במשרד האוצר אין מנכ"ל וראש אגף תקציבים קבוע כבר מאז סוף הקיץ האחרון. בימים האחרונים הוארך על ידי הממשלה, בפעם השלישית וללא כל פרסום, מינויו של המנכ"ל הזמני, יעקב (קובי) בליטשטיין.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
על פי חוק, מדי 90 יום יש להאריך את כהונתו של מנכ"ל משרד האוצר באישור הממשלה ובהסכמת היועץ המשפטי לממשלה.
1 צפייה בגלריה
יעקב בליטשטיין וישראל כץ
יעקב בליטשטיין וישראל כץ
יעקב בליטשטיין וישראל כץ
(צילום: Sasson Tiram ואבי מועלם)
כזכור, שר האוצר, ישראל כץ, מינה את מנהל רשות המיסים, ערן יעקב, לתפקיד ממלא מקום המנכ"לית לאחר התפטרותה של קרן טרנר-אייל שכיהנה בתפקיד ארבעה חודשים בלבד. זאת, עקב חילוקי דעות בין טרנר-אייל לכץ ולאחר שעבדה עמו קודם לכן חמש שנים במשרד התחבורה.
אולם, כאשר הסתיימו 90 הימים הראשונים להחלפה, החליט שר האוצר במפתיע שלא להאריך את כהונת יעקב, לאחר שזה התנגד לאשר מינוי פוליטי שביקש השר כץ לבצע לתפקיד המשנה למנכ"ל. זאת, בטענה שכממלא מקום הוא לא מוכן לבצע מינויים מסוג זה במשרד, הגם שמינוי המשנה הוא למעשה כ"משרת אמון" של השר.
משהסתיימו שלושת החודשים ולאחר שכבר הוכרזו בחירות חדשות, ניסה שר האוצר דווקא אז למנות מנכ"ל קבוע ובחר באיש העסקים, עודד שמיר, לכהן כמנכ"ל, אולם בשל קיומה של מערכת הבחירות פסל נציב שירות המדינה, פרופ' דניאל הרשקוביץ, את המינוי, על אף שנחשב כראוי, בשל העיתוי האוסר על מינויים מסוג זה.
בעקבות המצב שנוצר, הורה נציב שירות המדינה לשר כץ למנות ממלא מקום זמני אחר מתוך משרד האוצר והשר החליט למנות לתפקיד את קובי בליטשטיין, שאותו הביא ממשרד התחבורה, שם כיהן בתפקיד בכיר תחת השר כץ כדי להקים מטה תשתיות נתון במחלוקת - עם שרת התחבורה מירי רגב - בתוך משרד האוצר.
בליטשטיין לא כיהן בעבר במשרד האוצר ובכירים במשרד טענו עם מינויו כי הוא לא מתמצא בנושאים שעליו מופקד המשרד, אולם מאז יושרו ההדורים ובמשרד ממתינים כעת למינוי קבע של מנכ"ל.
כפי שנודע, לא נסוג השר כץ מהרעיון למנות לתפקיד את עודד שמיר, אולם מלשכת השר נמשר היום (א') בתשובה לשאלת ynet, כי "השר מנוע בעת הזאת מלבצע מינוי של מנכ"ל קבוע ויש להמתין למינויה של ממשלה חדשה".
מאז חודש ספטמבר מכהן במשרד באופן זמני גם ראש אגף התקציבים, יוגב גרדוס, שכהונתו הוארכה לאחרונה לתקופת כהונה זמנית שלישית וייתכן שאף ישלים שנה שלמה בתפקיד, אם לא תוקם ממשלה כבר בקרוב.
גורם בכיר במשרד האוצר אמר ל-ynet, כי הוא לא זוכר מעולם תקופה כה ארוכה שבה שני תפקידי המפתח במשרד - המנכ"ל וראש אגף התקציבים - מכהנים באופן זמני כממלאי מקום בתפקידם "ואין ספק שגם אם הם מבצעים את העבודה כהלכתה, המצב הזה גורם נזק למשרד, כי הכל מתייחסים אליהם כזמניים בתפקיד".