מנגנון מחיר המטרה (המחיר המובטח לרפתן עבור ליטר חלב) הוארך אוטומטית לעוד חצי שנה בעקבות פיזור הכנסת. מתברר שעל פי חוק יסוד המדינה, הוראות שעה ותקנות שונות כדוגמת זו של מנגנון מחיר המטרה, מוארכות אוטומטית לחצי שנה במקרה של פיזור הכנסת, כדי לשמור על יציבות המשק. בכך הופג החשש כי סיום מנגנון מחיר המטרה, שתוקפו אמור היה להסתיים בסוף 2020, עלול היה להוביל להתייקרות מוצרי החלב בפיקוח.
ראשי ענף החלב מעריכים כי עוד השבוע ייסגר הסכם "מתווה החלב" מול שר האוצר ישראל כץ, אשר מסדיר ומבטיח את המשך תכנון משק החלב. זאת לאחר שאתמול בפגישה לילית בין האוצר לענף החלב שררה אווירה חיובית למרות חילוקי הדעות על משך חיי המתווה - שלוש שנים כפי שדורש האוצר או חמש שנים כפי שדרשו הרפתנים.
1 צפייה בגלריה
חליבה ברפת בניר עוז
חליבה ברפת בניר עוז
חליבה ברפת בניר עוז
(צילום: רויטרס)
גורמים שהשתתפו בדיונים אמרו ל-ynet כי הערכה שההסדר שייחתם יכלול הארכה של המתווה בשלוש שנים עם אופציה לשנתיים נוספות והבטחה לשמירה של מנגנון מחיר המטרה ללא שינוי. מדובר בדיונים שנמשכים בין האוצר לענף החלב כבר במשך שנתיים. ההסכם, שאמור להיחתם השבוע, יביא לסיום תקופה של אי ודאות בענף החלב. בענף חוששים מביטול התכנון ומפתיחה ליבוא חופשי של מוצרי חלב, שיגרום לטענת ראשי הענף לכאוס במשק החלב ולפגיעה קשה בביטחון המזון בארץ.
בתוך כך, יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד שלח היום מכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו ובו דרש "לעצור את אישור מתווה החלב שיפגע בחקלאים ובמשק כולו". במכתב מתריע בר-דוד כי המתווה המתגבש במשרד האוצר "יפגע ישירות ובאופן מיידי במפעל תל יוסף של תנובה בבית שאן, וצפוי להביא לסגירתו. כתוצאה מכך, אלפי עובדים החיים בפריפריה הגיאוגרפית והחברתית של ישראל יאבדו את עבודתם".