משרד התחבורה מודה בכישלון בטיפול במשבר בנמלים, מעריך שהבעיה עוד תחריף בחודשים הקרובים, אך לא מתכוון להתערב, גם אחרי החלטת ההסתדרות לבטל את הסכמתה לגיוס 50 עובדים לתגבור העבודה ברציפים בנמל אשדוד.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
רק לפני חודש התגאתה ששרת התחבורה, מירי רגב, כי השיגה הסכמות עם העובדים לפיתרון המשבר, אולם הפקק לא התקצר, ואף צפוי להתארך בקיץ. מחוץ לנמל אשדוד המתינו אמש (ב') 28 אוניות לפריקה, התור הגדול מבין נמלי ישראל, לעומת 20 אוניות שממתינות לפריקה בחיפה ו-22 בנמל המספנות.
3 צפייה בגלריה
הפקק ליד נמל אשדוד
הפקק ליד נמל אשדוד
הפקק ליד נמל אשדוד
(צילום: גדי קבלו)
אתמול, כתב מנכ"ל משרד התחבורה, עופר מלכה, ליו"ר נמל אשדוד, אורנה הוזמן בכור, כי "בהמשך לסיום ההסכמים שהושגו עם ועדי העובדים לתקופה מוגבלת. התוצאה לעת הזו, שהתור התפעולי לא צומצם. בפגישות שקיימתי עם חברת נמלי ישראל, רשות הספנות וחברות הנמלים עולה כי אנו צפויים להתגברות התור בחודשים הקרובים עת יצאו עובדים רבים לחופשות הקיץ. לאור זאת, הנחתה אותי שרת התחבורה כי תממשו את אחריותכם למציאת פיתרון לצמצום התור התפעולי".
שלשום הודיע אבי אדרי, יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, כי בפגישה עם הוועדים בנמל אשדוד הושגה הסכמה להוספת 45 עובדים לרציפי הנמל מתוך שינויים פנימיים, שייתרו את גיוס 50 העובדים הזמניים. אולם, גורם בענף הספנות שנחשף לפרטים, אמר ל-ynet, כי "זה בלוף, התוספת היא של 20 סווארים עובדי חברות חיצוניות בלבד. 25 'עובדים' נוספים אמורים להגיע משעות נוספות שיעשו העובדים הקיימים, וממילא הם עושים.
"בקרוב הם יתחילו את סבב חופשות הקיץ, שהרוויחו ביושר בשנה של עבודה בתנאי הקורונה, וביצוע השעות הנוספות יפחת. הנמלים החדשים באשדוד ובחיפה אמורים להיפתח בספטמבר, אך מדובר בחודש של חגים. בפועל לא יורגש שינוי עד אוקטובר, תוך פגיעה ביצואנים והגדלת עלויות ההובלה הימית ליבואנים, שמתבטאת בגל ההתייקרויות במשק".
3 צפייה בגלריה
נמל אשדוד
נמל אשדוד
תוספת של 45 עובדים? "זה בלוף". נמל אשדוד
(צילום: אבי רוקח)
אדרי מסר בתגובה כי "הצלחנו ביחד עם ועדי העובדים לשנות סדרי עבודה קיימים ולנייד עובדים ממחלקות שונות בנמל. השינויים הללו הביאו לכך שיהיה תגבור של כ-45 עובדים, בעוד שהנהלת הנמל ביקשה לקלוט 50 עובדים. מדובר בפיתרון מלא, יעיל, מהיר וחסכוני, שגם אינו עושה עוול לעובדים שיגויסו מבחוץ לתקופה קצובה בלבד. הסכמנו גם להצעה שהעובדים יירתמו ליותר שעות נוספות, ככל שיידרשו לכך.
"ביום חמישי האחרון קיבלנו את הסכמת הנהלת נמל אשדוד לפיתרון שהצענו, אך לצערי אתמול ההנהלה חזרה בה. אני קורא להנהלה לעשות חושבים ולקבל את הפיתרון שהצענו כדי שאפשר יהיה להתמודד עם העומסים החריגים", אמר אדרי.
3 צפייה בגלריה
"קורא להנהלה לקבל את הפיתרון שהצענו". אבי אדרי, יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות
"קורא להנהלה לקבל את הפיתרון שהצענו". אבי אדרי, יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות
"קורא להנהלה לקבל את הפיתרון שהצענו". אבי אדרי, יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות
(צילום: עידו ארז)
מנכ"ל נמל אשדוד, משה (צ'יקו) זאנה, כתב בתגובה לעופר מלכה, כי "אדרי מגלה טפח ומסתיר טפחיים, דבר המהווה סילוף ועיוות של השיחות שהתקיימו בין החברה לבין ההסתדרות. יודגש כי חזרתה של ההסתדרות מהסכמתו המפורשת של יו"ר ההסתדרות לגיוס 50 עובדים זמניים פוגעת במשק ובכלכלה הישראלית, וכתוצאה מכך התורים הארוכים המשתרכים מחוץ לנמלים רק מתארכים".
נשיא התאחדות התעשיינים ויו״ר המעסיקים והעסקים, ד"ר רון תומר, אמר כי "אם בריחה מאחריות הייתה ענף אולימפי, משרד התחבורה היה זוכה במדליית הזהב. על המשרד פשוט למלא את תפקידו ולפעול סוף סוף בכל הכוח לפיתרון המשבר. המשבר בנמלים עולה לעסקים ולצרכנים מיליארדים, מעלה עלויות ופוגע בפעילות כל המגזרים המנסים להתאושש משנה קשה. יש לשים לזה סוף".