איך בחירות האמצע בארה"ב ישפיעו על הכלכלה הגדולה בעולם? "הבעיה המרכזית של האמריקנים זו האינפלציה והיא לא בידיים של הנשיא או של בית הנבחרים, היא בידיים של הפד (הפדרל ריזרב, הבנק המרכזי בארה"ב - ר"כ). מהבחינה הזו, תוצאות הבחירות לא כל כך ישנו". כך אמר השבוע בריאיון ל"כסף חדש" ב-ynet radio פרופ' אורי חפץ, מרצה במחלקה לכלכלה ובמרכז לרציונליות באוניברסיטה העברית, מרצה בבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטת קורנל ומרצה מבקר באוניברסיטת פרינסטון שבארה"ב. האזינו לריאיון המלא באמצעות הנגן בפתח הכתבה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
ואכן, האינפלציה בארה"ב ממשיכה להיות גבוהה, אם כי ייתכן שהמגמה בדרך להשתנות: מדד המחירים לצרכן שפורסם אמש (ה') העיד על עלייה נוספת של 0.4% במחירים בחודש אוקטובר האחרון, אולם בחישוב שנתי נרשמה ירידה משמעותית מ-8.2% בספטמבר ל-7.7% באוקטובר. בכך, מדובר בירידה השנתית הנמוכה ביותר שנרשמה בארה"ב מאז ינואר 2022.
2 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן ודונלד טראמפ. בחירות האמצע בארה"ב
ג'ו ביידן ודונלד טראמפ. בחירות האמצע בארה"ב
ג'ו ביידן ודונלד טראמפ. בחירות האמצע בארה"ב
(צילום: רויטרס, AFP, gettyimages)
בינתיים, הספירה בארה"ב נמשכת ונכון לעכשיו הרפובליקנים, שציפו לכבוש את הקונגרס ב"גל אדום" אדיר, טרם הצליחו להבטיח לעצמם רוב בבית הנבחרים. נכון לאתמול חסרו למפלגה של טראמפ תשעה מושבים כדי להגיע ל-218, המספר שיבטיח לה רוב שם, וכך או כך הפרשנים מעריכים כי היא לא תעקוף את המספר הזה בהרבה, אלא תסתפק בניצחון קטן למדי. בסנאט צפויה ההכרעה ליפול רק בעוד כחודש, בסיבוב השני שייערך בקרב על המושב של ג'ורג'יה.
לדברי פרופ' חפץ, "בחירות האמצע משמעותיות לארה"ב מהרבה סיבות, אבל בשווקים עצמם, אם אתה חושב על הכלכלה, זה קצת יותר מורכב. ראשית, השווקים אוהבים יציבות ומדיניות כלכלית טובה. הפעם בשוק לא יודעים איזו תוצאה תיתן יציבות ובשנים האחרונות הסיפור של מדיניות נהיה קצת יותר חלקלק.
"היסטורית, הרפובליקנים נחשבים יותר קרובים למעסיקים וככאלה שרוצים להוריד רגולציה ומיסים, והדמוקרטים יותר קרובים למועסקים ורוצים להגדיל את ההוצאה הציבורית ואת ההתערבות הממשלתית. דווקא בתקופה אינפלציונית, לא צריך להוריד מיסים ולא צריך להגדיל את ההוצאה הציבורית. בעצם, צריך ההפך. אז מהבחינה הזאת, כשהבעיה העיקרית של האמריקני הממוצע זה שהמחירים עולים מהר, הנרטיב הכלכלי של המפלגות הגדולות לא כל כך מסתדר", הוא הסביר.
כדוגמה לאותו נרטיב שכבר אינו כל כך ברור, נותן פרופ' חפץ את הנשיא לשעבר דונלד טראמפ. "הוא לא שמרן פיסקלי, אבל הוא גם לא בעד סחר חופשי. הוא התחיל את מלחמות הסחר עם סין. כל מה שהשוק חשב פעם שמסורתית הולך עם הרפובליקנים, זה כבר לא כל כך נכון. זה כבר לא מצב ברור שאנחנו יודעים פחות או יותר את האג'נדה הכלכלית של שני הצדדים וזה סוג של מלחמת אידיאולוגיות כזו. היום הקלפים נטרפו, גם מבחינת מי בוחר באיזו מפלגה וגם מבחינת הפוליטקאים עצמם ומה האג'נדה שלהם".

"לפאוול יש בעיות אחרות שמטרידות אותו"

יחד עם זאת, כאמור, בטווח הקצר לפחות בחירות האמצע ככל הנראה לא צפויות לשנות הרבה לכלכלה האמריקנית. "בעצם, המלחמה באינפלציה היא בכלל מדיניות מוניטרית אשר נמצאת בידיים של הבנק המרכזי. דרך אגב, הנגיד הנוכחי של הפד - ג'רום פאוול - הוא דווקא מהתקופה של טראמפ, כלומר רפובליקני", הוא הסביר והוסיף: "אני לא יודע אם אכפת לו (לפאוול, מתוצאות הבחירות - ר"כ), אני באמת חושב שיש לו בעיות אחרות שמטרידות אותו".
2 צפייה בגלריה
"לא יודע אם אכפת לו". יו"ר הפד, ג'רום פאוול
"לא יודע אם אכפת לו". יו"ר הפד, ג'רום פאוול
"לא יודע אם אכפת לו". יו"ר הפד, ג'רום פאוול
(צילום: MCT)
לדבריו, "מי שמתעניין בכלכלה העולמית מסתכל היום דווקא פחות על בחירות האמצע של ארה"ב ויותר על מדיניות ה'אפס קורונה' של שי ג'ינפינג בסין ועל המלחמה של פוטין באוקראינה. מי שייבחר בבחירות האמצע פחות יגרום לשינויים מידיים, ומן הסתם אם הקונגרס יהיה חצוי - אז בכלל. מצד אחד אפשר לקרוא לזה 'שיתוק', מצד שני אפשר לקרוא לזה יציבות. לא יהיו הפתעות. הנשיא והקונגרס לא יוכלו להעביר שום מדיניות או רפורמה קצינות, מה שבתקופה כזו יכול להיות משהו טוב".
עוד טען פרופ' חפץ, כי "ההשלכות של הבחירות יהיו ארוכות טווח. יש פה דרמה גדולה על העתיד הפוליטי של ארה"ב. אבל נטו מבחינת הכלכלה, השווקים צופים קונגרס חצוי וכשאין ודאות ואתה לא בטוח, אתה 'יושב על הגדר' ומחכה. זה מה שהם (המשקיעים בארה"ב - ר"כ) עושים".
באשר לעתיד הכלכלה האמריקנית ככלל, טען חפץ כי "כבר הרבה זמן ששמועות על מותה של הכלכלה האמריקנית מתבררות כמופרזות. למרות רוסיה וסין, שכבר קיבלנו בשנים האחרונות הדגמה ליכולת שלהן לטלטל את הכלכלה העולמית, עדיין צריך לזכור שאין אח ורע בעולם למקום של הכלכלה האמריקנית גם מבחינת הגודל והעוצמה, גם מבחינת החדשנות והמוסדות וגם מבחינת המחקר באוניברסיטאות. אין להם תחרות.
"יחד עם זאת, זה לא תמיד היה ככה. פעם הפאונד הבריטי היה הכי חשוב ובתהליך מאוד איטי וארוך הוא ירד ודעך. אין שום דבר שיבטיח שהכלכלה האמריקנית תמשיך להיות הכלכלה הדומיננטית. כלכלות עולות ויורדות. אבל, בטווח המיידי קשה לדמיין כלכלה אחרת שיכולה להעפיל על הכלכלה האמריקנית", הוא סיכם.