"יש למעלה משתי מיליון דירות לא ממוגנות בישראל, ולכן עוד לפני כינון ממשלה חדשה - צריך למנות שר אחד שיהיה אחראי על תחום ההתחדשות העירונית עם תקציב ייעודי". כך אמר אמש (ג') חיים אביטן, היו"ר היוצא של הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, בהתבטאות ראשונה מאז פרש מתפקידו לפני מספר שבועות. אביטן הוחלף על ידי עו"ד אלעזר במברגר, לשעבר היועץ המשפטי של משרד הבינוי והשיכון, שמשמש ממלא מקום היו"ר עד שתוקם ועדת איתור לבחירת מנהל קבוע.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
את הדברים אמר אביטן בפאנל בנושא "התחדשות עירונית - המוצא האחרון?" בוועידת הנדל"ן הראשונה של לשכת שמאי המקרקעין בישראל שנפתחה אתמול בטבריה. "ההתחדשות העירונית מהווה פרויקט לאומי עבור ישראל וחייבים לראות בו גם פרויקט ביטחוני וחברתי", הוא הוסיף. "כולם יודעים שהבעיה של ההתחדשות העירונית בפריפריה היא חוסר הכדאיות הכלכלית. ללא סיוע של המדינה לא תהיה התחדשות ולכן חייבים תוכנית רב שנתית של 20-30 שנה כדי לחדש את כל פני המדינה".
3 צפייה בגלריה
שלט של פרויקט תמ"א 38 בבת ים
שלט של פרויקט תמ"א 38 בבת ים
שלט של פרויקט תמ"א 38 בבת ים
(צילום: אבי מועלם)
חיים אביטן חיים אביטן צילום: ששון תירם
בוועידה, שנערכה במלון סופיה כנרת, התייחס אביטן לפרסום ב-ynet לפיו מנהל רשות מקרקעי ישראל (רמ"י), עו"ד ינקי קווינט, מקדם מול משרדי השיכון והאוצר יוזמה לספק תמורה כספית ליזמי התחדשות עירונית במקום קרקע משלימה לבניית דירות, כפי שנהוג כיום, במטרה להגדיל את הכדאיות הכלכלית של מיזמי תמ"א 38 ופינוי בינוי. בדומה לקווינט, גם אביטן העריך אתמול כי המהלך יוביל לשיווק קרקעות מהיר יותר ולהגדלת מספר הפרויקטים בפריפריה. במסגרת היוזמה מתוכננת הקמת קרן ייעודית להתחדשות עירונית, שממנה ניתן יהיה להקצות מאות מיליוני שקלים ליזמים.
נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו, התייחס גם הוא לסוגיית ההתחדשות העירונית בפאנל והתריע מפני סיומה הצפוי של תמ"א 38 באוקטובר 2022. "כבר ב-2019 פנינו למדינה והזהרנו שאין עדיין חלופה לתוכנית. ליזמים לוקח לפחות שנתיים להוציא היתר בנייה ולכן לפני שנה נעצרו כמעט בחריקת בלמים יוזמות למיזמי תמ"א", הוא הסביר.
לדבריו, "החלופה שהציע מינהל התכנון לא רעה בכלל, למעשה היא משפרת את הכדאיות הכלכלית של היזמים ומספקת להם תוספת זכויות בשיעור של 350%. כמו בתמ"א 38, גם בה יש חורים, הרי תמ"א 38 לא הצליחה להיות מקודמת בפריפריה. אבל הבעיה היא שהחלופה התכנונית לתמ"א לא תהיה מוכנה בזמן - חייבים לכנס את המועצה הארצית לתכנון ולבנייה ולהודיע שהתמ"א ממשיכה ושתוקפה יסתיים רק ברגע שהחלופה שלה תיכנס לתוקף".

החשש: "התמוטטות של ערים שלמות"

סרוגו טען כי "מינהל התכנון וכמה רשויות מקומיות פשוט מפקירים את אזרחי מדינת ישראל עם ההחלטה השערורייתית לסיים את התמ"א והם חייבים לעשות חישוב מסלול מחדש. החשש הגדול הוא רעידת אדמה שתוביל לאסון גדול הרבה יותר מהאסון במירון שהיה נורא, אני מדבר על התמוטטות של ערים שלמות". עוד הוסיף כי אי אפשר להתעלם גם מהמצב הביטחוני: "יש המון בתי ספר לא ממוגנים ושם אין תמ"א או כל תוכנית מיגון אחרת. נכון שתמ"א 38 לא יעילה בפריפריה, אבל עד שלא תיכנס לתוקף החלופה שלה, זה לא אומר שצריך לעצור אותה במרכז".
"אני מקווה שנוכל לומר בקרוב שתמ"א 38 לא תמה", הוסיף עו"ד אברהם ללום, סגן יו"ר לשכת עורכי הדין ובעלי משרד עוה"ד ללום אברהם ושות'. "אחת הבעיות המרכזיות שלנו היא שאין ולו פוליטיקאי אחד שמתעניין בתיק השיכון והבינוי, למרות שזה אחד הענפים החשובים ביותר במשק. בממשלה קיימת אי-הבנה לגבי ענף הנדל"ן, וכשמדברים על הערכות של עלייה בשיעור של כ-10% במחירי הדיור בשנה הקרובה, שוכחים שיש זינוק בחומרי הגלם בשיעור של עד כמעט 50%".
3 צפייה בגלריה
פגיעה ישירה בבית באשקלון
פגיעה ישירה בבית באשקלון
"אם תמ"א 38 תתבטל זה יהיה כואב מאוד". פגיעה ישירה בבית באשקלון
(צילום: גיל נחושתן)
עו"ד אייל מאמו, שותף במשרד עוה"ד אגמון ושות', מתח גם הוא ביקורת על ההחלטה לבטל את תמ"א 38 והתייחס לטענות של רשויות מקומיות לא מעטות לפיהן הן לא מוכנות לקדם פרויקטים חדשים ללא תשתיות הולמות. לטענתו, "ברוב המקומות שבהם נתקלתי יש תשתיות מצוינות, הגיע הזמן שנשנה תקליט. לא כל בניין חייב חניה, יש תחבורה ציבורית".
הוא הוסיף כי "יש עיריות שפשוט לקחו את החוק לידיים, כמו בגבעתיים וברמת גן, והחליטו לעצור קידום מיזמי תמ"א 38. רק לפני שבועיים פגע טיל בבניין לא ממוגן ברמת גן. בזכות עתירה שהגשנו, ביטל בית המשפט את המדיניות של העירייה שלא לקדם פרויקטים כאלה. לאחרונה הגשנו עם התאחדות הקבלנים בוני הארץ עתירה גם נגד עיריית גבעתיים, אולם היא טרם נידונה. אם תמ"א 38 תתבטל זה יהיה כואב מאוד".

אסון מירון: "הכתובת הייתה על הקיר שנים רבות"

בועז יוסף, ראש הוועדה הממונה בטבריה, והאדריכל שני אלדן, מהנדס העיר הנכנס ולשעבר מהנדס עיריית קריית שמונה ומהנדס בעוטף עזה, הודו שיש קושי לקדם התחדשות עירונית בעיר, אולם יש בה צורך משמעותי. "טבריה בנויה על תשתית ישנה, אין לנו הרבה שטחים, ולכן חייבים לבצע לה מתיחת פנים", אמר יוסף. אלדן הוסיף: "אין ספק שאזורי הפריפריה הם אלה הזקוקים להתחדשות עירונית, יש לתחום הזה שלוש צלעות שחייבות לעבוד יחד - מיגון (בשל המצב הביטחוני), חיזוק (מפני רעידות אדמה) והתחדשות (מתיחת פנים שתשאיר את הצעירים בערים). רק יחד ההתחדשות העירונית תוכל לצאת לפועל גם בפריפריה".
גם ח"כ יעקב אשר מסיעת יהדות התורה, לשעבר ראש עיריית בני ברק, הודה כי תמ"א 38 "פספסה את הפריפריה בגדול" והבהיר כי הפתרון שלה אינה נעוץ בעצירת התוכנית אלא במדינה "שצריכה להכניס את היד לכיס" על מנת לסבסד פרויקטים כאלה מחוץ לאזורי הביקוש. לדבריו, "חייבים למצוא פתרון לפריפריה עכשיו, לא במסגרת תוכנית ענק אלא בהחלטה אד-הוק, לא ייתכן שהתחדשות עירונית תהיה אך ורק סביב אזור המרכז".
3 צפייה בגלריה
מקום הנפילה בו קרה האסון בהר מירון
מקום הנפילה בו קרה האסון בהר מירון
"הכתובת הייתה על הקיר הרבה מאוד שנים". מקום הנפילה בו קרה האסון בהר מירון
(צילום: רויטרס)
ח"כ אשר אף התייחס לאסון במירון והודה כי "הכתובת הייתה על הקיר הרבה מאוד שנים. כולנו טעינו אם חשבנו שאפשר להתגלגל הלאה עם האתר הזה, כשרואים שלמקום יש ביקוש אדיר של מאות אלפי אנשים". הוא התייחס לקרב הצעקות בכנסת השבוע לגבי הקמת ועדת חקירה. "אנחנו רוצים ועדת בדיקה עם שיניים, עם סמכויות שיחייבו את הממשלה לבחון את האירוע", הוא הבהיר אך הדגיש: "יש לי בעיה עם ועדה ממלכתית, כשאני מסתכל מי הגיש את הבקשה ומה הסיבות לכך, אני רואה שמישהו רוצה לקחת את האסון הזה למקום פוליטי או למקום של חיסולים פוליטיים".
בהקשר זה, הוסיף סרוגו כי "אם מטרת ועדת החקירה תהיה להתמקד אך ורק באסון במירון - זאת תהיה טעות גדולה. צריך לבדוק גם את אסון הטריבונה בבית הכנסת בפסגת זאב. כל הרשויות התריעו על המצב באמצעות מכתבים, ולמרות זאת קרה האסון. כדי שיזמים יוציאו טופס אכלוס מוציאים להם את הנשמה - איך לא במצבים כאלה? חייבים לבצע בדיקה יסודית מאוד".
ממינהל התכנון נמסר בתגובה: "לצערנו, גורמים בעלי אינטרס כלכלי מובהק עושים שימוש בניצול של חלון ההזדמנויות שנפתח בעקבות המצב הביטחוני כדי לקבע את תמ"א 38. המועצה הארצית לתכנון ובנייה הציגה חלופה לתמ"א 38, הכוללת בין השאר את חיזוק ומיגון המבנים. חלופה זו מונחת לאישור לפתחה הממשלה. נכון לעת זו התמ"א חלה בכל חלקי המדינה".