חברת הדירוג הבינלאומית הנחשבת מודי'ס פרסמה הערב דוח מיוחד ודחוף על מצבה הכלכלי של ישראל, כאשר החומרה בדוח היא דווקא משום שהוא מיועד למשקיעים. מה שעליהם להבין ממנו הוא שכדאי בעת הזאת להתרחק מהשקעות בישראל, שהופכת למדינה מסוכנת כלכלית עם עתיד לוט בערפל, נוכח תחילת חקיקת הרפורמה המשפטית. המשמעות: האמון הרב שהיה בעולם בכלכלת ישראל הטובה עד לאחרונה - נפגע מאוד.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
לצד הדוח של מודי'ס פרסמו היום גם מוסדות פיננסיים בינלאומיים נחשבים אחרים, הסיטי בנק ומורגן סטנלי, אזהרות מהמצב הכלכלי העתידי בישראל, כאשר השקעות בה עלולות להיהפך למסוכנות.
3 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
(צילום: עמית שאבי )

האם הופחת כעת דירוג האשראי של ישראל? לא. מדובר הפעם בדוח למשקיעים ולא בדוח תקופתי, שבו נוהגים לבחון את דירוג האשראי של מדינה, כאשר כלכלני חברת הדירוג מציינים אז גם מהי תחזית הדירוג לעתיד. בחודש אפריל הורדה תחזית דירוג האשראי של ישראל מחיובית ליציבה, אך הפעם החברה רק הזכירה את ההפחתה מהעבר. בסתיו צפוי להתפרסם דוח חצי שנתי של החברה ואז בהחלט יתכן שיהיה שינוי בדירוגה של ישראל, שהוא כיום עדיין, בממוצע של שלוש חברות הדירוג הגדולות, בין 20 המדינות עם הדירוג הגבוה בעולם.
עד כמה חשובים הדוחות הללו? מדובר בגופים פיננסיים בינלאומיים חשובים ואמינים, שמדינות, חברות ומשקיעים פרטיים ניזונים מהם במידע אודות מצבן הכלכלי של מדינות, כאשר נבחנת בעיקר יכולתן לעמוד בהחזר הלוואות שנטלו. מכאן נובעת גם החשיבות של ההמלצה בעניין הכדאיות להשקיע במדינות יציבות כלכלית בתחומים השונים. כאשר גופים פיננסיים כאלה מתריעים מפני קושי בהחזר הלוואות או סכנה בהשקעה במדינה מסוימת שאיתנותה הכלכלית עומדת בסכנה - המשקיעים בהחלט מקשיבים לכלכלנים ונזהרים.
היכן למשל השפיעו דוחות כאלה לרעה? ב-10 השנים האחרונות יצאו אזהרות למשקיעים בטורקיה, הונגריה, פולין ובמדינות אחרות, שנקלעו בעבר לקשיים חמורים, כמו יוון. ההשקעות בהן פסקו לאחר פרסום הדוחות לתקופות ארוכות כמעט לחלוטין.
ממה מתריעים כלכלני מודי'ס בדוח הדחוף והמיוחד שפרסמו יממה בלבד לאחר שחוק ביטול עילת הסבירות עבר בכנסת? במודי'ס מודאגים מכך שהרשות השופטת בישראל תיחלש ובעצם לא יהיו בלמים ואיזונים במערכות השלטון בישראל. מצב כזה יוצר אי-ודאות כלכלית וסכנה של התדרדרות המשק בתחומים השונים.
האם מצבה הכלכלי של ישראל כבר הורע בשל חקיקת הרפורמה המשפטית? ברוב התחומים עדיין לא. שיעור הצמיחה בישראל עדיין סביר, שיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כאשר האינפלציה מצויה בירידה הדרגתית. עם זאת, הריבית עלתה מאוד ב-15 החודשים האחרונים, ענף הנדל"ן נקלע להקפאה חלקית, בשל ההתייקרות הרבה של המשכנתאות, וענף אחד נפגע כבר ישירות מהרפורמה - ההייטק. ירידה של 90% בהשקעות חדשות, בעיקר של גורמים זרים, לא מבשרת טוב בתחום שמוביל בשנים האחרונות את הצמיחה בישראל.
האם קיימת כבר השפעה ישירה על משקי הבית כתוצאה מהרפורמה? בהחלט כן. מה שקרה ביממה האחרונה הביא להפסד, בשלב זה על הנייר בלבד, של אלפי שקלים לכל משק בית. כאשר הבורסה יורדת בשיעור ניכר - מדד הבנקים ירד תוך 24 שעות בכ-8.5% - ושערי המטבעות הזרים עולים מול השקל בשיעורים של 3%-5% תוך יומיים – האזרחים מפסידים הרבה כסף.
למה בעצם, הרי לא כולם מחזיקים מניות בבורסה ולא כולם יוצאים לחו"ל ונזקקים למטבע חוץ? זאת בדיוק הטעות של מי שסבורים שהם לא הפסידו כתוצאה ממהלכי חקיקת הרפורמה המשפטית. לכל משק בית יש קופות גמל ופנסיה או גם קרנות השתלמות ואלה מושקעות במניות בבורסה. כמו כן, רוב המוצרים שקונה משק בית בישראל הם מיבוא, שמחירו עלה מאוד.
למה? החישוב פשוט מאוד: מאז שהחלו הליכי חקיקת הרפורמה – ירדו שערי המניות בבורסה של ת"א בין 15% ל-20% והשקל פוחת ב-10%-15% מול המטבעות השונים. נגיד בנק ישראל כבר ציין שהשקל איבד בשל שלבי חקיקת הרפורמה כ-10% מעבר לשערו הריאלי ולכן האינפלציה בישראל גבוה בכ-1% מעבר לזאת שהייתה אמורה לנהוג כעת בישראל.
מה צופן העתיד? הגופים הכלכליים הבינלאומיים, כמו גם כלכלני הבנקים ובתי ההשקעות בישראל, מזהירים שהמשך חקיקת הרפורמה תחמיר את המצב הכלכלי: דירוג האשראי של ישראל יירד, הריבית תעלה עוד, השקל יפוחת ויגרום לעליות מחירים. כמו כן, חברות עלולות, כפי שהזהיר נשיא לשכת רו"ח, חן שרייבר, בשבוע האחרון בראיון ל-ynet, להיקלע לקשיים חמורים עד כדי קריסה. וזה מצב חמור במיוחד.
ראש הממשלה ושר האוצר פרסמו הודעת הרגעה. אולי המצב לא כל כך נורא? ההודעה בלשון המעטה מגוחכת. מה קשורים השקעות שעליהן דווח בעבר בגז ובאינטל לאזהרות לעתיד של חברת הדירוג? החשש הוא ממשמעות השפעת חקיקת הרפורמה המשפטית על עתיד המשק. הבורסה קורסת, השקל נחלש מאוד, המשקיעים מוזהרים שלא להשקיע בישראל והאיתנות הכלכלית הקיימת של ישראל עלולה להיות נתונה לסכנה בעתיד.