי נדלר, ראש אגף תכנון ברשות, "התוכנית החלופית לתמ"א אינה מתנגדת להתחדשות של בניינים בודדים, אבל ההתחדשות צריכה להיעשות בקונטקסט שכונתי. כשמסתכלים על שכונה שלמה ומוצאים אזורים שמצריכים תכנון מחדש, מענה לתשתיות ולצורכי ציבור, יהיו גם אזורים שהפתרון הראוי להם הוא התחדשות של הבניין - אבל בתוך הראייה הכללית".
"כך למשל", מדגים נדלר, "אם רחוב מסוים מיועד להיות בעל חזית מסחרית, אז בניין שמיועד להתחדשות בניינית ישלב עירוב שימושים בקומת הקרקע. אם יש צורך באזור אחר לענות על צרכי ציבור, בבניין אחר שעובר התחדשות ייתכן שישולב מבנה ציבור כמו גן ילדים בקומת הקרקע. אם ברחוב מסוים יהיה צורך לאפשר תנועה מיטבית, קווי הבניין שלו לא יפריעו להרחבת הכביש".
עו"ד אלעזר במברגר מנהל הרשות הממשלתית להתחדשות עירוניתאלעזר במברגרצילום: משרד הבינוי והשיכון
לפי הרשות, בשל החשיבות הרבה שהיא רואה ברמת הבניין הבודד, היא החליטה לפרסם את הקול הקורא, על מנת לקבוע באילו אזורים ותנאים נכון לאפשר בכל זאת התחדשות עירונית ברמת הבניין הבודד, תוך התאמת התכנון להיבטים הכלכליים, החברתיים, התכנוניים והתשתיתיים ברמת השכונה וברמת העיר. ברשות מציינים כי ההשקעה התקציבית תאפשר הליך מזורז להוצאת היתרי בנייה.
מנהל הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית הנכנס, אלעזר במברגר, מסר: "התוכניות להתחדשות בניינית מייצרות תשתית רחבה להתחדשות עירונית, ומסייעות להיערך כבר כעת ליום בו יפוג תוקפה של תמ"א 38. התוכניות להן אנו מקצים תקציב הן פתרון כולל ומשופר, אשר נותן את הדעת לצרכים ולתנאים של כל עיר ועיר, בניגוד לתמ"א 38. מדובר בכלי חשוב להנעת ההתחדשות העירונית וליצירת ודאות בענף, ובכוונתנו לגייס תקציבים נוספים כדי להרחיב את המהלך".