"הטייק אווי הוא האוויר לנשימה שלנו. החרב על הצוואר של כולנו וקוברים אותנו". כך טענו הבוקר (שלישי) שלושה מסעדנים בריאיון לאולפן ynet, בעקבות הכניסה לסגר השלישי במספר בתחילת השבוע והאיסור על אופציית האיסוף ממסעדות.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
3 צפייה בגלריה
חומוס אשכרה בתל אביב
חומוס אשכרה בתל אביב
"מנסים לבדוק אותנו? אם אנחנו טיפשים?". חומוס אשכרה בת"א
(צילום: באדיבות רות תבור)
רות תבור, בעלים של חומוס אשכרה בתל אביב ופעילה ב"מסעדנים חזקים ביחד", זועמת על ההחלטה לסגור את אופציית האיסוף העצמי כשבמקביל, סופרים, מכולות ומעדניות יכולים לקבל לקוחות. "אצלנו אתה מגיע, משלם בטלפון, לא נוגע באף אחד, מקבל את השקית והולך. ממול יש סופר ענק, אנשים נכנסים כמה שהם רוצים, חותכים להם במעדניה בשר וגבינות והם שוהים שם מינימום שעה עם עגלה. זה לא מתקבל על הדלת, זה איפה ואיפה. מנסים לבדוק אותנו? אם אנחנו טיפשים?".
אפשר לאסוף אצלך חומוס? "וודאי. זה שליח למרחק קצר, זו לא עבירה על החוק. הבן אדם משלם בטלפון, מקבל על הספסל ולוקח. מה פסול בזה?", היא אמרה.
יהונתן בורוביץ', השף של מסעדת M25 בשוק הכרמל בתל אביב ויו"ר "מסעדנים חזקים ביחד", הוסיף: "כשיש סגר ואין אופציה לטייק אווי, אז לחברות השליחויות כמו וולט או תן-ביס, יש בעצם מונופול על המוצר המסעדני. כל הזמנה חייבת לעבור דרכן. אנחנו משלמים להן עמלה מאוד גבוהה של למעלה מ-30% על כל משלוח. למעשה, הכסף נסלק בחברת השליחויות והיא משלמת לנו, כך שזה לא כמו ספק שאני יכול לריב איתו כמה כסף אני צריך לשלם לו. הם מחליטים בשבילנו כמה יכנס לנו לחשבון אחרי החישובים שלהם". תבור סיכמה: "יש לך שותף".
3 צפייה בגלריה
מסעדת M25 בשוק הכרמל בת"א
מסעדת M25 בשוק הכרמל בת"א
"לחברות השליחויות יש מונופול על המוצר המסעדני". מסעדת M25 בשוק הכרמל בת"א
(צילום: ירון ברנר)
על ההודעה של חברת השליחויות wolt על כך שהיא תפחית את העמלה ל-22% כדי להקל על המסעדנים במהלך הסגר, קובעים המסעדנים פה אחד: "זה יפה אבל לא מספיק". בורוביץ' הוסיף: "באנו לשנות את השוק כדי שלמסעדנים תהיינה יותר אופציות לעבוד איתן, על מנת שבאופן מערכתי העמלות הללו תרדנה. זה שהם זורקים עלינו כמה שקלים עכשיו, זה לא מעניין אותנו".

"לצעוק פנימה שיוציאו לי את הפיצה מותר? על מי אנחנו עובדים?"

אללד סיטבון, בעלים של מסעדות בכפר סבא, הוסיף ואמר: "אם אני מסתובב עם הילד שלי למטה וכדי לקנות פיצה אני צריך לצעוק לבחור בפנים והוא צריך לצאת החוצה כדי לצעוק לי, איזה צורה יש לזה? על מי אנחנו עובדים?
3 צפייה בגלריה
המסעדה של אלדד סיטבון בכפר סבא
המסעדה של אלדד סיטבון בכפר סבא
"הממשלה ומשרד הבריאות ממשיכים בקו הלא הגיוני". המסעדה של אלדד סיטבון בכפר סבא
(צילום: אלדד סיטבון)
"אין שום היגיון בלהוריד את הטייק אווי בטווח האלף מטר או בכלל, זה ממשיך את הקו הלא הגיוני שהממשלה ומשרד הבריאות נוקטים בו", סיכם סיטבון.
תבור הדגישה: "אנחנו לא מדברים רק בשמנו, אנחנו מייצגים קבוצות גדולות של מסעדנים. אנחנו מדברים על הצעירים שבשנים האחרונות סוף-סוף התחילו להריח קצת את העץ מלמעלה, ועכשיו קוברים אותנו ומכניסים אותנו שוב לשורשים. מילא אם זה היה מוצדק והייתי רואה שכל המדינה סגורה, הגבולות, הסופרמרקטים".
סיטבון הסכים: "בסגר הראשון נרתמנו, הבנו את הסיטואציה. אבל לא יכול שאנחנו יוצאים מסגר בסוף אוקטובר כשהתחלואה יורדת, בסוף כן פותחים טייק אווי, והמדינה במשך שלושה חודשים יודעת מה קורה במגזרים מסוימים ולא עושה כלום. התשובה היחידה שלה זה כל הזמן רק סגר, סגר וסגר, במקום לטפל ולאכוף איפה שצריך".