כמעט חצי שנה אחרי שפורסמה ה"תוכנית החדשה" של רשות האוכלוסין לקיצור משמעותי של זמני ההמתנה לחידוש הדרכון, רק היום (ב') אושרה תוספת התקנים לתגבור הלשכות. אם זה לא מספיק, סמנכ"ל הרשות העריך בדיון שהתקיים היום בכנסת כי המהלך יבשיל תוך חודש וחצי-חודשיים, ורק בתוך שלושה-ארבעה חודשים יוכל הציבור לקבוע תור לחדוש דרכון בתוך כשלושה שבועות.
כזכור, ישראלים רבים התקשו לקבוע תור מהיר לחידוש דרכון או תעודת זהות, משום שבחלק מהלשכות לא היו תורים פנויים אפילו לכמה חודשים קדימה, וזמני ההמתנה הגיעו גם ל-90 יום. עוד בינואר השנה אזרחים התלוננו על העומסים שלא מאפשרים להם לקבוע תור, בפברואר שרת הפנים איילת שקד התחייבה באולפן ynet שהסוגייה תיפתר בשבועות הקרובים, ובמרץ אף גובשה תוכנית ברשות האוכלוסין וההגירה שהייתה אמורה לפתור את הבעיה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
תור למשרד הפנים בירושלים
תור למשרד הפנים בירושלים
תור ללשכת האוכלוסין בירושלים
(צילום: רוני בר מרקו)
למרות ההבטחות והמצב המייאש בשטח, רק היום ועדת הכספים בראשות ח"כ אלכס קושניר אישרה להעביר 125 תקני כוח אדם לתגבור לשכות האוכלוסין ממנהל האכיפה וביקורת הגבולות, וזאת במסגרת שינויים והעברות בתקציב המדינה לשנת 2022.
ברשות האוכלוסין וההגירה העריכו כי "תוך תקופה" העומסים בלשכות יפחתו בעקבות קליטת העובדים, ולשאלת ח"כ נירה שפק, ציין סגן סמנכ"ל רשות האוכלוסין, נאיף הנו, כי הוא "מקווה שתוך חודש וחצי עד חודשיים ייקלט כוח האדם, ובעוד 3-4 חודשים יוכל הציבור תוך שלושה שבועות לקבוע תור, ותוך שבועיים עד שלושה נוספים לקבל את הדרכון המוגמר".
בתוך כך, יש לציין כי רשות האוכלוסין פתחה בחודש מאי מרכז ייעודי להנפקת דרכונים זמניים שנועד להוסיף מאות תורים ביום ולהקל על העומסים וזמני ההמתנה הארוכים. המרכז מנפיק דרכונים זמניים לתקופה של שנתיים, בעלות זהה לעלות דרכון זמני בלשכה.

עד חודש יולי 2021, זמן ההמתנה הממוצע לתור בלשכות האוכלוסין ברחבי הארץ היה כמה ימים - לכל היותר שבוע. הישראלים התרגלו לקבוע תור בסמוך לתאריך פקיעת התוקף של הדרכון או תעודת הזהות שלהם, אבל שנתיים של קורונה בהן הלשכות היו סגורות לסירוגין, בשילוב מאות אלפי ישראלים שרוצים לטוס לחו"ל והדרכון שלהם לא בתוקף, הפכו את המשימה הזו לקשה במיוחד. בחודשים האחרונים לישראלים רבים היה קשה, עד בלתי אפשרי כמעט, לקבוע תור מהיר לחידוש דרכון או תעודת זהות, משום שבחלק מהלשכות לא היו תורים פנויים אפילו לכמה חודשים קדימה.
חמישה חודשים אחרי שפורסמה התוכנית לקיצור זמני ההמתנה לתורים בלשכות, שבמסגרתה הובטח שזו תוסיף כ-250 תורים ברחבי הארץ תוך כמה חודשים, היא עדיין לא נשאה פרי והתורים עודם ארוכים. מעבר לתוספת כוח האדם, התוכנית כוללת תוספת שעות קבלת קהל ואפליקציה נגישה יותר לזימון התורים.
בלשכת שרת הפנים, איילת שקד, ומנכ"ל הרשות, תומר מוסקוביץ, מודעים לכשלים כבר מעל חצי שנה כאמור, אך הסבירו לאורך התקופה שמדובר בתהליך שלוקח זמן. לאזרח מן השורה, זה משום מה היה יותר קל: ניסן מזוז, מהנדס תוכנה, שהתקשה לקבוע תור לחידוש הדרכון, המציא בוט שמעדכן אותו בצורה אוטומטית ברגע שנפתחים תורים. והיו גם ישראלים שבחרו בדרך אחרת והחליטו למכור או לקנות תורים ללשכות בתשלום.