יבואן שהגיש בקשה לתביעה ייצוגית נגד מכון התקנים, צרכנית שהגישה בקשה לתביעה ייצוגית נגד קבוצת גולף ובני זוג שהגישו בקשה לתביעה ייצוגית נגד HOT - אלה רק כמה מקרים שהגיעו בשבועות האחרונים לבית המשפט. יום הצרכן הבינלאומי שתפקידו להגביר את מודעות ציבור הצרכנים לזכויותיו יצוין השנה ב-15 במרץ. אחת מהדרכים בה הצרכן הקטן יכול לקבל פיצוי על נזק קטנטן שנגרם לו היא באמצעות תובענה ייצוגית - שבשנים האחרונות תפסה תאוצה לטוב ולרע.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
פעמים לא מעטות אנו נתקלים בעוולה צרכנית או הטעיה של עסק, שהיא קטנה מכדי ש"נעשה עניין" ונפנה לאפיקים משפטיים. אבל שקל מצטרף לשקל, ופעמים מדובר במדיניות מכוונת, תוך ניצול העובדה שלאנשים לא משתלם לעמוד על זכויותיהם. בדיוק לבעיה הזו התביעה הייצוגית נותנת מענה. אז איך זה עובד, ומה צריך לעשות? בעזרת עו"ד חנוך ארליך, מומחה בליטיגציה מסחרית ותביעות ייצוגיות ושותף במשרד חדד רוט שנהר ושות', ניסינו לעשות סדר בדברים.
1 צפייה בגלריה
רק אם נפגעתם אישית מההטעיה תוכלו להיות תובעים ייצוגיים
רק אם נפגעתם אישית מההטעיה תוכלו להיות תובעים ייצוגיים
רק אם נפגעתם אישית מההטעיה תוכלו להיות תובעים ייצוגיים
(צילום: shutterstock)
כצרכן, אם אני מזהה עסק שמטעה לקוחות, מה התנאים הנדרשים כדי להגיש תובענה ייצוגית? ראשית, רק מי שיש לו עילת תביעה אישית יוכל לשמש כתובע ייצוגי. כלומר, לא די בכך שזיהיתם הטעיה צרכנית, תוכלו להיות תובעים ייצוגיים רק אם נפגעתם אישית מההטעיה האמורה. שנית, יש לבדוק אם נושא התביעה נמצא ברשימת הנושאים שאפשר לנקוט לגביהם הליך ייצוגי. רשימה זו קבועה בחוק והיא כוללת, בין היתר, תביעה נגד עוסק לפי חוק הגנת הצרכן; תביעה נגד מבטח וסוכן ביטוח בקשר לעניין שבינם לבין לקוח; תביעה נגד בנק, בקשר לעניין שבינו לבין לקוח ועוד.
מה ההבדל בין בקשה לאישור תביעה ייצוגית לתביעה ייצוגית? המשוכה הראשונה שעל התובע הייצוגי לעבור היא קבלת אישור בית המשפט לכך שהתביעה ראויה להתברר כתביעה ייצוגית. לכן, בשונה מתביעה רגילה, הליך התובענה הייצוגית מחולק לשני שלבים - שלב האישור, ושלב הדיון בתביעה. בשלב הראשון, שלב האישור, בית המשפט מסנן בין תביעות שראוי להמשיך את הדיון בהן לבין אלה שלא. לשם כך הוא בוחן את עילת התביעה ואת הסיכויים שלה כהליך ייצוגי.
בשלב האישור על המבקש לשכנע את בית המשפט שהבקשה עומדת במספר תנאים: התובענה מעוררת שאלות מהותיות של עובדה או משפט המשותפות לכלל חברי הקבוצה, ויש אפשרות סבירה שהן יוכרעו בתובענה לטובת הקבוצה; תובענה ייצוגית היא הדרך היעילה וההוגנת להכרעה במחלוקת בנסיבות העניין; קיים יסוד סביר להניח כי עניינם של כלל חברי הקבוצה ייוצג וינוהל בדרך הולמת ובתום לב.
עו"ד ארליך מציין כי "אם המבקש חצה את הרף (הלא פשוט) של אישור התביעה כייצוגית, מתחיל למעשה הדיון לגופה של התביעה. הניסיון מלמד, שאם התביעה אושרה כייצוגית, ברוב המכריע של המקרים הצדדים יגיעו לפשרה, מכיוון שבית המשפט כבר התווה קווים מנחים לגבי דעתו על התביעה כאשר אישר אותה כתביעה ייצוגית".
אם אני מעוניין להגיש תובענה ייצוגית, איזה הוצאות כספיות צפויות לי? הגשת בקשה לאישור התביעה כייצוגית כרוכה במספר הוצאות: אגרת בית המשפט שמחצית ממנה משולמת מיד בתחילת ההליך. שרת המשפטים הקודמת איילת שקד, קבעה כי יש לשלם אגרה בהגשת תביעה ייצוגית, וכנראה שיש לעובדה זו השפעה על מספר התביעות שהוגשו.
שיעור האגרה עבור פתיחת ההליך נגזר מגובה הנזק הנטען לקבוצה כולה, ולא לתובע הייצוגי עצמו. תביעות העומדות על פחות מ-2.5 מיליון שקל מוגשות לבית משפט השלום, וסכום האגרה עומד על 3,026 שקל. כאשר הנזק הנטען לקבוצה הוא מעל 2.5 מיליון שקל, סכום האגרה עומד על 5,544 שקל. כשהתביעה היא נגד רשות, סכום האגרה עבור הגשת הבקשה עומד על 1,808 שקל.
אם מדובר בתביעה בנושא שבו נדרשת חוות דעת של מומחה, התובע הייצוגי יישא גם בעלות שכרו של המומחה. עלות חוות הדעת משתנה לפי הנושא ומידת המורכבות של חוות הדעת. אם מדובר בתביעה צרכנית בנושא מזון למשל, חוות דעת קצרה של טכנולוג מזון עשויה להגיע לאלפי שקלים בודדים או מעט יותר. אבל, אם חוות הדעת המבוקשת היא מורכבת יותר ודורשת, למשל, חישובים פיננסיים מסובכים, עלות חוות הדעת יכולה להגיע לעשרות רבות של אלפי שקלים ואף מעבר לכך.
לגבי שכר טרחת עורכי הדין של התובע: אם התביעה תתקבל, שכרם של עורכי הדין ישולם על-ידי הנתבע, ורק בסוף ההליך. גם במקרה של פשרה, שכר טרחת עורכי הדין משולם על ידי הנתבע.
אם בית המשפט יאשר/ידחה את התביעה הייצוגית, מה ההשלכות? אם בית המשפט יאשר את התביעה כייצוגית, או שהנתבע יסכים להתפשר כי הבין שניהול ההליך יכול להוות עבורו תקדים מסוכן, התובע זכאי להחזר של הוצאותיו, ולגמול על מאמציו. שכר טרחת עורך דינו של התובע משולם במקרה של זכייה וגם במקרה של פשרה על-ידי הנתבע. הגמול לתובע ושכר טרחת עורך הדין נקבעים על-ידי בית המשפט ולא על-ידי הצדדים.
במקרה של פשרה, הצדדים מסכמים ביניהם מה יהיה גובה הגמול לתובע ושכר טרחת עורך הדין, אבל כל זה כפוף לאישור בית המשפט, שיכול (ועושה זאת לא אחת) להתערב בסכומי הגמול ושכר הטרחה שהצדדים הסכימו ביניהם. גם היועץ המשפטי לממשלה יכול להתערב ולהביע את דעתו בנוגע לפשרה המוצעת.
אם בית המשפט החליט לדחות את בקשת האישור, הסיכון של התובע הוא בתשלום הוצאות המשפט שהנתבע נשא בהן. הסכום יכול לנוע בין אלפי שקלים בודדים לעשרות אלפים והיו גם מקרים חריגים של מאות אלפים. אבל יש לשים לב, שגם את תדחה עילת התביעה הקבוצתית, עדיין התובע יכול להגיש תביעה אישית.
יש לי עסק קטן, האם אני יכול להיות חשוף לתביעה ייצוגית? כל עסק יכול להיות חשוף לתביעה ייצוגית אפילו אם הוא בינוני או קטן. עו"ד ארליך מסביר כי "הרעיון של תביעה ייצוגית הוא השגת הרתעה גם מפני הפרות חוק 'קטנות', כאלו שלא כדאי לכל צרכן לבדו להגיש תביעה. כך למשל, אם נגרם לצרכן נזק המוערך בעשרות שקלים, לא כדאי לו לטרוח ולהגיש תביעה, לשלם אגרה והוצאות משפט. לכן בא לעולם ההליך הייצוגי שמנסה להבטיח שהצרכן הקטן יקבל מענה, וכדאי יהיה לו להגיש את התביעה, מכיוון שהוא בעצם מייצג אינטרס הרבה יותר גדול, של קבוצה שלמה של נפגעים.
"לכן בתי המשפט הכירו לא פעם גם בתביעות ייצוגיות נגד עסקים קטנים, כדי שגם להם לא יהיה תמריץ להפר את החוק מתוך הנחה מוטעית שהם לא חשופים לתביעה ייצוגית".
עו"ד חנוך ארליךעו"ד חנוך ארליךצילום: : אופיר הראל

בית משפט אישר ייצוגית והתובע והנתבע הגיעו להסדר פשרה שתפצה אנשים שנפגעו. אני מן הנפגעים - האם אני צריך לנקוט בהליך או שאני נכלל? אחרי שבית המשפט מאשר את הסדר הפשרה שבמסגרתו נפסק פיצוי לחברי הקבוצה, הצדדים מחויבים לפרסם על כך מודעה בעיתונות היומית. בנוסף, עליהם לפרסם את הפשרה בפנקס התובענות הייצוגיות שהוא פנקס פתוח לציבור וניתן לעיין בו באתר הרשות השופטת.
במסגרת המודעה יובהר מהי הקבוצה המיוצגת, מהו הסעד שנפסק לחברי הקבוצה וכיצד הוא יחולק. עו"ד ארליך מסביר כי "אם אני חבר בקבוצת הנפגעים וניתן להגיע לכל אחד מחברי הקבוצה באופן שמי (כמו למשל, בתביעות נגד בנקים וחברות הסלולר), חברי הקבוצה אינם צריכים לעשות דבר, והם יפוצו אוטומטית. אבל, לעיתים על חברי הקבוצה להגיש בקשה לקבלת הפיצוי (כמו למשל החלפת רכיב ברכב). במצב כזה, בדרך כלל ייקבע אופן הגשת הבקשה והמועד אחרון להגשתה, שאם יוחמץ, לא ניתן יהיה להגיש אותו באיחור".
לעיתים, לא ניתן לזהות את חברי הקבוצה, כמו למשל בתביעה על הטעיה בסימון או פרסום של מוצר מזון פופולרי. במצב שכזה, הפיצוי בדרך כלל ישולם לגופים וולונטריים כמו עמותות שעוסקות בחלוקת מזון לנזקקים וכדומה.