בחודש ינואר האחרון סיכמו שר האוצר ישראל כץ ומנכ"ל הביטוח הלאומי מאיר שפיגלר כי נשים שיילדו החל מחודש ינואר 2021 ועד סוף יוני 2021 ושהוצאו לחל"ת בעת המשבר ולא עבדו במשך 10 חודשים ברצף לפחות - יהיו זכאיות לדמי לידה. אך כעת סוף יוני הגיע, והמשמעות היא שנשים שיילדו לאחר ה-1 ביולי כבר אינן זכאיות לדמי לידה. מדובר באחד הנושאים הבוערים שבהם יידרש שר האוצר הנכנס, אביגדור ליברמן, להגיע להחלטות מהירות - שכן מעוד שבועיים וחצי נשים אלה יישארו ללא סיוע. בשבוע שעבר רמז ליברמן כי דמי החל"ת יוארכו מעבר לסוף החודש רק לבני 45 ומעלה המתקשים למצוא מקומות עבודה.

>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
אחת הקורבנות של המצב היא יובל גרבר (31) מתל אביב. היא פוטרה במרץ אשתקד מעבודתה כיועצת תקשורת בתחומי התרבות והבידור. "ניסיתי להמציא את עצמי מחדש, חיפשתי עבודה גם בתחומים אחרים, אבל לא מצאתי", היא מספרת.
באוקטובר האחרון היא נכנסה להיריון וסיכוייה למצוא עבודה אפסו לחלוטין, תופעה מקוממת שאותה עוברות נשים רבות לאורך עשרות שנים: "הייתי בכמה ראיונות עבודה וראיתי את המבט בעיניים של המראיין", סיפרה. "כשהוא הבין שאני בהיריון היה ברור לי שלא אתקבל. זה מאוד מייאש".
2 צפייה בגלריה
יובל גרבר
יובל גרבר
יובל גרבר
(צילום: יובל חן)
מ-1 ביולי, תאריך הלידה המשוער של בנה הראשון, תישאר יובל ללא מקור כספי. "בעלי ימשיך להיות המפרנס היחידי וזה אומר שניאלץ להשתמש בחסכונות שלנו, שהם לא רבים". היא שוקלת לקצר את חופשת הלידה, אבל מצד שני אין כל ביטחון שתצליח למצוא עבודה.
"זו תחושה קשה. עבדתי כל חיי בשביל הרגע הזה - הזכאות לקבל דמי לידה. אני מבקשת מהמדינה שלא תפקיר אותי. מדובר בחרדה כלכלית שמלווה אותי בכל יום".
עו"ד עמית קובו-רום, מנהלת הקווים הפתוחים ומערך האכיפה בשדולת הנשים, אמרה: "אפליה כלפי נשים בשוק התעסוקה בישראל היא תופעה ידועה, ואת השפעותיה ראינו בכל אחד מהסגרים - יותר נשים הוצאו לחל"ת ופוטרו. כאשר מדובר בנשים הרות האפליה קשה שבעתיים". נוכח המצב פנתה שדולת הנשים לשר האוצר בבקשה להעניק לנשים המקופחות הללו דמי לידה.
2 צפייה בגלריה
 לנה דרובדצ'בסקי
 לנה דרובדצ'בסקי
לנה דרובדצ'בסקי
נפגעת נוספת היא לנה דרובצ'בסקי (37) מרחובות, אם לשניים שאמורה ללדת באוגוסט. לפני הקורונה היא עבדה כמורת דרך. במרץ אשתקד, כשהשמיים נסגרו, היא נותרה מחוסרת פרנסה, והעתיד איננו מבשר טובות: "במהלך השנה נכנסתי להיריון בתקווה שדברים יתחילו להסתדר, ואני רואה שזה לא קורה. אני אמשיך להיות מובטלת כי ייקח זמן לענף להשתקם. בעוד שבועיים מפסיקים לי את דמי האבטלה, ואחרי שאלד לא אקבל דמי לידה".
היא הוסיפה בייאוש: "אנחנו חיים בצמצום כבר שנה, מנסים למזער את האסון. יש תחושה קשה של אי-ודאות כלכלית וכמיהה לחזור לעבוד. אני מצפה מהמדינה לאחריות, לכך שלא תניח למשפחה שלי לקרוס ולילדים שלי להיפגע. לא קל לישון בלילות ככה".