ליו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד, אין בימים האחרונים רגע דל. בין הסיכום שהושג בלילה עם העובדים הסוציאלים לבין הסיכום שהושג אתמול עם האחיות הוא נדרש גם על ידי ועד טייסי אל על לבטל את ההסכם שהושג עם הנהלת חברה.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
"אמרתי בחודשים האחרונים שמי שצועק יותר חזק מקבל", הוא אומר בראיון לאולפן ynet בהתייחס למצב בשטח. "אני נוהג לעשות את זה אחרת. צריך לראות את הדברים קדימה ולתת פתרונות. בגלל שלא נתנו פתרונות בזמן אנחנו רואים את המחאות האלה שלצערי אין אותם בכל המדינות, רואים את זה בעיקר בישראל. בארה"ב הדברים קצת יוצאים משליטה ואני חושב שזה דבר בעייתי ביותר. התרענו על כך בחודשים האחרונים, אבל זה הזמן להחליט החלטות יותר נכונות".
1 צפייה בגלריה
יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד
יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד
יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד
(צילום: אגף הדוברות בהסתדרות)
בהקשר זה הוא סבור כי הפעילות של ועדות הכנסת חשובה באיזון החלטות הממשלה. "אני לא אוהב את ההחלטות באישון לילה שפותחים וסוגרים, צריך לעשות את הדברים יותר נכון ובסך הכל בשבועיים האחרונים מתחילים לראות שהכנסת מתחילה לאזן את החלטות הממשלה".

"עובדי אל על נתנו את החלק שלהם - עכשיו תור המדינה"

על המשבר באל על הוא אומר כי לאחר שהושגו הסכמים עם ארבעת ועדי העובדים, המדינה צריכה לפעול למתן ההלוואה לחברה.
"ההחלטות שלי ושל ההסתדרות הביאו לארבעה הסכמים שנתנו את המענה מצד העובדים", הוא מציין. "עכשיו, החלק של המדינה להציל את אל על, ויש כמה דברים שצריך לנהל אותם לפי המתווה, נושא הלוואת גישור שאל על צריכה לקבל. החברה עומדת, העובדים בבית, הטייסים עומדים, המטוסים עומדים, זו בכייה לדורות. אני מצפה שאחרי שהעובדים נתנו את החלק שלהם שהמדינה תכנס לעובי הקורה ותעשה כל מה שהיא צריכה. שוחחתי עם שרת התחבורה מירי רגב ושר האוצר ישראל כץ שצריך כרגע להמשיך את הטיפול בהלוואת הגישור לאל על וצריך לקיים את החלק של ההנפקה. אני לא נכנס מי יהיה הבעלים של אל על".
בנוגע להתנגדות הטייסים להסכם עם ההנהלה בטענה כי הוא נחתם מאחורי גבם ופוגע בשכרם, אומר בר-דוד כי "אני חושב שהם טעו לכל אורך הדרך, הם היו צריכים להיכנס להסכם הזה. אני חושב שהאחריות לגורל אל על היא גם עליהם, לא יכול להיות שהעובדים המוחלשים באל על נתנו את החלק שלהם והטייסים יושבים ומתחילים לדבר איתי על כיסאות הביזנס שלהם, יש גבול כמה אני יכול לקבל בעת הזאת, ולכן ההחלטה שלי היה לחתום על ההסכם ואני מקווה שהטייסים יצטרפו".

"באנגליה נותנים תוספת שכר למגזר הציבורי"

האם יהיו עוד שביתות בדרך? "אני לא מחפש שביתות אני מחפש פתרונות, אני מחפש לקדם את המשק, אני מעריך מכל השיחות שלי מול השרים בממשלה שאף אחד לא מחפש להתעמת עם ההסתדרות, יש לנו משימה להציל את המשק, שביתה זו לא הדרך. ההסתדרות תמיד נתנה את חלקה שיש משבר, גם הפעם היא תתן, אם ירצו מאיתנו דברים מעבר לכתף אז ייתכן שיהיה עימות, אני לא מניח שזה ייגרר לשביתה. אני מקווה שלא. אם ירצו לכופף אותנו נהיה שם. בדרך שאנחנו מובילים אני לא רואה שמישהו כרגע רוצה להתעמת, זה לא זמן להתעמת עם ההסתדרות ועם ציבור העובדים שהוא זה שהוביל את המשק בתקופת הקורונה, צריך לזכור את הדבר הזה. היום קראתי ידיעה מלונדון שנתנו שם תוספת במגזר הציבורי, שר האוצר שם הגיע למסקנה שהמגזר הציבורי הציל את המדינה ונתן תוספות שכר, אז אנחנו ניתן את הכתף, ההסתדרות תמיד נתנה ותתן הפעם, ויש לנו משימה לא פשוטה להוציא את המשק מהמשבר, להחזיר את המובטלים".
אמרת במקום לקצץ תנו תוספת. "נתתי דוגמה מאנגליה. אצלנו ברור שזה לא המצב, מדינת ישראל נמצאת במצב אחר, אגב ישראל נכנסה למשבר עם מצב כלכלי טוב ויכלה לעשות את הדברים אחרת וכסף יש כמו שאתם יודעים".
אתה מקבל את תוכנית המענקים או שאתה עם כחול לבן? "אני חשוב שהתוכנית כפי שהוצגה בעייתית, אמרתי את זה בשבוע שעבר, משני גורמים: היא באה מאוחר, כשזה נעשה בפאניקה, בחוסר מחשבה וניתן לכולם, מי שצריך ומי שלא צריך, זה מוביל להפגנות שאתם רואים. כי אנשים מבינים שמתקבלות החלטות לא סבירות, זה לא סתם שאנשים ברחובות, ולכן השינויים שרואים גם בזה הם שינויים שהם נכונים, אני בהחלט אומר שצריך להזרים כסף למשק, למשפחות, אבל צריך לזרום כסף לעסקים, לחברות, לעצמאים, ממה שניתן, ממה שיש, שירדו לשטח, ושיתנו בצורה מושכלת יותר, אם זה היה קורה היינו רואים יותר שקט".
בתוך כך, ההסתדרות משיקה היום את פורום ארלוזורוב. "הפורום יביא את העמדות החברתיות שלנו שמתאימות לאנשים העובדים בישראל, ויש הרבה מאוד כאלה שנאנקים תחת הנטל. הפורום יביא את העמדות שלנו שיהיו מאוזנות נגד העמדות של פורום קהלת, אנחנו נביא את החוקרים שלנו עם ניירות עמדה ומחקרים וננסה להסית את השיח הציבורי לשיח שמתאים לנו".