האינפלציה בארה"ב משנה כיוון? הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בארה"ב פרסמה היום (ה') את שיעורי האינפלציה לחודש אוקטובר, לפיהם המחירים במדינה עלו ב-0.4% בחודש שעבר, בדומה לחודש ספטמבר. יחד עם זאת, בחישוב שנתי מדובר בירידה משמעותית משיעור של 8.2% בספטמבר לשיעור של 7.7% בחודש שעבר - העלייה השנתית הנמוכה ביותר מאז ינואר 2022.
בהתאם לנתונים החיוביים, וול סטריט ננעלה בעליות חדות: נאסד"ק זינק בכ-7.4%, S&P 500 ב-5.5% ודאו ג'ונס ב-3.7%. במקביל, הדולר נחלש בכ-2.4% אל מול השקל ונסחר סביב 3.4784 שקלים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
ברקע, כמעט יממה וחצי אחרי שהחלה סגירת הקלפיות בארצות הברית, המפלגה הרפובליקנית שציפתה לכבוש את הקונגרס ב"גל אדום" אדיר טרם הצליחה להבטיח לעצמה רוב בבית הנבחרים. נכון לשעות הצהריים, חסרו לה עדיין תשעה מושבים כדי להגיע ל-218, המספר שיבטיח לה רוב שם, וכך או כך הפרשנים מעריכים כי היא לא תעקוף את המספר הזה בהרבה, אלא תסתפק בניצחון קטן למדי. בסנאט צפויה ההכרעה ליפול רק בעוד כחודש, בסיבוב השני שייערך בקרב על המושב של ג'ורג'יה
2 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ו הנשיא לשעבר דונלד טראמפ
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ו הנשיא לשעבר דונלד טראמפ
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן והנשיא לשעבר דונלד טראמפ
(צילום: AP, רויטרס)
מהנתונים שפורסמו היום עוד עולה כי מחירי האנרגיה ומחירי המזון זינקו ב-17.6% וב-10.9% ב-12 החודשים האחרונים, בהתאמה. בחודש אוקטובר בלבד עלו מחירי המזון ב-0.6%, בעוד מחירי האנרגיה זינקו ב-1.8% עם עלייה חדה במיוחד של 19.8% במחירי הדלק.
מנגד, ירידה של 4.6% נרשמה במחירי שירותי הגז בחודש שעבר (לעומת עלייה של 4% במחירי הגז עצמו), כמו גם ירידה של 2.4% במחירי המכוניות והמשאיות המשומשות.

הריבית בארה"ב צפויה להמשיך לזנק

בתוך כך, בשבוע שעבר הודיע הבנק המרכזי של ארה"ב (הפדרל ריזרב, או ה"פד") על העלאת ריבית נוספת בשיעור גבוה של 0.75%. בכך, שיעור הריבית הבסיסי בכלכלה הגדולה בעולם מזנק ל-4% - הגבוה ביותר מאז תחילת שנת 2008, ערב המשבר הכלכלי העולמי. מדובר בהעלאה השישית ברציפות של הפד מאז החל במהלך העלאות הריבית במרץ השנה ובהעלאה הרביעית ברציפות שעמדה על שיעור חד במיוחד של 0.75%.
2 צפייה בגלריה
"מוקדם לדבר על עצירה בהעלאות הריבית". יו"ר הפד, ג'רום פאוול
"מוקדם לדבר על עצירה בהעלאות הריבית". יו"ר הפד, ג'רום פאוול
"מוקדם לדבר על עצירה בהעלאות הריבית". יו"ר הפד, ג'רום פאוול
(צילום: MCT)
בהודעה על העלאת הריבית ציינו בפד כי "הוועדה צופה כי יהיה צורך בהעלאות נוספות בכדי להגיע לשיעור אינפלציה של 2% לאורך זמן", אולם בה-בעת ציינו כי "הוועדה תיקח בחשבון את ההשפעה על הפעילות הכלכלית, על האינפלציה ועל ההתפתחות הכלכלית בהחלטתה על קצב העלאות הריבית הבאות".
נשיא הפד, ג'רום פאוול, אמר במסיבת העיתונאים שהתקיימה לאחר ההכרזה כי "ייתכן שנאט את קצב העלאות הריבית בהכרזה הבאה או בזו שאחריה. יחד עם זאת, עדיין מאוד מוקדם לדבר על עצירה ואנחנו חושבים שייקח זמן עד שנראה את שיעורי האינפלציה יורדים". כעת, עם הירידה השמעותית בשיעור האינפלציה השנתי שנרשמה כאמור בחודש שעבר, ייתכן שהעלאה הבאה של הפד אכן תהיה בשיעור נמוך יותר מכפי שראינו בשבועות האחרונים.
יחד עם זאת, פאוול ציין כי ההערכה כעת היא שבסוף מהלך ההעלאות הנוכחי הריבית בארה"ב תהיה גבוהה יותר מ-4.6%, כפי שהעריכו בבנק המרכזי בהחלטה הקודמת בספטמבר, אם כי פאוול לא ציין יעד ריבית עדכני.
פורסם לראשונה: 15:43, 10.11.22