עסקאות נדל"ן שמתעכבות כמעט שנה, מענה חלקי וסחבת: זאת התמונה שעולה מטענות של עורכי דין שהגיעו ל-ynet בשל סגירת סניפי קבלת הקהל של רשות מקרקעי ישראל (רמ"י), לאחר הפרסום על סגירת סניפי קבלת קהל גם במחלקת מיסוי מקרקעין ברשות המיסים ובמחלקת הטאבו במשרד המשפטים. בענף מתקשים להבין מדוע משרדים ממשלתיים אלה עדיין משתמשים אך ורק במערכת מקוונת, ולא מאפשרים הגעה פיזית לסניפים במקרה הצורך אף שהמשק כבר נפתח.
רק לפני כחודש נערכה מסיבת עיתונאים ובה הוצגה רמיטק, מערכת שירות חדשה של רמ"י, במסגרתה לצד המייצגים, גם חוכרי קרקעות פרטיים יכולים לבצע פעולות, לקבל מידע, להגיש מסמכים ולקבל אישורים ללא הצורך להגיע למשרדים פיזית. אולם לטענת עורכי דין עימם שוחחנו, מערכת מקוונת אינה מספיקה, גם זו החדשה. "יש לי תיקים שלוקח חצי שנה לסגור אותם מול רמ"י, בעוד שלפני הקורונה הייתי מגיעה פיזית לסניף, והיה אפשר לסיים את הסוגיה במקום", מספרת עו"ד דברת זלצמן סידי ממשרד עוה"ד זלצמן עידן ושות', העוסקת בתחום הנדל"ן באזור המרכז.
1 צפייה בגלריה
אתר בנייה
אתר בנייה
עסקאות נדל"ן שמתעכבות כמעט שנה. אתר בנייה
(צילום: shutterstock)
לדבריה, "לפני עידן הקורונה, כשנפתח המוקד לשירותים מהירים לקבלת קהל, קיבלנו שירות טוב מאוד. אולם כשהחלה המגפה נכפתה על רמ"י עבודה באופן מקוון, השירות נהיה פחות טוב, הוא אמנם הולך ומשתפר אבל עדיין יש הרבה בעיות. למשל, הגשתי בקשה לחכירה עבור חנות בנובמבר, ואני רודפת אחריהם עד היום. אני שולחת אינספור פניות דרך רמיטק כדי שאקבל תשובה, ואין אפשרות לשלוח מיילים אישיים".
עורכי דין בתחום הנדל"ן טוענים שהפקידים שכן מספקים מענה טלפוני פועלים במסגרת של מיקור חוץ ומוגבלים במידע שיש בידיהם. עו"ד זלצמן מוסיפה כי "כדי לפתוח תיק, גם הפשוט ביותר כמו למשל רישום בית פרטי בירושה בטאבו, צריך להמתין 21 יום ולעיתים כשאני מתקשרת למוקד אני מגלה שגם אז התיק עדיין לא נפתח. יש גם חגים באמצע - הגשתי בקשה פשוטה להעברת זכויות בעסקת מכר בינואר ורק כעת התיק נסגר. מערכת מקוונת לא אמורה לטפל במקרים באופן מיידי? אם הייתה קבלת קהל, היינו פותרים את הבעיות האלה במקום. אנחנו משוועים שיפתחו לנו את המחלקות".

"שולחים 30 פניות עד שמישהו חוזר"

עורך דין נוסף בתחום הנדל"ן וההתחדשות עירונית מספר: "אנחנו מטפלים בפרויקטים של 2,000 יחידות דיור ופשוט אין עם מי לדבר. אפילו במיסוי מקרקעין ובטאבו לפחות יש לי קשר ישיר לחלק מהעובדים, יש איזשהו ערוץ תקשורת, אבל לא ברמ"י. עברו שם לעבודה במערכת הדיגיטלית בלבד ואפילו את הפידבק מקבלים מנציג דיגיטלי ולא מנציג אישי. במוקד הטלפוני שכן עונה אין הבנה וידע והתשובות לקוניות. למשל, מסמכי העברת זכויות חכירה שמצריכים חתימה של רמ"י תקועים כבר שנה, יש לנו לקוחות שהנכסים שלהם לא נרשמו מתחילת הקורונה".
לטענתו, אין דרך להוכיח שהוגשו מסמכים: "אנחנו מייצגים חברה שמקדמת פרויקט נדל"ן, שהיה לה שיעבוד לטובת בנק מסוים. לאחר ששילמה את כל הכסף, הגשנו בקשה למחיקת השיעבוד לרמ"י ולקח להם שלושה חודשים עד שמחקו את השיעבוד כי פשוט לא מצאו את המסמכים שהגשנו והיינו צריכים להגיש אותם מחדש". לדבריו, "אם אנחנו רוצים לשאול משהו אנחנו שולחים 30 פניות בדיגיטל עד שמישהו יחזור אלינו, פנייה אחת תקבל מענה רק אחרי חודש. אני לא מצליח להבין למה אין קבלת קהל, יש דברים שאפשר פשוט לפתור בפגישה פרונטלית".
מרשות מקרקעי ישראל נמסר בתגובה: "הרשות רואה בשיפור השירות ללקוחות מטרה חשובה, ופועלת לייעול תהליכי העבודה, לרבות פעולות בשירות עצמי בדיגיטל. בשל תקופת הקורונה ובשל שדרוג מערכות המחשוב והדיגיטל נוכח צרכי השעה, אכן משך הטיפול ארך מעבר למקובל. יחד עם זאת, לא מוכרות לנו פניות בהן משך הטיפול ארך כמצוין בפנייתכם. בכל מקרה אנו עמלים כעת על טיפול בעומסים שנוצרו ומקווים כי הדבר לא ישנה".