חדשות לבקרים מודיע משרד האוצר, בקול תרועה, על סיוע חדש למגזרים השונים, לעצמאים, לאומנים המושבתים כבר כמעט שנה, לבתי החולים ולאזרחים המובטלים, אשר סובלים קשות מהמשבר הכלכלי המלווה את מגיפת הקורונה.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
אולם, לאחרונה מתברר כי משרד האוצר, שפיזר בקיץ בחוסר היגיון (מענק לכל אזרח) כספים שהניח ב"קופסאות" ויצר גירעון ענק בתקציב המדינה, למעשה ממחזר הבטחות קודמות ומוצא מקורות מוזרים להבטחותיו. כסף חדש - אין. תעמולת בחירות - יש.
3 צפייה בגלריה
ישראל כץ ובנימין נתניהו
ישראל כץ ובנימין נתניהו
שר האוצר ישראל כץ וראש הממשלה בנימין נתניהו
(צילום: מארק ישראל)
שר האוצר, ישראל כץ, התפאר בתשלום מענקי מקדמות מיוחדים, "הרבה לפני הזמן", למגזר העצמאים, שנפגע קשות ממשבר הקורונה. באגף התקציבים במשרד האוצר לא ניסו אפילו להסתיר את מקור הכסף: המענק הדו-חודשי המובטח במשך שנה, מראשית יוני 2020 ועד לסוף יוני 2021, פשוט קוצר, ומשם נלקח הכסף.
לכן, המענק הדו-חודשי למאי-יוני הפך לפתע לחצי מענק, וכך בחודש יוני לא יהיו עוד העצמאים זכאים למענק כלשהוא, כאילו משבר הקורונה מסתיים בכך. מקור כספי ממש לא מעודד ל"מחווה של הקדמת התשלומים לעצמאים", שהציג שר האוצר.

בימים האחרונים שמח הזמר אביב גפן, ממובילי המאבק של מגזר התרבות והבידור בארץ, לשמוע את הבשורה שמשרד האוצר יעמיד 70 מיליון שקל לענף שנפגע יותר מכל מגזר אחר, בהיותו מושבת כבר כמעט שנה שלמה - יותר מענפי המסעדות והמלונאות, שלפחות מדי פעם שוחררו מהשבתתם הכללית.
גפן, ששמח להצטלם עם שר האוצר והודה לו בהתרגשות, בעצם נפל לפח. 70 מיליון השקלים הללו כבר הובטחו לאמנים בקיץ האחרון, אך מעולם לא הועברו לעובדים בענף הפגוע כל כך, שחלקם, כעדות זמרים, רקדניות בלט ושחקניות תיאטרון, הגיעו עד לפת לחם ונעזרים באחרים כדי להתקיים. כסף חדש אין פה. הוא כבר תוקצב בשנה שעברה.
3 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו ואביב גפן מסכמים את מתווה הסיוע לתחום התרבות
ראש הממשלה בנימין נתניהו ואביב גפן מסכמים את מתווה הסיוע לתחום התרבות
אביב גפן שמח להצטלם עם רה"מ ושר האוצר אך למעשה הכסף הובטח למגזר התרבות כבר בקיץ
(עמוס בן גרשום / לע"מ)
הלאה. מנהלי בתי החולים, שנקלעו לקשיים חמורים, שמחו בשבוע האחרון על החלטת משרד האוצר להעמיד לרשותם 630 מיליון שקל לחודשים ינואר עד יוני 2021, ובמידת הצורך עוד 360 מיליון שקל עד לסוף שנת 2021, מיולי ועד דצמבר.
המקור לכסף נמצא די בקלות: מתוך 20 מיליארד השקלים שהועמדו בתקציב שנת 2020 למערכת הבריאות, לצורך המאבק בנגיף הקורונה. המשמעות: במקום לרכוש עוד ציוד רפואי ולהוסיף מיטות לכל בתי החולים בארץ, יקבלו שבעה בתי החולים יחד 110 מיליון שקל בכל חודש - 50 מיליון שקל לתמיכות שוטפות בבתי החולים ועוד 55 מיליון שקל במיוחד לטיפול במשבר הקורונה.
וזה עוד לא נגמר. בימים האחרונים מתגאים ראש הממשלה ושר האוצר בכך שהבטחה של 25 שנים, עם 29 החלטות ליישמה בעבר, במיוחד תחת ממשלות בראשות נתניהו, מיושמת סוף סוף: העצמאים יזכו לראשונה לקבל דמי אבטלה. האומנם?
ובכן, האשליה הזאת הרגיזה מאוד דווקא את העצמאים עצמם. מהיכן המימון לדמי האבטלה ומי בדיוק יאשר את קבלתם? אז העניין פשוט - לא דמי אבטלה, אלא רק "כאילו" דמי אבטלה. אלה ישולמו לעצמאים המובטלים, רובם בהוראת הממשלה לסגור את עסקיהם, מתוך הכספים שחסכו לעצמם בקרנות הפנסיה.
וכך, העצמאים יוכלו ליטול מהפנסיה שלהם סכומים של כ-7,500 שקל, עבור כל חודש שבו סגרו את העסק שלהם, בפטור ממס בשיעור של 35%. ועדת הרווחה של הכנסת, בראשות ח"כ חיים כץ, אישרה את הצעת החוק, שבעצם מקטינה את הפנסיה של העצמאים בעתיד ומזכה אותם בכסף נזיל כעת, ולא הרבה במיוחד. ובעיקר: לא על חשבון הממשלה חלילה.
עוד ישראבלוף מתוצרת ממשלת ישראל, שיפגע בעתידם של העצמאים, כשיזדקקו יום אחד לכספי הפנסיה שלהם. פיתרון של תשלום דמי אבטלה זה בוודאי לא.
אגב, בחוק שהוצע בכנסת בקיץ האחרון, להבטחת דמי אבטלה אמיתיים לעצמאים, הצביעו חברי הכנסת של הליכוד נגד, בהוראת ראש הממשלה. בנימין נתניהו, יחד עם ראש הממשלה החליפי, בני גנץ, מיהרו באותו היום במיוחד לכנסת, באמצע ישיבה שניהלו, כדי להצביע נגד החוק. לתמוך בדמי אבטלה אמיתיים - הם לא רצו.
ואחרי כל זה, התרגיל הבא כבר בדרך: בממשלה מחפשים פיתרון למצוקת צה"ל, הדורש בדחיפות 3 מיליארד שקל, לצורך עימות אפשרי עם איראן. ומאיפה הוצע למשוך את הכסף? מתוך קרן הפיצויים המיוחדת של מס רכוש, שאמורה לממן, בעת פעילות מלחמתית, את עלות הנזקים שייגרמו לאזרחים ולמשק. ישראבלוף כבר אמרנו?