הגדלת מענקי השחרור, הרחבת תקופת העבודה המועדפת והכשרות מקצועיות. אלה אחדים מהצעדים הכלולים בתוכנית הסיוע החדשה לחיילים שהשתחררו במהלך שנת משבר הקורונה, 2020.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
שר האוצר, ישראל כץ, הודיע היום (רביעי) אחר הצהריים על התוכנית החדשה, וציין כי הורה לגורמי המקצוע במשרדו לגבש את סעיפי תוכנית הסיוע המיוחדת לעשרות אלפי החיילים שצפויים להתשחרר השנה, במהלך אחד המשברים הכלכליים החמורים בתולדות המדינה, אשר עשוי כמובן לפגוע כלכלית גם בהם עם יציאתם לחיי האזרחות.
2 צפייה בגלריה
רכבי או"ם חיילים מחסום דגל לבנון גבול ישראל לבנון פתיחת משא ומתן גבול מים כלכליים ראש הנקרה
רכבי או"ם חיילים מחסום דגל לבנון גבול ישראל לבנון פתיחת משא ומתן גבול מים כלכליים ראש הנקרה
חיילים
(צילום: רויטרס)
בכוונת כץ להציג את התוכנית לשר הביטחון ולראש הממשלה בימים הקרובים על מנת לסכם אותה במהירות ולהביא אותה לאישור הממשלה והכנסת. למעשה, מדובר בתוכנית הסיוע השנייה שמשרד האוצר פרסם היום, לצד תוכנית הסיוע לעצמאים שסגרו את עסקיהם.
נראה כי ההתרחשויות השליליות האחרונות במשרד האוצר - התפטרות בזה אחר זה של שלושת בכירי המשרד, לרבות המנכ"לית, קרן טרנר אייל - הביאו את שר האוצר לנסות ולזכות בכותרות חיוביות ולאושש את התמיד הפגועה של המשרד. על שתי התוכניות שפורסמו היום עובדים במשרד האוצר כבר שבועות אחדים, ולכן פרסום שתיהן תוך שעות אחדות יכול להפתיע אחדים.
2 צפייה בגלריה
קרן טרנר-אייל וישראל כץ
קרן טרנר-אייל וישראל כץ
שר האוצר, ישראל כץ, ומנכ"לית משרד האוצר היוצאת, קרן טרנר אייל
(צילום: אוראל כהן)
במסגרת התוכנית המסתמנת, מענק השחרור של כל חיילת וחייל צפוי לגדול ב-1,500 שקל, אותם יקבלו כ-75 אלף חיילים שעתידים להשתחרר השנה. מענק זה, בשילוב עם התוספת בסך 500 שקל שכבר ניתנה למענק, תעמיד את התוספת הכוללת למענק השחרור של החיילים על סכום של 2,000 שקל. סך עלות המענק - 120 מיליון שקל.
בנוסף, במסגרת התוכנית, תורחב תקופת העבודה המועדפת, כך שחיילים שהשתחררו בשנים 2019 ו-2020 ויוכלו לעבוד בה לתקופה ארוכה יותר ולמנוע ככל הניתן את השפעות המשבר על זכאותם למענקים הייעודיים.
סעיף נוסף בתוכנית צפוי להתמקד בהכשרות מקצועיות לחיילים משוחררים והשתלבותם בשוק התעסוקה. במסגרת התוכנית, מקצועות נוספים, בהם קיים ביקוש לעובדים, יכנסו לרשימת המשרות המועדפות והחיילים המשוחררים יוכלו לקבל הכשרה ייעודית עבורם. עלות הרחבת תקופת מענק העבודה המועדפת וההכשרות המקצועיות נאמדת בעשרות מיליוני שקלים.
שר האוצר, ישראל כץ: "בהתאם לבקשת ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הכנו תוכנית סיוע לחיילים המשוחררים, כדי לתת להם את סל הכלים הטוב ביותר ולאפשר להם לבנות את עתידם. נעשה הכל כדי לסייע להם להשתלב ולהצליח בחיים האזרחיים".
בינתיים, קרב קרדיטים מתחולל בין השר כץ לשר לנושאים אזרחיים וחברתיים במשרד הביטחון, מיכאל ביטון, שאמר הערב: "את החיילים המשוחררים לא קונים בנזיד עדשים! ההצעה של האוצר דלה ומעליבה. התרעתי על הבעיה לפני חודשים וגיבשתי עם גורמי המקצוע הצעה ארוכת טווח".
פורסם לראשונה: 17:11, 14.10.20