לאחר כשלושה חודשים של ירידות חדות, וול סטריט ננעלה בשבוע שעבר בירוק בוהק: מדד S&P 500 עלה ב-6.2%, דאו ג'ונס ב-5.32% ונאסד"ק זינק ב-8.59%, דווקא לאחר שהפד הודיע כי הוא מעלה את הריבית - מהלך שאמור לכאורה להביא לירידות בשוק - ובצל דיווח על התקדמות במשא ומתן בין רוסיה לאוקראינה.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
איזה מניות נהנו במיוחד ומה היה הסקטור היחיד ב-S&P 500 שדווקא רשם ירידות? לקראת שבוע המסחר שנפתח היום (שני), ynet מציג את הסיפורים של כמה מהמניות הבולטות ביותר במסחר בבורסות העולם בשבוע שעבר.
3 צפייה בגלריה
וול סטריט בורסה בורסות מניה מניות מסחר ירידות מפולת קורונה
וול סטריט בורסה בורסות מניה מניות מסחר ירידות מפולת קורונה
וול סטריט
(צילום: AP)
כאמור, הדיווחים על התקדמות במשא ומתן בין רוסיה לאוקראינה עודדו את השווקים, ומניות הטכנולוגיה בלטו במיוחד: טסלה זינקה ב-15.89%, מטא (פייסבוק) ב-15.75%, טוויטר ב-15.72%, אמזון ב-10.46%, אפל ב-8.2%, מיקרוסופט ב-7.12% ואלפבית (גוגל) ב-4.51%.
גם המחסור החמור בשוק השבבים, אשר עדיין משפיע על תעשיות רבות בעולם כולו, ממשיך לתת את אותותיו גם בבורסה. כך למשל, חברת גלובל-פאונדריס (GlobalFoundries), אחת מיצרניות המוליכים למחצה המובילות בעולם, זינקה השבוע ב-32% לשיא של 12 חודשים - והשלימה בכך עלייה של 72% מהשפל שקבעה רק בינואר האחרון.
זאת, לאחר שמעבר לזינוק הכללי בסקטור אשר ניכר היטב גם אצל חברות מובילות אחרות כמו אנבידיה שעלתה ב-21.23%, AMD ב-10.13% ו-TSMC ב-5.12%, גלובל פאונדריס הודיעה כי מכרה את כל תפוקת הייצור שלה עד תום 2023, ואף הכריזה על תוכניות להגדלה משמעותית בקיבולת הייצור.
לצד זה, היו גם כאלה שדווקא ירדו עקב הסימנים המעודדים, אם כי עדיין מוקדמים, על סוף אפשרי למשבר באירופה. ענקיות הפקת וציוד הנפט ברחבי העולם סיימו שבוע תנודתי בירידות: אקסון מוביל ושלומברגר ירדו ב-7% כל אחת, שברון ב-6% וגלנקור ב-6%. למעשה, סקטור האנרגיה בארה"ב היה היחיד מבין 11 הסקטורים שמרכיבים את מדד S&P 500 שרשם השבוע ירידות של כ-4%.
הנפילות בשווי המניות מיוחסות לירידה החדה במחירי הנפט הגולמי (ברנט) שנרשמה בשבועיים האחרונים, מרמת שיא של 128 דולר לחבית ל-98 דולר לחבית. מאז הספיק הנפט שוב להתאושש מעט וכעת הוא נסחר סביב 111.28 דולר לחבית.
הנפט, אשר שבר שיאים מאז פרוץ המשבר באירופה, ירד כעת בצל הציפייה כי מגבלות ההיצע יוקלו מעט מצד שותפויות אופ"ק, והן בשל צמצום הביקוש כתוצאה מהטלת סגרים נוספים עם גילוי מקרי קורונה חדשים בסין. עם זאת, כאמור, מחיר הנפט ממשיך להיות תנודתי ולהתנהל לעת עתה בעיקר על בסיס חששות ממגבלת היצע ממזרח אירופה.

הממשל הסיני משנה כיוון?

סקטור נוסף שרשם עליות חדות במיוחד במסחר בשבוע שעבר היה זה של ענקיות הטכנולוגיה והמסחר הסיניות, אשר זינקו לאחר הכרזת הממשל המקומי כי ינקוט בצעדים משמעותיים לתמיכה בכלכלה וכי לא יאסור על אותן חברות להירשם בבורסות זרות.
כתוצאה מכך, דידי גלובל יותר מהכפילה את שוויה עם עלייה של 115%, JD זינקה גם היא ב-51.47% ועליבאבא ב-34%. יחד עם זאת, גם לאחר הזינוקים, שלושת הענקיות נסחרות בירידה שנתית של 71%, 23% ו-53% בהתאמה, לאחר חודשים רבים של חוסר ודאות מצד המשקיעים ובצל גזרות קשות של הממשל הסיני נגדן.
3 צפייה בגלריה
נשיא סין, שי ג'ינפינג
נשיא סין, שי ג'ינפינג
משנה כיוון? נשיא סין, שי ג'ינפינג
(צילום: shutterstock)

עוד בלטו במסחר בשבוע שעבר:

  • דלתא, אחת מחברות התעופה האמריקניות המובילות בעולם, עלתה ב-18% לאחר שמנכ"ל החברה הכריז כי משבר הקורונה אינו מהווה עוד משקולת על פעילות החברה. דלתא הציגה את שני ימי העסקים הטובים בתולדותיה בשבוע שעבר בתמיכת הזמנות שיא בצפון אמריקה, בעוד הלחימה באירופה אינה מונעת את הביקוש לתיירות מצד הצרכן האמריקני. בנוסף, התמתנות מחיר הנפט בשבוע החולף תמכה במניית החברה. חרף העליות, מניית דלתא עדיין רחוקה ב-28% ממחיר השיא ב-12 החודשים האחרונים שנקבע באפריל.
  • אווסט (Avast), ספקית פתרונות אבטחת מידע מובילה, בין השאר ללקוחות פרטיים ולארגונים, ירדה ב-12%. אווסט הודיעה באוגוסט האחרון על מיזוג עם חברת נורטון האמריקנית, גם היא מובילה בתחום. אולם, רשות התחרות הבריטית הכריזה בשבוע שעבר על בדיקה מעמיקה נוספת לגבי אישור המיזוג מחשש לפגיעה בתחרות בעקבות מיזוג בין שתיים מספקיות תוכנות האנטי-וירוס המובילות לצרכן הפרטי. עמדת הרגולטור הבריטי מפתיעה במיוחד לנוכח האישורים שקיבלה העסקה בארה"ב ובאיחוד האירופי.
הערה: ההשקעה בשוק ההון עלולה להיות מסוכנת ולהוביל להפסדים כלכליים קשים. אין לראות בכתבה זו המלצה או אי-המלצה בנוגע לכל אחת מהמניות המדוברות. הנתונים נכונים לסגירת המסחר בסוף השבוע האחרון ועשויים להשתנות. אין לבנקים וליועצי ההשקעות שום עניין אישי בנושא והסיקור אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל סוחר.
הכתבה נכתבה בסיוע שי צסלר, אנליסט שווקים גלובליים ביחידת המחקר של בנק הפועלים.